<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
KRAFTIG: Audi R8 V10 performance RWD får bakhjulsdrift og 570 hestekrefter. Det er en økning på 30 hestekrefter. Foto: Audi

Nei, denne er ikke død

Det ser mørkt ut for alle som produserer selvpustende motorer, men Audi R8 skal ikke forsvinne. I alle fall ikke riktig ennå.

Publisert 22. okt. 2021 kl. 19.19
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 432 ord

Det viktigste først: 5,2 liter, ti sylindere, 8.000 omdreininger og 570 hestekrefter. Dette er oppskriften på moro bak rattet, ifølge Audi, som nå oppdaterer sin villeste sportsbil. Denne gangen er det Audi R8 V10 performance RWD som får oppmerksomheten – med bakhjulsdrift, 30 hestekrefter mer enn før og dype bøttestoler. Blant annet.

Flere utgaver å velge mellom

Den nye R8 V10 performance RWD, der RWD enkelt og greit står for bakhjulsdrift, fås både som Coupé og Spyder. Begge utstyres med keramiske bremser og Coupé-utgaven får en toppfart på heftige 329 kilometer i timen. Velges den toppløse utgaven går det litt roligere unna i 327 kilometer i timen. 

Audi skryter av at de bruker karbonfiberforsterket plast (CFRP) i produksjonen av R8, som resulterer i en vekt på 1.590 kilo for Coupé-utgaven og 1.695 kilo for Spyder-versjonen. Det er ikke fantastisk lett, men ikke helt galt heller. En Porsche 911 Turbo veier til sammenligning fra 1.640 kilo.

RASK: Audi R8 V10 performance RWD Coupé skal klare 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder og har en toppfart på 329 km/t. Foto: Audi

Hjuloppheng på nye R8 V10 performance RWD er spesielt utviklet for utgaven med bakjuksdrift og Audi lover at kjøresystemene skal tillate kontrollert sladding om sjåføren ønsker seg dette. Og det er ikke fullstendig unaturlig, med tanke på at 570 hestekrefter sendt mot bakhjulene alene, fra en selvpustende V10-er med dobbeltclutchkasse på syv trinn, er en solid pakke for entusiastene. 

Raskere enn en 911 Turbo, men ikke til 100

Fra 0 til 100 km/t skal gå unna på henholdsvis 3,7 og 3,8 sekunder, som unektelig er et stykke bak nevnte Porsche 911 Turbo med 0-100-tid på avsindige 2,7 sekunder. Imidlertid kan en R8 seile forbi om Autobahn-strekket er langt nok, siden en 911 Turbo stopper på 320 km/t. 

DU KAN SLADDE: Med nye Audi R8 V10 performance RWD lover Audi at skal du kan drifte kontrollert. Foto: Audi

Nye Audi R8 V10 performance RWD kan interessant nok bestilles med Cup-dekk på 245/30 R20 foran og 305/30 R20 bak. Bilene produseres i stor grad for hånd ved «Böllinger Höfe»-fabrikken ved Audis lokasjon i Neckarsulm i Tyskland. Det er også her Audi produserer løpsbilen LMS GT4. 

Audi R8 V10 performance RWD kan bestilles nå i oktober, men prisen er ikke kjent. Imidlertid koster en quattro-versjon med 620 hestekrefter fra ca. 2,3 millioner kroner, og det er derfor naturlig å tenke seg at RWD-utgaven kan bli noe rimeligere gitt at de norske bilavgiftene ikke endrer seg for mye.