<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
IKKE FOR DIGER: Nye Toyota GR 86 er nærmest identisk i størrelsen med den utgående Toyota GT86 og Subaru BRZ. Foto: Toyota

Toyota GR 86: Verdens mest folkelige sportsbil?

Bakhjulsdrift, manuell girkasse og høyt turtall fra en villig bensinmotor. Nye Toyota GR 86 kan bli bilelskernes drøm. 

Publisert 13. apr. 2021 kl. 15.15
Oppdatert 23. apr. 2021 klokken 08.03
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 531 ord

Toyota GT 86 var en bil elsket av mang en entusiast. Med bakhjulsdrift, mulighet for manuell girkasse, artig motor og sportslige utseende, hadde bilen mye av det kjøreglade kunder ønsket seg. Kanskje viktigst var det at GT 86, som ble introdusert i sammen med søstermodellen Subaru BRZ i 2012, hadde en imponerende balanse og kjørefølelse ved seg.

Krysser av mange bokser

Nå er nye Toyota GR 86 på vei, og den deler (heldigvis) mange av de samme tankene som gjorde GT 86 legendarisk. Navnet er byttet til GR, som står for Gazoo Racing, Toyotas sportsbilavdeling. Det betyr at GR 86 er bilmerkets sportsmodell nummer tre i GR-rekken, siden Toyota har allerede GR Supra og GR Yaris til salgs, også i Norge. 

Det gledelige med nye GR 86 er at det fundamentale holdes likt som på gamle GT 86. Motorvolumet på den selvpustende bokserfireren er løftet til friske 2,4 liter og motoreffekten er på artige 235 hestekrefter ved skrikende 7.000 omdreininger. Maksimalt turtall ligger på høye 7.400 omdreininger, mens dreiemomentet kommer for fullt allerede ved 3.700 omdreininger.

SAFTIG MOTOR: Nye Toyota GR 86 får en 2,4 liters bokserfirer på 235 hestekrefter ved syngende 7.000 omdreininger. <strong>Foto: Toyota</strong> (1 / 6)
SAFTIG MOTOR: Nye Toyota GR 86 får en 2,4 liters bokserfirer på 235 hestekrefter ved syngende 7.000 omdreininger. Foto: Toyota

Fiffig nok har Toyota valg å holde på denne selvpustende konstruksjonen, noe som betegnes ved at dreiemomentet bare er på 250 Nm. Alt peker mot en turtallsvillig motor i en 2+2-konfogurasjon som slett ikke blir diger. Bilen måler i overkant av 4,2 meter og har en egenvekt på bare 1.270 kg. Mens dimensjonene er nær identiske med GT86, er stivheten i karosseriet økt med 50 prosent på nye GR 86, noe som ifølge Toyota gir enda skarpere håndtering og styring. 

BLIR RASKERE: Toyota GR 86 skal klare 0 til 100 på 6,3 sekunder. Til sammenligning klarte GT86 den samme øvelsen på 7,4 sekunder. Foto: Toyota

Nye Toyota GR 86 lanseres i Europa i år, men når den dukker opp i Norge er ikke gjort kjent. Hva den kommer til å koste er heller ikke presentert, men det er verdt å notere seg at den originale GT86 kostet fra 448.000 kroner i 2012. Som 2020-modell kostet den fra 425.100 kroner i Norge, så det er grunn til å tro at den nye bilen ikke kommer til å avvike voldsomt fra dette prisintervallet.