<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

På snarvisitt i Norge: BMWs elektriske familiemonster

BMW iX nærmer seg og en prototype har funnet veien til Norge. Nå er også tallene for «billigversjonen» kjent. 

    Publisert 2. juni 2021 kl. 08.53
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 633 ord
    FLERE MODELLER Å VELGE MELLOM: BMWs kommende elbil er å få i tre forskjellige effektutgaver. Den kraftigste med 600 hestekrefter kommer litt senere enn de to rimeligere. Her en BMW iX xDrive50 hos Bilia Skøyen. Foto: Håkon Sæbø
    Bmwix

    Mye er allerede kjent ved BMWs kommende elbil. BMW iX lansers med to versjoner hvor den kraftigste av dem har 523 hestekrefter og en rekkevidde på opp mot 630 km. Samtidig som bilen sneier innom Norge for en eksklusiv visning, presenteres nå «billigutgaven» BMW iX xDrive40. 

    iX xDrive40 koster fra 659.000 kroner og får en netto batterikapasitet på 71 kWh og en rekkevidde på 425 kilometer. Tidligere har BMW oppgitt rekkevidden til å være «over 400 km», så 425 må sies å være en positiv overraskelse for dem som allerede har bestilt seg en iX xDrive 40, og håpet på en fornuftig rekkevidde. Den totale motoreffekten er på 326 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på forholdsvis friske 6,1 sekunder. Dreiemomentet er på 630 Nm.

    Audi-konkurrent

    Til sammenligning har Audis rimeligste e-tron-modell bare 314 kilometers rekkevidde, men koster også om lag 60.000 kroner mindre. Både BMW iX og Audi e-tron har to elektriske motorer og firehjulsdrift, men bare BMWs toppmodell iX xDrive50 og Audi e-tron har luftfjæringer. Av en eller annen merkelig grunn får ikke BMW iX xDrive40-kjøperne denne luksusen. 

    GOD PLASS: Både foran og bak er det godt med plass. Bildet viser en BMW iX xDrive50 fra da bilen var på besøk i Norge og Bilia Skøyen. Foto: Håkon Sæbø

    En Audi e-tron 55 koster til sammenligning fra 716.200 kroner, men har bare 413 kilometers rekkevidde, noe som indikerer at BMW iX xDrive40 kan være ganske mye bil for pengene. Dessverre er det ikke riktig så enkelt, for BMW har pussig valgt å holde litt tilbake på denne bilen, slik at innstegsmodellen ikke kan utstyres til det fulle: Luftfjæringer er ikke mulig å velge om xDrive40-utgaven kjøpes, og det samme gjelder styring på bakakselen. Førstnevnte er forøvrig standardutstyr på en Audi e-tron, og gjør at hytteglade nordmenn kan heve og senke bilen etter eget forgodtbefinnende. Dette må altså eierne av «billig»-utgaven se langt etter. 

    Et annet og kanskje minst like viktig aspekt ved iX xDrive40 er at ladehastigheten er betydelig redusert sammenlignet med toppmodellen xDrive50. Velges 40-modellen må det tas til takke med en hastighet på bare 150 kW – 50 kW lavere enn xDrive50-modellen. 

    PÅ STUDIETUR TIL STUTTGART: Det er åpenbart at BMW har kikket på nyere Mercedeser i det siste. BMW iX har to store skjermer foran sjåføren, som i en Mercedes E-Klasse, og setene med knapper til justering på dørene minner mye om det som finnes i en ny S-Klasse. Foto: Håkon Sæbø

    – Det er en naturlig differensiering mellom xDrive40 og xDrive50, noe som også fremkommer i prisforskjellen på de to variantene, forklarer BMWs kommunikasjonsdirektør, Marius Tegneby.

    Kraftig toppmodell

    Produksjonen starter i sommer og bilen lanseres til høsten. De første kundene får sine biler i år, men det er antagelig først til neste år at toppmodellen, såkalte BMW iX M60 vil dukke opp. Denne skal ifølge selskapet ha en ytelse på 600 hestekrefter og det loves fremragende ytelser, uten at BMW utdyper dette ytterligere. Rekkevidde og øvrige spesifikasjoner rundt denne modellen er ennå ikke kjent. 

    Finurlig utstyr

    I tillegg til et omfattende tilbud av sikkerhetssystemer tilbyr BMW for første gang en hel rekke kameraer med utvidet bruk. Det er et kamera inni bilen som kan ta bilder man kan laste ned på mobiltelefonen, men det er også kameraer på utsiden av bilen, slik at selve turen kan dokumenteres. Kameraene kan aktiveres fra BMW-appen og kan sågar brukes til å ta bilder om bilen skulle bli stjålet. 

    En annen interessant innovasjon er panoramaglasstaket med electrochromic blending. Når spenning tilsettes det midterste av tre lag som glasstaket består av, ved hjelp av såkalt Polymer dispersed liquid crystals (PDLC)-teknologi, tilordnes krystallene slik at lys slippes gjennom glasset. Slik kan mengden lys i interiøret reguleres uten at det er behov for en konvensjonell gardin.