<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ENESTÅENDE: Ønsker du en slik elektrisk A110 med soltak, kan du nok glemme det. Det er ingen plan om produksjon. FOTO: ALPINE

Hinter om elektrisk sportsbil fra Alpine

Alpine er på vei inn i de elektriskes rekker. Første smakebit er A110 E-ternity, lansert under Frankrike GP for å feire merkets 60-årsjubileum.

Publisert 5. aug. 2022 kl. 21.49
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 172 ord

«Jeg ønsker å elektrifisere Alpine for bevare navnet for evigheten» erklærte Renault-sjef Luca de Meo kort etter at han ankom som ny konsernsjef i starten av 2020.

Vektutfordring

Alpine aksepterte utfordringen. Under merkets 60-årsjubileum på Frankrike GP lanserte de en elektrisk versjon av A110 med en modifisert versjon av batteripakken fra Renault Megane E-Tech.

Den veier hele 392 kilogram, men til gjengjeld har de greid å redusere vekten på resten av bilen, slik at den elektriske versjonen er 258 kilogram tyngre enn bensinversjonen. Målet er et tillegg på 200 kg, så det er fortsatt mye slanking å utføre.

Rask

Batterikapasiteten er 60 kWt som skal gi en rekkevidde på 420 kilometer, men da snakker vi ikke sportslig kjøring overhode.

Motoren er også hentet fra Megane E-Tech og yter 242 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 300 newtonmeter. Den er koblet til en egen totrinns DSG-kasse som skal utnytte kreftene maksimalt og gi 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder. Det er nesten bensinmotorutgaven.