<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
BYGGES OPP: Jaguar Land Rover Classic Works i Coventry i England er stedet der klassiske Jaguarer og Land Rovere får et nytt liv. Håkon Sæbø

På besøk hos Jaguar Land Rover

Coventry, England: Restaurering av klassiske biler er blitt et viktig forretningsområde, også for de store bilprodusentene. Da kan ikke Jaguar Land Rover være noe dårligere.

Publisert 19. aug. 2019 kl. 09.33
Oppdatert 22. aug. 2019 klokken 14.07
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1300 ord

Mens regnet pisker på store vindusflater og skyene truer over Ryton-on-Dunsmore i Coventry, bankes det på lettmetall og skrus iherdig innenfor fabrikkveggene. Skinnende biler står i hver sin bås i det store lokalet. Eksotiske Jaguarer og Land Rovere fra 40-tallet. Biler uten ett støvkorn på. Det er rent, ryddig og fascinerende. Dette er Jaguar Land Rover Classic Works, hvor entusiastbiler restaureres og fornyes for millioner av kroner.

Satsning

Bilprodusentene nærmest kappes om velfylte pressemeldinger og staute bygninger. Blanke, klassiske biler vises frem med slagkraftige ord som «arv» og «entusiasme». Det som var gammelt, rustent og uinteressant har etter hvert vist seg å bli et saftig satsningsområde for de store bilfabrikkene. Sjeldne deler reproduseres og bilklubber kontaktes.

Det er straks to år siden Porsche slapp nyheten om at det skulle åpnes et senter for klassiske Porscher i Son, av alle steder. Fiffig nok som nummer tre i hele verden. BMW har på sin side gått så langt at de har kjøpt opp sin opprinnelige flymotorfabrikk i München, og gjort det om til et velsmurt maskineri for promotering av klassiske BMW-er.

Det klassiske er ikke lenger forbeholdt krokryggede karer som restaurerer i garasjer og skjul. Nei, klassiske biler er blitt en ettertraktet mulighet til å promotere egne bilmerker. En polert anledning til å fortelle at det finnes en sammenheng mellom gammelt og nytt.

<strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
Foto: Håkon Sæbø

Følger på

Barskingen Steve McQueen tar seg et drag av en kul sigarett. Med raske solbriller lener han seg mot en Jaguar XKSS og ser uendelig tøff ut.

Jaguar har på sett og vis alltid vært et kult og litt frekt bilmerke, og ofte blitt assosiert med mennesker av ikke ubetydelig pondus. Men det må samtidig kunne hevdes at denne rike arven ikke alltid er blitt forvaltet med omhu av Jaguars forskjellige eiere.

Inne i den digre hallen, som for ganske kort tid siden var en del av en Peugeot-fabrikk, står blanke Jaguarer og Land Rovere klare til å friste. Det snakkes varmt om E-Type.

I disse trakter er bilen å betrakte som en rullende Gud, men slik har det ikke alltid vært. For få år siden kunne sportsbilen fra 60-tallet plukkes opp for en småfet månedslønn eller to. En hissig restaurering hos Jaguar Land Rover Classic Works starter nå på om lag 2,6 millioner kroner.

Butikk

At Jaguar Land Rover, i likhet med Porsche og BMW, ser det som sin oppgave å gjøre forretning ut av klassiske biler, er ikke alle like tilfreds med. Da fabrikken fant ut at de skulle bygge opp det noen kaller kopier av gamle biler, som løpsbilen Jaguar D-Type, ble det sutret litt i entusiastmiljøet. Bilene refereres til som «Continuation cars», hvor gamle, ubrukte chassisnummere kobles til helt nye biler. Forståelig nok setter ikke alle samlere pris på at svært sjeldne biler som D-Type og XKSS plutselig dukker opp på markedet.

At Jaguar Land Rover, i likhet med Porsche og BMW, ser det som sin oppgave å gjøre forretning ut av klassiske biler, er ikke alle like tilfreds med.

Det er slik sett tydelig at Jaguar Land Rover har, på tross av sviktende lønnsomhet i nybilproduksjonen, finansielle muskler til å tvinge seg inn i denne verdenen av klassiske biler. Og de gjør det med full styrke.

Flere modeller

Klassikerfabrikken i Coventry tar imot bestillinger på det meste. Har du en gammel Jaguar eller Land Rover du ønsker restaurert, er det uproblematisk. Prisen er ifølge britene vanskelig å anslå siden hver bil er unik, men kostnaden kan fort runde én million kroner.

Hver eneste bolt byttes ut og motorens bevegelige deler likeså. Det kan låte litt brutalt for dem som foretrekker bilene sine så originale som mulig, men også dette er valgfritt. Det er kunden som legger føringene, fortelles det. En såkalt «concours-bil», hvor originalitet i langt større grad tas høyde for, er en jobb Classic Works gjerne tar på seg.

STOLTHET: Å få totalrestaurert en Jaguar E-Type starter på ca. 3,3 millioner kroner inkludert donorbil. <strong>Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
STOLTHET: Å få totalrestaurert en Jaguar E-Type starter på ca. 3,3 millioner kroner inkludert donorbil. Håkon Sæbø

Fabrikken er varm og overraskende klinisk. Det er et komfortabelt sted å oppholde seg, men det er på ingen måte rotete eller uorganisert. De kreative prosessene foregår åpenbart i separate rom, og produksjonsgulvet mer enn hinter til presisjon og effektivitet. En og annen XK120 lurer i et hjørne og tydelige tegn på gjenopplivelsen av Jaguar D-Type – som koster hver enkelt kunde over 20 millioner kroner – smyger seg rundt. En av D-Type-eierne ønsker sin bil i polert aluminium, og det ser slettes ikke dumt ut.

Det er også her Land Rover Defender med den nye, kompressorladede V8-motoren bygges. Den er mildt sagt eksentrisk, men i likhet med D-Type er serien sluttsolgt.

Født på nytt

Om du kunne tenkt deg en fullrestaurert Jaguar eller Land Rover, men ikke eier et eksemplar i dag, kan fabrikken skaffe deg en bil – et rustent utgangspunkt – og bygge opp bilen på nytt. Britene kaller dette en «Reborn»-bil, som betyr at bilen i praksis lages på nytt.

Det er pussig å se de gamle bilene stå der med originale, rustne felger, men forøvrig totalt uten bruksmerker. I prosessen gjenbrukes noe, men ikke mye. Felgene er straks nok på vei til sandblåsing og lakkering de også.

NYTT ELLER BRUKT: Vil du beholde bilen så original som mulig kan mekaniske komponenter beholdes. Alternativet er helt nye bevegelige deler, bolter og muttere. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
NYTT ELLER BRUKT: Vil du beholde bilen så original som mulig kan mekaniske komponenter beholdes. Alternativet er helt nye bevegelige deler, bolter og muttere. Foto: Håkon Sæbø

Nivået her er godt forbi det de fleste bilfolk forbinder med en bevaringsorientert restaurering. Her er alt nytt, fra seter til motor, girkasse og drivlinje. Karosseriet later til å være rettere og bedre bygget enn det British Layland-fabrikken noen gang hadde verktøy til å mestre. Disse bilene er en tidsreise.

Farger på interiør og lakk velger du forøvrig selv, og det vises ingen respekt for den originale eierens preferanser da bilen i sin tid ble bestilt. Bilen stilles tilbake til start og er å betrakte som nye når de ruller ut herifra.

Så langt er det kun Range Rover Classic, første generasjon Land Rover og Jaguar E-type som tilbys i det såkalte «Reborn»-programmet. Land Roveren koster deg rundt en million, Range Roveren i overkant av halvannen, mens en E-Type havner på mer enn 3,3 millioner kroner.

Det kan virke drøyt for biler hvor all patina er pusset vekk, men det er også en mulighet at bilenes høye finish og spesielle karakter tilfører samlerpotensiale i seg selv.

Jaguar Land Rover Classic Works

 

Bilfabrikk eid av Jaguar Land Rover som restaurerer klassiske biler fra de to bilmerkene. Fabrikken lager også spesialbestillinger av nye biler, som for eksempel Land Rover Defender med V8-motoren på 5,0 liter.

Kunder kan kjøpe deler til klassiske biler, eller få tatt service på spesielle modeller som for eksempel Jaguar XK120 og XJ220.

For 9.000 kroner kan Jaguar Land Rover Classic Works foreta en teknisk inspeksjon av biler som skal selges privat eller på akusjon.

Fabrikken produserer såkalte «Continuation cars», som er en fortsettelse av serien av originale biler. Arbeidet begynte med lettvektsversjonen av Jaguar E-Type i 2014, hvor seks biler ble produsert. I disse dager ferdigstilles 25 stykker av Jaguar D-Type.

Fabrikken produserer også bilene fra «Reborn»-programmet, som går ut på å tilby enten en Land Rover, Range Rover Classic eller Jaguar E-Type totalt ombygd etter kundens ønske.

Jaguar Land Rover Classic Works holder til ved Ryton-on-Dunsmore i Coventry i England.

Jaguar Land Rover

Med kommende spesialprosjekter Jaguar Land Rover er svært hemmelighetsfulle om, og byggetid på rundt 13 måneder, er det uansett lite trolig at svært mange slike Range Rovere og E-Typer vil bli laget.