MER ELEGANT: V6-modellene av Jaguar F-Type har to eksosrør pent integrert på midten. V8-modellene har fire rør, men det ser kanskje ikke så smart ut. Foto: Håkon Sæbø

Test: Jaguar F-Type 400 Sport sprenger feelgood-faktoren

Trondheim: Jaguar F-Type har fått et ansiktsløft. Det gjør ikke at du får noe mindre lyst på den.

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i mai 2017.

Det var den britiske antropologen Sir Edward Burnett Tylor (1832–1917) som etablerte definisjonen på animalisme – troen på at ikke bare mennesker har en sjel. Også objekter – gjenstander du kan legge din hånd på – kan ha en iboende sjel.

Tylor og hans likesinnede hadde neppe bilen som referanse da teorien ble forfattet på slutten av 1800-tallet. Det er likevel noe litt treffende ved at nettopp biler skal kunne ha sjel, skriver BBC, som først koblet Tylors tanker om animalisme med bilmerket Jaguar.

MER SPORT: Jaguar F-Type er nå kommet i oppdatert utgave. Endringene er små, men spesialmodellen 400 Sport er verdt å merke seg. Foto: Håkon Sæbø

Levende

Biler består av mange sammensatte deler. De mer interessante bilene dirrer, murrer og rasper. De lar deg oppleve gravitasjonskreftene, og de slipper deg fri på en helt spesiell måte.

At du får følelsen av noe «mer» enn bare metall, plast, lær og gummi satt i system, er ikke så rart.

Men så betrakter du en Audi. Den kan fremstå klinisk som et operasjonsbord av rustfritt stål. Eller en Porsche, som er så velbygd og perfekt at følelsene nesten er maskinert vekk.

Perfeksjonisme

Slik er det ikke når du ser en Jaguar F-Type. Den er ikke dårlig skrudd sammen og designet, slurvete konstruert eller mangelfull, men det er samtidig mange som mener at Porsche 911, alle sportsbilers hjørnestein, er bedre i ren fysisk beskaffenhet.

VOLDSO MT BITT: De keramiske bremsene fra Brembo måler absurde 398 millimeter foran, og 380 millimeter bak. Pakken koster 116.100 kroner, men inkluderer de oppgraderte felgene på bildet. Foto: Håkon Sæbø

Girkassen er raskere, styringen mer presis og grepet enda villere.

Jaguar F-Type er i så måte et hakk under, noe den britiske bilfabrikken implisitt underbygger når de nå introduserer sin sportsbil med en firesylindret motor. Skulle Porsche gjort det med 911, noe de har sagt de ikke skal, ville den vel hete 912, og da står 911 igjen som noe eget og opphøyd. Disse tyskerne er smarte.

Jaguar F-Type er ikke klasseledende på kjøreegenskaper, men den har imidlertid det veldig få nye biler leveres med. Den har sjel.

Jaguar F-Type er ikke klasseledende på kjøreegenskaper, men den har imidlertid det veldig få nye biler leveres med. Den har sjel.

Du merker det når du fyrer opp motoren, i dette tilfellet den velkjente treliters V6-eren som finnes i alt fra Land Rover Discovery til Jaguar XJ. Denne gangen er den imidlertid pumpet opp til runde og gode 400 hestekrefter – 20 mer enn utgangspunktet for F-Type med firehjulstrekk.

Du merker at bilen låter magisk.

Lyden på tomgang er kraftfull og skarp. Det er mye lyd, men slik skal det også være i en bil som ser så spesiell ut. Jaguar F-Type handler om følelser, og de strømmer på når taket lydløst glir ned og du setter bilen i gir.

SØMMER SEG: Unikt for Jaguar F-Type 400 Sport er de gule sømmene, «Performance»- stolene, girhendler i aluminium og oppgradert skinninteriør. (1 / 5)

Jaguar bruker stadig en 8-trinnsautomat, mens BMW og Porsche velger dobbeltclutchkasser i sine sportsbiler.

Men girkassen er svært godt tilpasset F-Type. Overlater du giringen til bilen, kan skiftene være myke og bedagelige, eller raske og effektive. Velger du å overta styringen selv, via hendlene på rattet, får du samtidig bedre kontroll på motoren.

Låser du i et gir og hamrer ned høyrefoten, tiltar lyden drastisk. Folk snur seg. Folk skvetter.

Lange blikk

I Trondheims gater klarer ikke forbipasserende å holde sin begeistring inne. Ved flere anledninger kommer det trøndere bort for å velte ros over Jaguaren. Bartebyen har fått sin egen Jaguar-forhandler, men likevel er F-Type et sensasjonspreget syn for mange.

Tomler sniker seg frem når bilen seiler forbi.

Tomler sniker seg frem når bilen seiler forbi.

Og lyden er bare ett aspekt her.

Nå har F-Type fått et lite ansiktsløft, og i den anledning lanseres spesialmodellen 400 Sport, som sammen med den opptunede motoren får noen interessante gule sømmer, gule detaljer utvendig og et snevert fargevalg forøvrig.

LYSERE TIDER: En av de mer åpenbare forandringene på F-Type facelift er de nye LED-lyktene. (1 / 3)

Du kan velge mellom sort, hvit og sølv metallic. Nytt er også noen elegante LED-lys som det egentlig var på høy tid at Jaguar kom med.

På turen over Dovre og gjennom Gudbrandsdalen blir det åpenbart at Jaguar F-Type, på tross av å være svært stiv, er behagelig nok for en langtur.

VEKKER FØLELSER: I Trondheim synes forbipasserende det er stas å se en Jaguar F-Type. Det er en sportsbil i ordets rette forstand, og da skal også folk bli glad av å se en på gaten. Foto: Håkon Sæbø

Den ville eksoslyden kan skrus av, og så lenge du ikke gir mye gass er det generelle støynivået forholdsvis lavt.

Du suser avsted, og kikker du etter ser du at omtrent hver eneste bil du møter har en sjåfør som lengselsfullt legger sitt blikk på Jaguaren.

Det er mye godt å si om F-Type, men utseendet må kanskje være det mest vellykkede ved bilen.

Det er mye godt å si om F-Type, men utseendet må kanskje være det mest vellykkede ved bilen.

Panseret er påfallende stort, mens overhenget bak er kort. Eksosrørene på V6-modellene er mer elegante enn de du finner på R- og SVR-modellene med V8-motor.

Detaljene på 400 Sport-utgaven er av mindre betydning, og det samme er motorens 20 ekstra hestekrefter.

Du skal være spesielt interessert for å merke forskjell, og likevel er det logisk å gå for utgaven med 340 hestekrefter, eller den med 380 hestekrefter og firehjulstrekk. Lyden er den samme herlige, og utseendet til å dø for.

Begrensent til årsmodell

Om du imidlertid skulle falle fullstendig for en F-Type 400 Sport er det greit å være klar over at spesialmodellen kun er tilgjengelig for årsmodellen 2018, noe som tilsier at du må være rask med å bestemme deg.

Vil du ha de råeste kjøreegenskapene finnes det sterke konkurrenter fra Tyskland, men ønsker du deg en bil som gjør at du føler deg spesiell, er Jaguar F-Type fremdeles det åpenbare valget.

Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Motor: 3,0 l. V6, kompressor

HK/kW/Nm: 400/294/460

0-100 km/t: 5,1 sekunder

Toppfart: 275 km/t

Vekt: 1.694 kg

L/B/H: 448/192/130 cm

Forbruk: 0,89 l/mil

CO2-utslipp: 211 g/km

Bagasjerom: 207 liter

Priser:

Rimeligste modell 1.186.900 kroner

Denne modellen 1.513.900 kroner

Testbilen 1.717.500 kroner

  • Pluss

Utseende

Lyd

Kjøreegenskaper

  • Minus

De ekstra 20 hestekreftene merker du ganske lite til.

  • Design

Jaguar F-Type har fått et lite ansiktsløft. Det er vanskelig å se, men de nye LED-lyktene er barske.

  • Førermiljø

Innvendig er F-Type et vesentlig steg over F-Pace og de øvrige Jaguarene. Interiøret fremstår høyst velbygd.

  • Kjøreegenskaper

Svært sportslig slik du forventer, men ikke like hard core som en tilsvarende Porsche 911.

  • Ytelser

Med høy vekt straffes F-Type. Likevel føles den rask nok.

  • Plass

Fører og passasjer sitter komfortabelt, men bagasjerommet er marginalt.

  • Mye for pengene

I utgangspunktet er Jaguar F-Type mye bil for pengene, men 400 Sport er for spesielt interesserte.

  • Score: 9/10

Jaguar F-Type er bilen du velger når en 911 blir litt for kjedelig å se på. Jaguaren er ikke best på bane, og kanskje heller ikke på svingete veier, men den sprenger feelgood-skalaen.

TILTALENDE: Det er utseendet som drar deg fra en Porsche 911 til en Jaguar F-Type. Lyden fra denne britiske bilen gjør det vanskelig å stritte imot. Foto: Håkon Sæbø
Les også