<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
OPPDATERT: Porsche Macan GTS har fått økt motoreffekten fra 380 til 440 hestekrefter, men det er slett ikke den eneste endringen bilen har fått med sitt nye ansiktsløft.  Foto: Porsche

Perfekt for elbilskeptikerne

Skarpere, sterkere og mer sporty. Dette lover Porsche om sin «nye» og konvensjonelle Macan, som visstnok skal selges ved siden av den kommende elbilen.

Publisert 26. juli 2021 kl. 11.29
Oppdatert 26. juli 2021 klokken 11.29
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 484 ord

Om du ennå ikke har fått det med deg, vil det muligens glede deg å vite at det er en elektrisk Porsche Macan på vei. Det er naturlig å tenke seg at denne elektriske SUV-en fra Porsche vil dukke opp i 2023, og det ventes at den får VW-gruppens såkalte PPE-plattform, Premium Platform Electric som deles blant annet med Audi.

Et alternativ til elbil

Mens den kommende elektriske utgaven av Macan blir en helt ny bil, er «nye» Macan som nå vises en oppdatert versjon av den allerede oppdaterte versjonen av originalen. Forvirret? Det er ikke så rart. 

Bilbransjen er i kraftige endringer og må jobbe for teknologiskiftet og elektriske biler, og da lønner det seg ikke alltid å lage biler som både kan være elektriske, ladbare hybrider og konvensjonelle med diesel- og bensinmotorer. Det later i alle fall til at Porsche tenker slik, for «nye» Macan med bensinmotorer skal visstnok selges side om side med den helt nye elbilen. 

HEFTIG: Nye Porsche Macan GTS koster fra 1.528.900 kroner. Det er ventet at en elektrisk utgave basert på en helt annen plattform vil komme i 2023. Foto: Porsche

Utvendig vil du kjenne igjen den ansiktsløftede utgaven av Macan ved å studere frontfangeren, bakfangeren og de knivlignende panelene på dørene. Noen voldsom designendring og større karosseriforandring er det med andre ord ikke snakk om, men på innsiden får elbilskeptiske kjøpere en midtkonsoll som i lang større grad matcher de øvrige Porsche-modellene. 

Kjapp, ny toppmodell

Om det blir solgt spesielt mange av denne typen Macan i Norge, er heller usikkert. Det du imidlertid kan være glad for, er at den oppdaterte versjonen av den kommende toppmodellen –  Porsche Macan GTS – får en ganske kraftig effektøkning. Den 2,9 liter store V6 bi-turbomotoren, som forøvrig er den samme som sitter i Audi RS 4, får ytterligere 60 hestekrefter som betyr at Macan GTS yter 440 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 4,3 sekunder. GTS-modellen får også et oppdatert luftfjæringsystem og er senket 10 millimeter sammenlignet med en vanlig Macan S med 380 hestekrefter. 

MER MODERNE: Porsche Macan får også en betydelig mer moderne midtkonsoll, som harmonerer bedre med resten av modellutvalget. Foto: Porsche

Kvinnelige kjøpere

Det kan synes å være litt rart at Porsche visstnok kommer til å tilby to vidt forskjellige Macan-modeller samtidig, men det kan jo hende at det ikke blir tilfellet om mange nok etterspør den kommende elektriske bilen. Samtidig er det interessant å se på salget, som ifølge Porsche har passert 600.000 biler siden lanseringen i 2014. Etter sigende skal rundt 80 prosent av Macan-kundene være førstegangskjøpere av Porsche og i Kina, Macans hovedmarked, er om lag 60 prosent av kjøperne kvinner. 

I Norge starter oppdaterte Porsche Macan på 1.113.900 kroner med 265 hestekrefter, S-modellen med 380 hestekrefter ligger på 1.319.900 kroner mens GTS-modellen begynner på 1.528.900 kroner.