+ mer
JUVELEN: Le Mans-vinnerbilen fra 1971 er en av juvelene i Porsches rike bilsamling. I 2023 kommer merket tilbake på 24-timersløpet for å kjempe om totalseieren igjen. Foto: Ivar Engerud

Feirer heseblesende jubileum

Ingen har flere Le Mans-seire enn Porsche. For 50 år siden triumferte de med 917 og en rekordhastighet på 222,3 km/t som sto helt frem til 2010.

Denne helgen er det på dagen 50 år siden Porsche feide inn til sin totalseier nummer to på La Sarthe-banen 13. juni 1971. Dermed befestet de at det definitivt var dem som hadde tatt over etter Ford-dominansen på slutten av 1960-tallet.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

Suveren

Første totalseier hadde kommet med 917 i 1970, og året etter kom de enda bedre forberedt, med enda raskere utgaver av den fryktede modellen. Aerodynamikk og teknikk var forbedret og hele fem eksemplarer av 917 representerte Porsches massive satsing på løpet.

REKORDLØPET: Med kun to førere kjørte denne Porsche 917 over 5.335 kilometer på 24 timer – nesten 11 ganger Oslo – Trondheim.

Ferraris 512 var ikke i nærheten av å holde hastigheten til Porsche, så deres eneste mulighet var at den tyske konkurrenten måtte bryte med sine biler. Det gjorde da også tre av Porsche 917-modellene, men to kom til mål. På 1. og 2. plass.

URØRT: Vinnerbilen er ikke startet igjen etter at den gikk i mål i 1971, men den ser nok noe bedre ut nå enn da… Foto: Ivar Engerud

Aller lengst på de 24 timene kjørte Helmut Marko og Gijs van Lennep i startnummer 22. Da målflagget falt etter et døgn hadde de tilbakelagt 397 runder på banen. Totalt hadde de kjørt 5.335, 13 kilometer. Mye lengre enn noen andre i Le Mans-historien.

Snitthastigheten var på imponerende 222,3 km/t, inkludert førerbytter og andre pitstops. Underveis logget man besterunder på 250 km/t og topphastigheter på Mulsanne tett opp mot 390 km/t. Rekorden skulle stå i 39 år.

Rekordløpet – Le Mans 1971

RASKEST: Ingen har kjørt lengre enn Gjis van Lennep under et Le Mans-løp. Foto: Ivar Engerud

– Jeg kjørte Le Mans med Porsche 917 i 1970, sammen med den engelske privatføreren David Piper. Men han krasjet før vi var halvveis. For 1971 fikk John Wyer og Martini Racing tre biler hver. Jeg kjørte for Martini Racing. Alle fabrikkens toppfolk var i vårt depot, så det virket som vi var fabrikksteamet, men det var ikke offisielt, forteller van Lennep.

– To av bilene våre fikk problemer med boltene til kjøleviften, så vi skiftet en bolt på hvert depotstopp for ikke å tape tid. Vår bil hadde et ekstra lett chassis av magnesium, og vi vant med fattige to runder over Richard Attwood/Herbert Muller.

– Etter at jeg slo av tenningen ved målpassering har ikke bilen blitt kjørt igjen, smiler van Lennep.

Motor
Nyheter