<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
KAN HJELPE: Utvendige projektorlys skal kunne hjelpe andre veifarende, ved å projisere lys som for eksempel gule piler ved aktivering av blinklys på asfalten. Foto: Audi

Norgesfavoritt blir elektrisk – lokker med rekkevidde på over 700 kilometer

Audi A6 e-tron har ordet «Concept» hektet bakpå modellnavnet, men hvis de følger vanlig praksis ligner den 99 prosent på produksjonsmodellen.

Publisert 19. apr. 2021
Lesetid: 5 minutter

Audi fristet lenge med konseptbilen e-tron GT, før den viste seg å være nesten identisk med utgaven det går an å bestille. Nylig fulgte Q4 e-tron samme oppskrift, og nå drar de altså duken av A6 e-tron Concept. Det er kun kort tid siden Mercedes-Benz viste frem EQS med 770 km rekkevidde. Dette er det elektriske sparesset til Mercedes, og normalt ville motparten fra Audi hete A8 e-tron. Det kan godt hende den er på tegnebrettet, men foreløpig byr A6 e-tron på det Audi beskriver som mer enn 700 km basert på WLTP.

Teknisk: Audi A6 e-tron Concept

Motor: 2 elmotorer, quattro firehjulstrekk

Effekt: 350 kW / 800 Nm

0-100 km/t: 4 sek (anslått)

Batteri: 100 kWh

Maks ladeeffekt: 270 kW

Rekkevidde: 700 km (WLTP)

Skalerbart

Audi A6 e-tron Concept er den første bilen fra Volkswagen-konsernet som bygger på den nye PPE-plattformen. Senere skal det visstnok komme modeller fra både Porsche og Bentley på samme basis, og Audi skriver i pressemeldingen at både akselavstanden og størrelsen på batteriet er skalerbart. Bilen på bildene skal være utstyrt med batteri på 100 kWh, og maks ladeefekt oppgis til 270 kW. Akkurat som Porsche Taycan og Audi e-tron GT er bilen utstyrt med 800 volts system, som blant annet muliggjør høy ladeeffekt. Det skal visstnok være mulig å øke rekkevidden med 300 km på bare ti minutter, og om du tar 25 minutters pause skal batteriindikatoren stige fra fem til 80 prosent.

NULL HULL: Grillen dominerer fremdeles fronten på moderne Audi-er, men nå er det ikke lenger noen luftehull i dem. I stedet bor det en mengde kamera og sensorer bak det blanke panelet. <strong>Foto: Audi</strong> (1 / 4)
NULL HULL: Grillen dominerer fremdeles fronten på moderne Audi-er, men nå er det ikke lenger noen luftehull i dem. I stedet bor det en mengde kamera og sensorer bak det blanke panelet. Foto: Audi

En i hver ende

Siden dette er en Audi skal jo forspranget ligge i teknikken. For å hjelpe til med forspranget er A6 e-tron Concept utstyrt med to elektriske motorer, som til sammen skal levere 350 kW og 800 Nm. Med en elmotor i hver ende av plattformen stiller A6 e-tron Concept med quattro, men det skal også komme rimeligere versjoner med kun en elmotor på den bakerste akselen. Toppfart nevnes ikke, men sprinten fra 0-100 km/t oppgis å ligge i området fra syv og helt ned til under fire sekunder for de heftigste versjonene.

STORE SKO: Konseptbilen har 22 tommers felger, og det er ikke usannsynlig at det vil bli mulig som et tilvalg på produksjonsutgaven. <strong>Foto: Audi</strong> (1 / 4)
STORE SKO: Konseptbilen har 22 tommers felger, og det er ikke usannsynlig at det vil bli mulig som et tilvalg på produksjonsutgaven. Foto: Audi

Lysende logo

Snart vil det ikke være så aktuelt å imponere andre veifarende med høye motorbrøl og digre eksosrør, så da har ingeniørene i Audi tatt for seg lysene i stedet for. Bakpå strekker en rød stripe av OLED lys tvers over hekken, og de har like godt sørget for lysende logo med fire ringer i samme slengen. Videoklippet viser en imponerende sekvens med blinkende sekvenser av lys, og det samme gjelder de hvite foran. Men kanskje enda mer imponerende er projektorlysene langs sidene og på hjørnene av bilen. I det nevnte klippet viser de hvordan en velkomstbeskjed projiseres ned på bakken i det dørene låses opp. På hvert hjørne markeres blinklyset som en diger gul pil på asfalten, for å formidle informasjon til andre trafikanter. Dette kan fort vise seg å være svært så nyttig for blant annet fotgjengere, syklister og folk som ferdes på motorsykkel.

LYSENDE LOGO: Den røde stripen med OLED lys bakpå har like godt tatt med de fire Audi ringene, og gitt dem også et kledelig rødskjær. Foto: Audi

Eget spill

Audi opplyser også at de har utviklet et eget spill, for å underholde passasjerer mens bilen lades. Frontlysene skal visstnok kunne projisere elementene i Audi-spillet på en vegg, slik at det skal være mulig å spille det via mobiltelefonen. Lakken på konseptbilen har fått navnet «Heliosilver», og skal ifølge Audi være spesielt utviklet for å hindre at bilen blir oppvarmet. Det skal blant annet sørge for at det blir mindre behov for å bruke aircondition. Hele bilen er rettet inn mot lavest mulig energiforbruk, og det er imponerende at de har klart å senke verdien for luftmotstand, den såkalte cW verdien, til 0,22.

Mulig stasjonsvogn

Interiøret har de foreløpig ikke sluppet noen bilder av, men om en skal bruke de nylig lanserte modellene Audi e-tron GT og Q4 e-tron som målestokk, vil det nok bli mye digitale flater og eksklusive materialer. En egenskap mange nordmenn er opptatt av, er muligheten for å trekke tilhenger, men akkurat det punktet må en nok vente litt lenger for å få svar på. Konseptbilen er skodd med 22-tommers felger. Tidligere ville de store hjulene og kameraspeilene bli avskrevet som typisk konseptbil pynt, men begge deler vil nok bli å se på den endelige utgaven. I tillegg er det en annen konfigurasjon som muligens blir tilgjengelig litt lengre frem i løypa. I løpet av intervjuet med de entusiastiske ingeniørene dukker det opp spørsmål om en stasjonsvogn, eller Avant på Audi språk, og de går ganske langt i å antyde at den muligheten absolutt er til stede. Uansett blir det som vanlig spennende å få prøvd redskapen etter hvert.

MULIG STASJONSVOGN: Konseptbilen har linjer som en stor firedørs coupe, men det ble antydet muligheten for en Avant utgave, som i så fall betyr en stasjonsvogn. Foto: Audi