+ mer
ELEKTRISK LUKSUS: Mye peker på at BMW jobber med en elektrisk utgave av 7-serien. Enkelte spekulerer i at den kommer til å hete i7, og kanskje den kommer allerede til neste år.  Foto: Håkon Sæbø

Snart kommer det flere luksuselbiler

Jaguar droppet sin elektriske XJ i siste sekund, men til neste år kommer BMW etter alt å dømme med en elektrisk 7-serie.

Tidligere var det enkelt. Skulle du ha et digert slagskip av en bil, med lengde på over fem meter og bredde som nesten konkurrerte med 31-bussen, var det bare tre reelle alternativer. Audi A8 var muligens den mest subtile og kanskje også mest elegante. S8-utgaven bøllet det betraktelig til, men likevel fremstod den som et smakfullt valg. 

Litt mer dekadent var BMWs panserkrysser. BMW 7-serie har siden 2. generasjon kom på slutten av 80-tallet stått stødig som selskapets maktdemonstrasjon. Digre, 12-sylindrede motorer, fart og luksus har kjennetegnet denne kraftpakken. 

Mest marktrykk og pondus er det nok Mercedes-Benz S-Klasse som har hatt, og denne har historie som strekker seg langt tilbake i tid. Det er kanskje derfor naturlig at det er S-Klassen som først dukker opp i helelektrisk utgave med splitter nye Mercedes EQS. Det spennende nå er at 7-serien forhåpentligvis ikke er så langt unna.

DET DU FORBINDER MED LUKSUS: Nye og helelektriske Mercedes EQS kommer til Norge til høsten. Den fås med ultraluksusutstyr som elektriske dører og mange skjermer. BMWs svar på EQS er ventet i 2022. Foto: Mercedes-Benz AG

Ventes til neste år

Tidligere var det enkelt, men nå blander konkurrenter som Tesla og kommende Lucid Air seg inn. Det er artig, men er du konservativ og ønsker eminent interiørkvalitet, er det kanskje de tre store fra Tyskland du skal følge med på. Mercedes EQS er å se på norske veier fra september i år, mens BMW 7-serie ventes på veien i 2022 om spekulasjonene slår til.

Spionbilder av den kommende 7-serien avslører at det er snakk om en noe mer konvensjonell fasong BMW har valgt sammenlignet med Stuttgarts design. Mercedes' elektriske flaggskip er imidlertid verdens mest aerodynamiske serieproduserte bil noensinne med en Cd-verdi på bare 0,20.  

BMW har tidligere bekreftet at gruppen, bestående av BMW, Mini og Rolls-Royce, skal vise 25 elektrifiserte biler innen 2023, og da er det naturlig at den kommende 7-serien er en av dem. At den presumptivt digre bilen vil få navnet i7 er ikke bekreftet, men gitt BMWs navnestrategi i det siste, kan det spekuleres i at den elektriske 7-serien differensieres fra resten av modellutvalget. For BMW har ikke uttrykt noen planer om å droppe konvensjonelle drivlinjer på fremtidige modeller. 

Audi satser, men ikke på A8

I fjor ble det kjent at Audi, i motsetning til konkurrentene fra München og Stuttgart, ikke kommer til markedet med en helelektrisk Audi A8 sedan i første omgang. Dette fordi dagens A8 baserer seg på en plattform som ikke uten videre kan gjøres helelektrisk. Samtidig jobbes det i VW-gruppen med en såkalt Premium Platform Electric (PPE) som utvikles i samarbeid med Porsche. I teorien skal denne plattformen kunne danne grunnlaget for en ny og elektrisk Audi A8, men før den tid vil både den kommende elbilen Porsche Macan og Audi A6 e-tron få den skalerbare PPE-plattformen.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

Motor
Nyheter