NY FRONT, BLANT ANNET: BMW X3 og X4 oppgraderes med et ansiktsløft nå. Det er også grunn til å tro at elbilen BMW iX3 får mye av det samme løftet.  Foto: BMW

Oppgraderer viktig modell

BMW oppgraderer de mellomstore SUV-ene X3 og X4, M-versjonene blir enda heftigere og det ryktes endringer på elbilen iX3. 

I dag ruller det over 1,5 millioner BMW X3-er på veier verden over. At de mellomstore SUV-ene har slått bra an, også i Norge, er det liten tvil om. Nå er BMW X3 og X4 fornyet hvor førstnevnte er mest aktuell på grunn av den ladbare drivlinjen. 

– Den mest populære BMW X3-modellen i Norge har den siste tiden vært plug-in hybriden BMW X3 xDrive30e. I fjor utgjorde denne modellen nærmere 94 prosent av det totale BMW X3-salget her til lands, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Prisen på denne ladbare versjonen er 643.100 kroner før utstyret lastes på og de første nye bilene ventes å komme til Norge mot høsten. Så langt er det solgt over 1.400 ladbare X3-er i Norge.

FERSKT: Interiøret er frisket opp med ny skjerm i midten og et modernisert dashbord med blant annet nye luftedyser, slik de øvrige BMW-ene har. Foto: BMW

Skarpere linjer

Nye BMW X3 og X4 får skarpere linjer, selv om den eksisterende modellen egentlig ikke hadde noe galt ved seg rent utseendemessig. Fronten på de nye modellene skiller seg imidlertid ut med klart smalere lykter, ny fasong på grillen og tydeligere profiler i støtfangeren. Sett bakfra kjennetegnes nye BMW X3 også av nytt lyktedesign med tredimensjonale konturer. For første gang på en BMW X3 er utstyret BMW Laser Light tilgjengelig, der fjernlysene har rekkevidde på opp mot 650 meter. Også BMW X4 kan leveres med dette ekstrautstyret. Nye BMW X3 og X4 er forøvrig klar for trådløs oppdatering, der ny programvare og tjenester kan lastes direkte ned til bilen av deg. 

I cockpiten har bilene fått den samme senterkonsollen som helt nye BMW 4-serie. Den frittstående skjermen på dashbordet med berøringsfunksjon måler nå 12,3 tommer, gitt at du velger å betale ekstra for det, da. 

RASKERE TOPPMODELL: BMW X3 M Competition og X4 M Competition har stadig 510 hestekrefter, men dreiemomentet er økt med 50 Nm til 650 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 3,8 sekunder. Foto: BMW

Elbiloppgradering og toppmodell

BMW har ikke sagt et ord om dette ennå, men det er god grunn til å tro at elbilen BMW iX3 får den sammen oppgraderingen som de øvrige X3- og X4-modellene. Det betyr blant annet at BMWs elektriske SUV får det oppfriskede interiøret og lyktedesign som sine konvensjonelle alternativer, men antagelig andre felger og støtfangere. 

For dem med lyst på mer fart, lyd og spenning finnes modellene BMW X3 M Competition og X4 M Competition. Her sitter den twin-turboladede 3,0 liter store rekkesekseren som også finnes i BMW M3 og M4. Effekten er på hele 510 hestekrefter og dreiemomentet er økt med 50 Nm til 650 Nm på de ansiktsløftede utgavene. 0 til 100 skal gå unna på raske 3,8 sekunder som er 0,3 sekunder raskere enn tidligere. Også disse modellene dukker opp til høsten. 

Motor
Nyheter