Suser mot toppen av pallen: – Det er derfor dette er en så god deal

Porsche Taycan Cross Turismo har truffet godt i det norske markedet, men hvor bra er den egentlig?

Publisert 13. okt. 2021 kl. 14.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 355 ord
I Mil etter mil – en podcast om bil snakkes det mye om elbiler og Porsche. Nå har Marius Mørch Larsen tatt en tur i nye Porsche Taycan Cross Turismo for å se hvor godt den fungerer. Med i bilen er Håkon Sæbø med kritiske spørsmål

Helelektriske Porsche Taycan ble lansert i 2019 og slo umiddelbart godt an i Norge. En svært lav innstegspris til Porsche å være, god rekkevidde og at kjøreegenskapene fortsatt er en Porsche verdig er det mange nordmenn som har lagt sin elsk på. 

I år dukket også den mer praktiske versjonen opp, nemlig Porsche Taycan Cross Turismo.

«Her er det mye å like» og «det er en bil du ikke vil gå glipp av», skrev Finansavisen når vi testet innstegsmodellen Taycan 4 Cross Turismo i april.

Åpenbart har mange nordmenn fått med seg budskapet ettersom det totalt er registrert 1.828 nye Taycaner, både med coupè- og Cross Turismo-karosseri, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Hvis du vil sikre deg et brukt eksemplar ligger det i skrivende stund åtte stykker på Finn, der den billigste koster 1,13 millioner kroner.

PRAKTISK: Porsche Taycan Cross Turismo er en mer praktisk utgave av «vanlige» Taycan med høyere taklinje. Foto: Porsche

Fornøyd dieseleier

Finansavisens Motor-journalist Håkon Sæbø og bilekspert Marius Mørch Larsen, som også lager podkasten «Mil etter mil – en podcast om bil» , har nylig vært ute og kjørt Cross Turismo. 

– Nå må vi få en skildring fra en dieselbileiers perspektiv, sier Sæbø.

– Dieselbilen jeg har er relativt smooth, men det er den her også. Jeg har brukt den til alt mulig den siste uken og nesten ikke ladet, mener Mørch Larsen.

– Jeg synes dette funker temmelig bra. Det er bare en Porsche som tilfeldigvis går på strøm, legger han til.

Taycan nærmer seg toppen av pallen som Porsches mestselgende modell i Norge noen gang. Sæbø mener det er registrert rett i underkant av 2.300 Cayenne siden 2003, mens Taycan nå nærmer seg 2.000 nyregistreringer.

– En god deal

Prisforskjellen på en «vanlig Taycan» og en Cross Turismo er ikke så stor, men på innstegsmodellen til sistnevnte er det store batteriet standard. Det betyr 456 kilometer estimert rekkevidde med en startpris på 868.000. 

– Det er derfor dette er en så god deal, mener Sæbø. 

– Ja, jeg er litt overrasket over hvor godt jeg liker disse bilene, påpeker Mørch Larsen.