HJEMME: En Toyota Land Cruiser nyter du den siste delen av turen til jaktterrenget. Den hvor veien krever litt. Foto: Håkon Sæbø

Test: Toyota Land Cruiser i sitt rette element

Hemsedal: Redskapet. Ikonet. Arbeidsjernet. Hvordan klarer Toyota Land Cruiser seg i Cayenne-territorium?

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor høsten 2018.

«Toyota slutter med dieselbiler», kunne nylig leses i ganske mange norske og utenlandske medier. En æra med plystrende turboer og kneggende japanske dieselfirere er over. Noen applauderte. Andre fnøs av nyheten.

Men hva med legendariske modeller som Hilux og Land Cruiser – biler som nær sagt alltid har drukket av den sorte pumpen i Europa? Heldigvis skal disse modellene bestå, viser det seg fort nok. Bare de upopulære dieselbilene fra Toyota skal fases ut. Puh!

Det må likevel være litt vanskelig for Toyota å skulle fremstå utpreget visjonær og miljøsnill, mens de stadig produserer biler som Land Cruiser. Biler som har en egen knapp, såkalte «Idle Up», for å øke dieselmotorens tomgang så den raskere blir varm når det er kaldt ute. Det er neppe særlig hyggelig gjort mot miljøet. Nesten litt snodig å i det hele tatt ha som funksjon, vil noen hevde. Men Toyota Land Cruiser har den. Sammen med mye annet litt merkelig.

LØFTET: Lyktene foran er en del av det som er nytt. Dagens modell har aldri sett bedre ut enn dette. Foto: Håkon Sæbø

Gammel og ny

Den ser enkel og snill ut, nye Toyota Land Cruiser. Dette er kanskje ikke den mest truende og bredskuldrede av SUV-er, men fronten er noe oppstrammet på denne nye versjonen. Japanerne kaller endringene en «Big Minor Change», som kan fremstå noe forvirrende.

For det er ikke snakk om noen helt ny bil her. Langt ifra. Bilen på bildene er basert på modellen som ble lansert for nesten ti år siden.

Også testet på fjellet: Audi RS 5 Sportback med 450 hestekrefter.

På undersiden er det fremdeles en stor, tykk ramme og på innsiden er det i høyeste grad old school.

Blant annet skal panseret være nedsenket for bedre sikt fremover. Samtidig er senterpunktet i fronten løftet opp og LED-lysene binder sammen grillen og lyktene på en mer elegant måte. Uvesentlig, tenker du, men kikkes det nøyere etter er faktisk Land Cruiser etter facelift blitt litt penere og mer moderne.

Sett i profil er nye, rette linjer tilført for å heve det visuelle senterpunktet. Det fungerer i praksis og gjør bilen et knepp mer dagsaktuell.

Komisk nok viser Toyota til at bruken av trepaneler i interiøret visstnok er redusert, samt at fargen på panelene er dempet. Som om det var noe vesentlig problem med forrige utgave. Og for dem som lurer kan det trygt bekreftes at det som kanskje er treverk, fremdeles ser ut som plast av beste kvalitet.

På rattet finnes noe som ligner på sømmer, antagelig er det bare er en imitasjon av et sydd materiale. Det er det visuelle inntrykket.

NY MEN IKKE NY: Toyota Land Cruiser har fått det japanerne kaller en «Big Minor Change». Endringene utvendig er subtile, men hjelper på å holde bilen litt fersk. Foto: Håkon Sæbø

Det er som om japanerne har sittet i en Land Rover Discovery eller BMW X5 og likt det de har sett, men likevel valgt en ganske annen tilnærming.

Noen av knappene i Land Cruiseren gir et herlig gufs fra 80-tallet. Hele bilens indre presser på med japansk særhet, og det er litt av grunnen til at bilen sjarmerer.

For det er noe spesielt med Toyotas barske firehjulstrekker. Bilen gjør noe med deg som person. Evneveikheten dagens kontorrotter kanskje kjenner litt på, viskes komfortabelt vekk når du sklir ned i Land Cruiserens glatte skinnseter.

Ermene brettes opp og du kjenner deg full av tiltak og livslyst.

Dette er en bil som med letthet tar deg ut i terrenget. Arbeid og oppussing kan finne sted og en Land Cruiser er en elegant og bekvemmelig venn som hjelper til med å dra også de mentale lassene. Du får rett og slett lyst til å hugge ved, mestre en vilter motorsag og dra på fjelltur. Gummimattene er ikke særlig pene, men så får du heller ikke dårlig samvittighet om du skulle trampe rundt i bilen med boreslam på skoene.

DU BESTEMMER: Ferdsel i utmark er som regel ikke lov med bil, men i en Toyota Land Cruiser får du lyst til å kjøre mange rare steder. Og følelsen du får av å vite at du i prinsippet kan, er god. Foto: Håkon Sæbø

Land Cruiser er i så måte en bil for barskinger. For personer som ikke nødvendigvis er grunneiere, men som oppfører seg litt slik. For folk som går ut av bilen og stopper mobbing om det er grunn til det. En Land Cruiser-eier er vant med å ordne opp, og litt av grunnen er kanskje bilens standhaftige vesen.

Se også testen av en annen potensiell kultbil: Porsche 911 Carrera T

Dorsk

Kjenner du – etter å ha lest så langt – at du er Land Cruiser-materiale, skal du vite et par ting før du subber bort til en Toyota-forhandler og melder din interesse.

En Land Cruiser-eier bør blant annet ikke ha dårlig tid. Det kler ikke bilen i det hele tatt. Dieselmotoren, som ikke er endret ved dette ansiktsløftet, yter 177 lite imponerende hestekrefter.

Slagvolumet fra den firesylindrede motoren er på hele 2,8 liter, uten at det virker å ha noen ønsket effekt.

Slagvolumet fra den firesylindrede motoren er på hele 2,8 liter, uten at det virker å ha noen ønsket effekt.

Ifølge pressematerialet fra Toyota hevdes det en 0 til 100-tid på latterlige 17,6 sekunder, men selv for en dorsk bil som Land Cruiser fremstår det feilaktig tregt. Det er samtidig ikke så rart at en slik trykkfeil fikk stå uoppdaget i brosjyren også, for selv om bilen ikke er riktig så seig, er den motvillig under full akselerasjon. Etter å ha snoket litt rundt, skal det korrekte tallet vise seg å være 12,7 sekunder.

De tallene som er verdt å bry seg om – dreiemomentet på 450 Nm fra 1.600 omdreininger – sier sitt.
De tallene som er verdt å bry seg om – dreiemomentet på 450 Nm fra 1.600 omdreininger – sier sitt. Foto: Håkon Sæbø

Men alle disse tallene er litt uvesentlige. Som Land Cruiser-eier hever du deg over slikt. Det viktige er hvordan bilen føles, og her er det ingen feilslag – gitt at du har nevnte gode tid. De tallene som er verdt å bry seg om – dreiemomentet på 450 Nm fra 1.600 omdreininger – sier sitt.

Med høyrefoten påkaller du en anelse mer fart og den durende dieselmotoren sørger for at det skjer. Det er en sindig progresjon som lar deg slappe av og tenke på viktigere ting. Ting som sammensetning av jaktlag eller trimming av dørstokker eller knirkete vindfang.

Det er en sindig progresjon som lar deg slappe av og tenke på viktigere ting. Ting som sammensetning av jaktlag eller trimming av dørstokker eller knirkete vindfang.

Litt avansert

Toyota Land Cruiser er en merkelig bil. Både håpløst gammeldags og samtidig teknologisk avansert. Dette er en av få biler som kombinerer disse egenskapene uten at det føles feil.

Basen i understellet er fremdeles rammen. Ja, dette er fremdeles en rammebil. Men aktive krengningsstabilisatorer – et system du forøvrig bare får på toppmodellene hos BMW, eller må betale voldsomt for hos Porsche – har sneket seg med i Land Cruisers tilsynelatende uraffinerte understell.

Toyota kaller det Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS), og det fungerer nærmest som magi. Resultatet av dette systemet er at den grandiose japaneren ligger overraskende flatt i svingene. I tillegg kommer adaptive dempere og en differensialbrems som i terrenget sørger for heftig fremkommelighet, og på asfalt gir bedre stabilitet.

Alt dette låter meget tiltalende, men når utgangspunktet er en rammekonstruksjon, kan det aldri bli til kjøreegenskaper verdt å sammenligne med vanlige SUV-er som BMW X5 og Audi Q7.

Den nærmeste konkurrenten, som også fås som varebil, er Land Rover Discovery, men denne har ikke lenger rammekonstruksjon. Briten er følgelig bedre på vanlig vei om sjåføren plutselig skulle finne ut at det haster med å komme frem. Land Roveren er også dyrere, og i noens øyne mindre fristende på grunn av trøstesløst dårlige resultater i J.D. Powers kvalitetsundersøkelser.

BIG IN JAPAN: Interiøret i Land Cruiser er veldig japansk. Materialene er for det meste av slitesterk plast. Pragmatisk men ikke utpreget luksuriøst. (1 / 3)

Ut på tur

Regnet strømmer utrettelig ned over Hemsedal og de omkringliggende strøk. Tilreisende folk, med sorte Porsche Cayenner og turantrekk helt uten slitemerker, tar til grusveiene opp mot fjellet.

Veiene er ikke mer utfordrende enn at en Ferrari F12 kunne kommet seg frem, men likevel er det behagelig å befinne seg i en SUV. Det har også de lokale for lengst funnet ut, for tettheten av Land Cruisere er nær uovertruffen i denne delen av landet.

Les også: Jaguar F-Type sprenger feelgood-faktoren.

Når hytter skal bygges og minigravere skal fraktes, spiller det ikke så stor rolle at bilen har de aerodynamiske egenskapene til en bulkete skipscontainer. I strøk som Hemsedal er en Land Cruiser tryggheten selv.

Den er stor, komfortabel, kapabel og ikke minst kul. For noen er denne bilen en treg kasse, men for en del nordmenn er Toyota Land Cruiser faktisk en realistisk drømmebil. Og det skal respekteres.

Toyota Land Cruiser varebil

Motor: 2,8 liter, R4 turbdiesel

HK/kW/Nm: 177/130/450

0-100 km/t: 12,7 sekunder

Toppfart: 175 km/t

Egenvekt: 2.270 kg

L/B/H: 478/188/184 cm

Forbruk: 0,74/mil

CO2-utslipp: 197 g/km

Bagasjerom: 2.376 liter

Tilhenger: 3.000 kg

  • Priser:

Rimeligste modell 509.800 kroner

Denne modellen 667.800 kroner

Med utstyr 705.200 kroner

  • Design

Toyotas lille facelift har faktisk gjort Land Cruiser mer tiltrekkende. Bilen ser rank og solid ut.

  • Førermiljø

Plast på alle kanter, men slik er det hos Toyota. Setene er glatte, men komfortable. Betjeningen er OK.

  • Kjøreegenskaper

Land Cruiser krenger langt mindre enn du tror, men i svinger er den ikke sportslig.

  • Ytelser

Bilen føles treg og bedagelig, men ikke undermotorisert. Har du god tid er ikke dette noe problem.

  • Plass

Som varebil rommer Land Cruiser mange ting og få mennesker.

  • Mye for pengene

Få biler kan konkurrere på offroadegenskaper. Land Cruiser er lett å bli glad i.

  • Score: 7/10

Bilen tar deg dit du ønsker eller har lov til å kjøre. Land Cruiser er en kultbil.

Les også