<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
NULLUTSLIPP: Gaussin deltar i Dakar Rally med H2 Racing Truck. Ifølge arrangørene er målet at det legendariske rallyet skal bli 100 prosent «grønt» innen 2030. Hydrogendrevne lastebiler er én løsning. Foto: Gaussin

Satser på hydrogendrift

Franske Gaussin deltar i Dakar Rally over nyttår, med verdens første hydrogendrevne racing-lastebil.

Publisert 21. nov. 2021 kl. 11.44
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 411 ord

H2 Racing Truck er navnet på kjøretøyet som deltar i Dakar Rally-klassen for lastebiler, rettere bestemt kategorien T5.2 for relativt lette lastebil-prototyper. Det er den mest populære lastebil-klassen, ettersom T5.1 er lastebilracere basert på produksjonsutgaver, en kombinasjon av tung vekt og dårlig fjæring som sjelden gjør det godt i sanddynene. 

De øvrige kategoriene i Dakar er T1/T2 for motorsykler, firehjulinger og biler, samt T3/T4 for lettkonstruerte prototyper og side-by-side kjøretøy.

Fem hydrogenmodeller

H2 er en prototyp, men det er mer korrekt å kalle det en fanebærer som viser at hydrogen egner seg til tøffe tak i det verst tenkelige terrenget.

FEM VOGNER: Neste år lanserer Gaussin fem hydrogendrevne lastebiler, inklusive en selvkjørende variant. Foto: Gaussin

I 2022 lanserer Gaussin fem hydrogendrevne nyttekjøretøy, inklusive selvkjørende lastebiler tiltenkt tungtransport. Eksteriøret er signert Pininfarina. Samtlige utgaver er basert på selskapets nye og modulære rullebrett-chassis, som kombinerer hydrogen brenselceller med elektriske motorer. For autonom langtransport kan man fylle hydrogentankene på under 20 minutter og få 800 kilometer med selvkjørende rekkevidde. En helelektrisk utgave med batteribytter, som tar kun tre minutter, skal ha 400 kilometers selvkjørende rekkevidde.

PININFARINA: Eksteriøret av nye Gaussin H2 Racing Truck er designet av Pininfarina. Foto: Gaussin

Rallyutgaven har to elektromotorer på 300 kW hver. Brenselcellene er i stand til å generere 380 kW (510 HK), mens et 82 kWh buffer-batteri sørger for at det hele tiden er nok drivmoment. Toppfarten er i tråd med reglementet elektronisk begrenset til 140 km/t.

Walkover

Rekkevidden under konkurransen blir ifølge franskmennene rundt 250 kilometer. Følgelig har laget med seg egne hydrogen-påfyllings-enheter, som lar deltakerne tanke opp på 20 minutter. I Formel 1 er 20 sekunder en evighet. 20 minutter i Dakar Rally er heller ikke lite. 

KONGEN PÅ HAUGEN: Russiske Kamaz stiller også neste år med en 13-liters sekssylindret diesel-lastebil. Foto: Dmitry Sotnikov

Det spørs dermed om Gaussin klarer å holde Kamaz og Toyota unna pallen. Russiske Kamaz som vant Dakar Rally første gang i 1990, har deltatt 29 ganger og har notert hele 17 seiere. Over nyttår stiller russerne til start med Kamaz-435091, komplett med en enorm 13-liters rekkesekser dieselmotor og en dieseltank som rommer 1.000 liter. Selv med den beste viljen i verden, tror vi det blir walkover og vel så det neste år også. Men det får gå. Det er en seier i seg selv å stille med hydrogen og batterier i verdens tøffeste rally.