<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HØY PARASOLL: Piknik med en Rolls-Royce Boat Tail medfører høy parasollføring, og avslapning på italienske klappstoler. Foto: Rolls-Royce

Den ultimate piknik på fire hjul

Tre heldige eiere vil snart kunne sette kurs for en velegnet blomstereng, og nyte den ultimate pikniken i en Rolls-Royce Boat Tail.

Publisert 28. mai 2021 kl. 18.49
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 902 ord

Ord blir fattige, men de kommende eierne av Rolls-Royce Boat Tail befinner seg nok i den andre enden av økonomiskalaen. Ikke at slike trivialiteter som pris nevnes med et ord i den svulstige pressemeldingen. Der minner mengden superlativer om måten Rolls-Royce pleide å besvare spørsmål om effekt og ytelser på i gamle dager – mer enn nok.

NYTOLKNING: Fronten har blitt overhalt, og skal ifølge Rolls-Royce nå gi inntrykk av en speedbåt i fart. Foto: Rolls-Royce

Spinnaker

Og det er nettopp tidligere tiders storhet de stolte eierne ifølge produsenten ønsker en nytolkning av, ved å bestille en nesten seks meter lang luksusbil uten noe særlig rom for bagasje eller mye til tak. På et par av bildene har bilen riktignok en slags blanding av partytelt og spinnaker spent over kupeen, hektet fast i akterdekket med to kraftige metallbeslag som ikke ville vært upassende om bord i en klassisk seilyacht.

PARTYTELT: Det står veldig lite om taket, og kanskje årsaken er at dette er en bil tiltenkt de delen av verden der solen ofte skinner fra skyfri himmel. Duken ser ut til å være festet på akterdekket med to solide metallbeslag, men detaljene forblir et mysterium. Foto: Rolls-Royce

Parasoll

Og det er nettopp seilbåter i den såkalte «J-klassen» som skal ha inspirert designen, i kombinasjon med referanser til eierens egen 1932-modell Rolls-Royce Boat Tail. Det mest iøynefallende resultatet er nok akterenden, der noe som minner om et skipsdekk kledd i tresorten «Caleidolegno» med langsgående nater i aluminium skjuler det ultimate pikniksettet.

FULL FLAPS: Med skipslukene åpne og piknikbordet svingt utover minner Rolls-Royce Boat Tail litt om et fly med alle flaps ute. Foto: Rolls-Royce

 Rolls-Royce opplyser at de brukte ni måneder på å utvikle et eget ledningsnett med fem elektroniske styringsenheter, for at de to lukene skal kunne løfte seg opp i 67 graders vinkel. Rolls-Royce er kjent for å ha paraplyer i dørene, men det har jo Skoda også. Så for å sikre at ingen tar feil av de to merkene, følger det med en sprek parasoll til montering midtskips.

Klappstoler

Bagasje er tydeligvis noe en har folk til å ta seg av, for lasterommet bakerst er dedikert til kulinariske nytelser i felt. Rolls-Royce opplyser at eieren samler på sjeldne flasker med Grand Cru Champagne, og at det medfølgende kjøleskapet er utformet for å raskt bringe temperaturen på boblevannet ned til de foreskrevne seks grader. 

MØTES I BAREN: Hele bagasjerommet er gjort om til piknikkurv med innebygget bar, og dedikert Champagne-kjøler. Stilig. Foto: Rolls-Royce

På motsatt side av baren er det gjort plass for noe å bite i, samt et komplett bestikk med «Boat Tail» inngravert på levert av Cristofle i Paris. Det ville jo være udannet å by på stående buffet, og derfor har Rolls-Royce sørget for å legge inn to klappstoler produsert av italienske Promemoria under piknikbordene.

Fest på enga

Når alt sammen er rigget til for fest på enga mangler det bare litt musikk. Produsenten opplyser at de har nyttiggjort seg strukturen i bilen til dette formålet, og gjort bunnplaten i chassis til et resonanskammer som sammen med 15 høyttalere skal sørge for god stemning. Nevnte chassis er nok nært beslektet med Phantom, uten at bilen omtales som noe annet enn skreddersydd. 

ØRN MED PARASOLL: Fra denne vinkelen kan Rolls-Royce Boat Tail minne litt om en ørn med strandparasoll. Foto: Rolls-Royce

Selv om kunden nok synes samtaler om pris og kostnader er ytterst kjedsommelige, vil det være for omfattende og kostnadskrevende å utvikle en helt ny plattform med kollisjonssikkerhet. Basert på den antagelsen, sitter det mest sannsynlig en 6,75 liters V12-er med doble turboer under det lange panseret. Og dersom ytelsen anses for å være adekvate i opprinnelig form, betyr det 571 hk og 900 Nm.

Doble ur

Det er fort gjort å glemme tiden i godt selskap, men heldigvis har Rolls-Royce tenkt på det også. I tillegg til Champagne, samler eieren ifølge produsenten også på klokker av det sveitsiske merket House of BOVET 1822. 

SMYKKE: Instrumentene skal være utsmykket med en teknikk ofte brukt i smykkeindustrien, kalt Guilloché. Lekkert er det. Foto: Rolls-Royce

Dersom pressemeldingen hadde blitt lest opp til akkompagnement av kringkastingsorkesteret, ville den delen som beskriver urverket på dashbordet krevd ørepropper. Destillert ned til vanlig språk har de laget to armbåndsur, et for damer og et for herrer, som både kan snus rundt for å vise frem baksiden, og monteres inn i dashbordet når en ikke har de på håndleddet.

Sweptail i Norge

Rolls-Royce Boat Tail er full av spennende detaljer, som at de to seksjonene i piknikdelen vipper femten grader til hver side når lukene åpnes, og at det befinner seg to vifter i bunnen for å kjøle ned godsakene. Treverket i interiøret har blitt koordinert slik at fibrene ligger i en mest mulig smakfull vinkel, og instrumentene er utsmykket ved hjelp av teknikkene kjent som Guilloché. I 2017 dukket den spesialbygde Rolls-Royce Sweptail opp på rundtur i Norge, og den gangen ble det spekulert i om prisen kunne ligge rundt 100 millioner kroner. Prisen på Boat Tail er en hemmelighet på linje med eierens identitet, men når Rolls-Royce opplyser at det sammenlagt har gått med arbeidstimer tilsvarende 20 år å lage den, kan en jo leke seg med kalkulatoren og antatt timepris.

SKIPSDEKK: Akterdekket er kledd med tresorten Caleidolegno og nater i aluminium. De to beslagene på hver side er ankerfestene til duken som fungerer som tak. Foto: Rolls-Royce