EVOLUSJONSLÆRE: Nye Kimera Evo037 i front, er en nydelig evolusjon av gamle Lancia-klassikere. Lanseringen finner sted på Goodwood Festival of Speed i juli, og de første kundebilene ventes overlevert i september. Foto: Kimera Automobili

Kopi til svimlende 4,9 millioner kroner

Lancia 037 var den siste bakhjulsdrevne rallybilen som vant sagnomsuste gruppe B i WRC. Nå gjenoppstår legenden i ny drakt.

Kimera Automobili har samarbeidet med leverandørene og ingeniørene bak den originale WRC-bilen, deriblant Vittorio Roberti og Sergio Limone, samt dobbel WRC-mester Miki Biaison. Sammen har de gjenskapt og modernisert 037 til en ny hyllest – kalt Evo037.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

Utviklet av helter

I 1983 ble Lancia 037 den siste bakhjulsdrevne rallybilen som vant konstruktørtittelen i WRC, med tyske Walter Röhrl og finske Markku Alen bak rattet, til tross for sterk konkurranse fra firehjulsdrevne Audi Quattro.

Bilens turboladede firesylinder er basert på den originale motorblokken fra Gruppe B-bilene. Motoren er møysomt bygd opp igjen og modernisert av Italtecnica, under oppsyn av Claudio Lombardi, ingeniøren bak samtlige Martini Racing-rallybiler på 1980-tallet. Resultatet er en effekt på over 500 hestekrefter og 550 Nm. De nye linjene er signert Kimera-gründer Luca Betti, som selv har kjørt racing, ledet Abu Dhabi Junior Team, samt har tette bånd til Red Bull, Ford og Peugeot Sport. Miki Biaison skal sammen med andre rallyhelter testkjøre og utvikle bilen.

Karbon og stål

Karosseriet lages av karbonfiber, der rallybilen nøyde seg med glassfiber. Panseret og hekken er endret en smule, mens overhengene foran og bak er kortere enn på originalen. I likhet med 037 er det stålrørchassis i midten fra Beta Montecarlo, samt stålrammer foran og bak. Det er justerbare Öhlins dempere, Brembo-bremser og Pirelli-dekk. Innvendig er det eksponert karbonfiber, firepunkts racingseler, analoge instrumenter og hydraulisk håndbrems.

11 solgt

Kun 37 nummererte eksemplarer skal bygges. Prisen er 480.000 euro, snaue 4,9 millioner kroner før avgifter er medregnet. Hittil er 11 biler solgt.

Motor
Nyheter