ÅPEN LØSNING: Taket kan demonteres, for å nyte naturen i all sin prakt. Solkrem er sannsynligvis en god ide. Foto: GMC

Elektrisk Offroad-Hummer med 1.000 hk

Den elektriske GMC Hummer er i utgangspunktet temmelig heftig, men nå kommer en offroad-racing versjon.

GMC har inngått et flerårig samarbeid med Chip Ganassi Racing. Teamet har ifølge GMC 30 års erfaring fra racing, med seiere fra blant annet Daytona 500, Indianapolis, Sebring og Le Mans.

BÆRTUR: Med den elektriske GMC Hummer burde det la seg gjøre å komme ut på bærtur i skogen. Foto: GMC

I april i år starter et nytt racingmesterskap kalt Extreme E, og her har tydeligvis markedsavdelingen hos GMC sett muligheten for å gjøre imaget til den batteridrevne Hummeren enda tøffere. 

Formel 1

Grunnleggeren og adm. direktør i Extreme E-mesterskapet Alejandro Agag har kunngjort at tidligere Formel 1-stjerne Jenson Button skal bli å finne på startstreken.

Konseptet for Extreme E går ifølge Agag ut på at elektriske SUV-er skal kjøre om kapp i fem løp på fire forskjellige kontinenter.

Det kommer kanskje ikke som noen enorm overraskelse at første løp skal gå av stabelen i Saudi-Arabia. Etter det står Senegal, Grønland, Brasil og Argentina på kalenderen. Noe av det som sikkert har tiltrukket GMC, er at racerbanene skal bestå av tøffe offroad-løyper, med muligheten for å fange spektakulære pressebilder.

SANDTAK: Extreme E skal være en offroad-racing serie for elektriske SUV-er, perfekt for den nye GMC Hummer. Foto: GMC

Krom i tanngarden

En detalj det er viktig å merke seg, er at Ganassi egentlig ikke skal delta med en GMC Hummer. Fronten ser kjent ut, og det står skrevet Hummer tvers over den krombelagte tanngarden foran. Noe ved de kantete skjermene over digre hjul gir også en viss gjenkjennelseseffekt.

Men dette er vel strengt tatt en markedsføringsstunt, siden resten av bilen er utviklet av Ganassi Racing.

GEDIGEN: Fra enkelte vinkler ser GMC Hummer rett og slett gedigen ut. Foto: GMC

Ganger med giret

Det er når en begynner å kikke litt nærmere på tekniske data at blir tydelig hvor heftig den originale GMC Hummer blir, levert fra fabrikk. Racerbilen til Ganassi oppgis å ha 400 kW, eller 550 HK, og avklare sprinten på 4,5 sekunder.

På faktaarket til GMC Hummer oppgir de 1.000 HK, og en akselerasjonstid fra 0 til 100 km/t på rundt tre sekunder. Dreiemomentet er regnet ut på en litt ukonvensjonell måte, og står oppført med 15.500 Nm. Det de har gjort er å legge sammen de elektriske motorenes moment på drivakslingen, og gange opp med utvekslingen i kraftoverføringen. Hvis du regner bakover langs den samme kursen ender telleverket på 1.355 Nm som høres mer edruelig ut.

MARS: Grafikken på dashbordet minner litt om planeten Mars. Foto: GMC

Rumler i setet

WTF er en forkortelse mange kjenner til, og GMC har adoptert den til egen nytte, ved å lage Watts To Freedom kjøremodus. WTF er egentlig det samme som launch control, men siden denne bilen handler om å lage show, følger det med noen spesialeffekter.

Ifølge Motortrend senkes bilen ned på luftfjæringen mens batteristyring og firehjulstrekksystemet forbereder seg på rivstart. Samtidig skal kabinen fylles med lydeffekter, spennende grafikk på skjermene, og rumling i setene for å få opp adrenalinet før G-kreftene overtar forestillingen.

Av andre spennende funksjoner nevnes muligheten for å kjøre diagonalt ved å styre på bakhjulene, samt en mulighet for å heve bilen litt ekstra dersom du setter deg fast ute i skogen.

FØRST: GMC Hummer skal bli den første bilen fra GM som benytter det nye ultium-batteriet. Foto: GMC

Kommer hjem

GMC opplyser at Hummer vil bli den første bilen fra GM utstyrt med ultium-batteri, bestående av 24 moduler. Ladeeffekt skal være på maksimalt 350 kW, og innebygde assistenter skal stå klar til å hjelpe deg finne ladestasjoner, samt spare på strømmen så du kommer hjem.

Motor
Nyheter