<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Den nye modellen ser helt fantastisk ut

I denne ukens Mil etter mil - en podcast om bil er det tyske biler og tyske billanseringer som er tema.

    Publisert 25. feb. 2021 kl. 17.39
    Oppdatert 25. feb. 2021 klokken 17.44
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 362 ord
    UKENS EPISODE: I ukens episode Mil etter mil - en podcast om bil er det blant annet tyske biler som er i fokus.  Foto: Mercedes

    Det mangler ikke på nye elektriske biler som ruller ut på markedet, men biler med tradisjonell drivlinje lever fortsatt i beste velgående. Det er Mercedes-Benz et godt eksempel på og bilprodusenten fra Stuttgart har akkurat dratt lanseringsteppet av nye C-klasse. 

    HELT NY: Mercedes-Benz C-klasse i helt ny drakt. Foto: Mercedes-Benz

    Den mellomstore bilmodellen, som konkurrerer med BMWs 3-serie og Audi A4, kom på markedet for første gang i 1993 og den nye generasjonen er den femte i rekken. 

    Mercedes gjør mindre kosmetiske endringer utvendig, men det er på innsiden den store revolusjonen har funnet sted. Her har ingeniørene fra Tyskland hentet mye inspirasjon fra det mest luksuriøse flaggskipet, S-klasse, og nytt dashboard og ratt er to av godbitene. På drivlinjefronten skal C-klasse leveres med tradisjonelle bensin- og dieselmotorer, og det kommer en hybrid variant med inntil 100 kilometer rekkevidde. 

    Hvor luksuriøs nye Mercedes-Benz C-klasse faktisk blir og erfaringer fra den nylig prøvekjørte Audi e-tron GT får du i ukens podcast-episode. 

    Hør ukens episode – Tyskerne kommer:

    – Den nye C-klassen ser helt fantastisk ut, sier medprogramleder og Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø, noe bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen er helt enig i. 

    Det er likevel en trist nyhet i den gode nyheten og det er at forbrenningsmotorene i nye C-klasse kun skal ha fire sylindere, også i AMG-versjonene. Det er heller ingen nyheter om noen helt elektrisk drivlinje. 

    – Hvis du ikke skal ha elektrisk bil riktig enda så kan C-klasse friste med flere ting, blant annet gode selvkjøringssystemer, en høyere terreng-versjon og du kan huke av for luftfjæring, sier Sæbø. 

    For de som er elbil-interessert har Finansavisens Motor-journalisten nylig vært på lanseringen og prøvekjørt nye Audi e-tron GT, med forventet levering på vårparten. Prisene starter på 899.900 for den billigste utgaven, mens RS-utgaven med enda flere hester starter på 1.269.900 kroner.

    – Jeg har ikke lov til å si noe om kjøreopplevelsen før embargoen oppheves i starten av mars, men jeg kan si så mye som at den er kul, sier Sæbø. 

    – Det her blir den bilen med takboks som ligger i venstrefilen opp til Hemsedal, følger Mørch Larsen opp med. 

    Hør forrige ukes episode – Spørretimen: