MILSLUKER: BMW 530d xDrive er en bil som trives i høy hastighet. Å komme seg opp i hastighet på Autobahn er uproblematisk med 265 hestekrefter og 620 Nm. Foto: Håkon Sæbø

Langtest: Med nye BMW 5-serie på Autobahn tilbake til München

BMW 5-serie er et ikon. Via tyskernes svingete Autobahn tok vi den nyeste versjonen tilbake der det hele startet.

Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i mai 2017.

I dag er det to typer reisende som får oppmerksomhet. De som flyr over hele verden og tar eksotiske bilder – og de som er redd for miljøet og unngår all form for transport som kan forurense, og dermed bruker ukevis på å komme seg gjennom Europa med tog.

Men en gang i tiden var vi et folk som dro på bilferie. Og etter at somrene hos mormor var over på Vestlandet og etter at Danmark var gått fra eksotisk til naboland, var det naturlig å se sørover. Sørover til Vest-Tyskland og den beryktede Autobahn.

TRE GENERASJONER: Den røde BMW-en er en 524d med bilmerkets første rekkeseks diesel i en 5-serie. Modellen heter E28, mens den gule 528-en ved siden av er eldre, og heter E12. Til venstre er den norske testbilen, en BMW 530d, som også har en sekssylindret dieselmotor. Foto: Håkon Sæbø

Det finnes få som ikke har et eller annet forhold til det tyske veinettet med det magiske navnet. Alle har vært innom. På skoleturer eller håndballturneringer. Gjennom jobb. Gutteturer. Eller i baksetet på en familiebil mens far så ut som Martin Schanke bak rattet, og mor klamret seg til dashbordet med hvite knoker og følte at 120 km/t måtte være mye mer enn hva som var forsvarlig i en himmelblå Volvo 240 med kassettspiller.

De siste 10-15 årene er veien til Autobahn blitt kortere. Veien gjennom Sverige er bedre. Fergeforbindelsene til Danmark er enda bedre. Men likevel flyr de heller andre steder. Ingen drar lenger på ferie til Tyskland. Stakkars dem.

Ingen drar lenger på ferie til Tyskland. Stakkars dem.

Det er få ting i verden som kan måle seg med følelsen av fri asfalt og en solid premiumvogn. Et solid stykke musikk på stereoen og en kopp med kaffe.

Og det er få biler som gjør nettopp dette bedre enn BMW 5-serie.

Hendene strammes om rattet. Blikket hviler mot horisonten og den gemyttlige praten i bilen stilner. Så langt har den 3,0 liter store rekkesekseren ligget på 1.500 late omdreininger langs danske motorveier, men nå er grensen til Bundesrepublik Deutschland krysset.

I det digitale dashbordet vises den gjeldende fartsgrensen, men ved dens side telles det også ned til det runde, hvite symbolet med fire sorte streker på tvers. 450 meter, 400 meter, 350 meter. Nå begynner alvoret. Gasspedalen presses i gulvet. Her er det fri fart.

Perfekt?

Litt tidligere på dagen ble det i bilen diskutert hva som egentlig er den ultimate Autobahn-bilen. Hva skal den klare, hvor fort skal den gå, og hvor stor skal den være? Porsche 911 dukker umiddelbart opp som et godt alternativ.

Noen vil hevde at den kanskje er litt for hard for rette og lite utfordrende Autobahn, men de kjenner ikke Tysklands mange motorveier så godt som de gir uttrykk for.

Det velbygde veinettet består av langt mer enn bare rette veier uten høydeforskjell. Svinger finnes, og når du ligger over 200 kilometer i timen kommer de brått. En 911 vil klore seg fast, og lar deg ligge i godt driv der Range Rovere må gynge seg inn. 911 er dermed en het kandidat. Men hva med Mercedes-Benz S-Klasse? Lang akselavstand gir stabilitet. Seter så digre at de bredeste direktørrumpene finner seg til rette, kan virke forlokkende. Det taler for Stuttgarts stolthet. Dens mektige oppsyn gir autoritet når turister fra Nederland har forvillet seg inn i ditt felt. Venstre felt.

Mens det intetsigende danske landskapet seiler forbi BMW-en, etablerers det en enighet om at en Autobahn-bil også bør se aggressiv ut. Den må vise dine medtrafikanter at venstre felt ikke er for familiebiler med kanoer på taket og siklende barn som legger halvsmeltede is i stoffsetene.

En ekte Autobahn-bil må, i kraft av sitt utseende, si noe om potensialet du besitter, for skal du kjøre effektivt trenger du åpen vei.

Bilen skal også være potent, konkluderes det med. Men kanskje ikke for potent. Det er grenser for hvor mange ganger du gidder å fylle drivstoff og spise currywurst på Tysklands utallige Tanksteller.

SLITER DEG IKKE UT: BMW 530d kan fint kjøres lenge av gangen. Det er praktisk på Autobahn. Foto: Håkon Sæbø

Rekkevidde er viktig, og derfor diskvalifiseres en hel del biler i dette tankeeksperimentet. Men den siste tiden er det ikke bare i Norge det diskuteres om diesel – kongen av rekkevidde – har noen fremtid.

Også i Tyskland og Storbritannia dukker temaet opp. Argumentasjonen mot diesel er hard, men det er samtidig gode grunner til at den ultimate Autobahn-bilen muligens drikker nettopp dette drivstoffet.

S-Klasse og dens konkurrenter seiler samtidig opp som en favoritt. Det er biler som har alle de egenskapene du trakter etter, men det er også biler som krever mye plass. Muligens mer plass enn du strengt tatt behøver.

Og selv om det ikke har noe med Autobahn å gjøre, er det en refleksjon at du kanskje ikke har Tyskland som siste destinasjon. I Italias mange trange gater og Frankrikes kaotiske trafikk, er det hendig å gå en størrelse ned.

Derfor dukker BMW 5-serie opp som et solid alternativ. Kan nye BMW 530d xDrive med 265 hestekrefter og 620 Nm være den ultimate Autobahn-bil?

LANGTUR: Skal du kjøre langt i Tyskland er det gjerne diesel som gjelder. Foto: Håkon Sæbø

Kraften tiltar

5-serie var alltid – og er alltid – en viktig bil for BMW. Den gangen da BMW lagde en håndfull modeller var det lite som ga like mye oppmerksomhet som en ny 5-serie. Audi hadde ikke den samme følgerskaren da. Mercedes-Benz lagde fantastiske biler, men det gikk to til tre presidenter i USA mellom hver gang det kom en ny modell.

Men en ny 5-serie. Det var storveis. Gjennom 70- og 80-tallet hadde 3-serien fått fotfeste som en bil for jetsettere, unge lovende og godt betalte flyvertinner. 7-serien var så dekadent at det ble tullete for andre enn redere og tyske sementfabrikkeiere. Men 5-serien.

Den var for folk som mente business. Folk som hadde kommet seg steder i livet og visste hvor de skulle videre.

Det er 5-serien du husker du så på flyplasser på 80- og 90-tallet. Det står alltid en bil på en flyplass, men ingen husker dem. Alle husker å ha sett en 5-serie på en reise.

Det er 5-serien du husker du så på flyplasser på 80- og 90-tallet. Det står alltid en bil på en flyplass, men ingen husker dem. Alle husker å ha sett en 5-serie på en reise.

Og det er en reise som må til for å avdekke nøyaktig hvor god nye BMW 5-serie er. Og hvorfor en middelklassesedan fortsatt klarer å fascinere og provosere.

Destinasjonen er der BMW begynte. München.

På veien blir det åpenbart at den nye 5-serien ser ut som en Autobahn-bil. Det er et evolusjonsdesign, snarere enn noen ny visuell retning BMW har valgt. I profil er det lite som skiller 7. generasjon mot 6. generasjon, som kom for syv år siden.

Foran og bak er det skjedd mer, men ikke mye. Lyktene har et alvorspreg. Nyrene er større, og stikker ut på en måte som gjør at bilen ser ut til å snøfte litt.

Det viktigste for kjøperne som har hatt 5-serier på gårdsplassen i en mannsalder, er et visst konservativt uttrykk. Det er beholdt utvendig, og trenger seg på når du setter deg inn.

Setene – i dette tilfellet de oppgraderte komfortstolene – er meget gode. Men ikke noe bedre enn de var for syv år siden.

Forøvrig er interiøret tungt inspirert av det du finner i 7-serien. Det er tilfredsstillende, men mangler samtidig den eksepsjonelt høye finishen BMWs flaggskip velsigner deg med. Alt er med andre ord slik det skal være.

En 5-serie skal være merkbart dårligere enn en 7-serie, men dårlig er det på ingen måte. Det er bare litt lite opphissende. Litt lite banebrytende, slik du i senere tid er blitt vant med fra Mercedes-Benz.

Et blikk i speilet

KOMMET HJEM: BMW Group Classic ligger i dag ved Moosacher Straße 66 i München. Det var her BMW hadde sin første fabrikk, men nå huser det vakre området BMWs satsning på klassiske biler. Testbilen fra Norge står sammen med sine forløpre, en rød BMW 524d og en 528i. Foto: Håkon Sæbø

Hos BMW Classic i München er det for sammenligningens skyld rullet ut to BMW-er. En 528i med automatgir fra det glade 70-tallet, og en rød 524td fra 80-tallet.

For 5-serie-entusiaster er begge ikoner. Den første var svimlende overdådig da den kom. 3-serien hadde for alvor begynte å sementere inn det som skulle bli slagordet «Freude am Fahren». Dette var en av de bilene som gjorde at slengbuksekledde tyske ledere pådro seg et smil da de stormet Autobahn mot jobb.

Den andre er BMWs første 5-er med dieselmotor. 528-en fra 70-tallet murrer dypt og behagelig på tomgang utenfor Bayerische Flugzeugwerkes tidlige lokaler, der BMW i dag har sitt senter for klassiske biler.

Den gule 5-serien har den typiske BMW-lyden, mens den røde dieselbilen låter mer markant. Morsomt nok ganske lik lyden du får i en ny 530d. Det er fordi 524td også har en rekkesekser.

Den første og den siste 5-serien er naturlig nok milevis fra hverandre. Den første oppleves nesten ukultivert, der hvor dagens utgave har alt.

BMW E12 528i er blitt en sjelden bil, men viser BMWs elegante design. Fargen er også tidsriktig. (1 / 3)

Men entusiasme kjenner ingen aldersbegrensning. 5-serier ruller over hele Norge, så vel som i Tyskland. Det er favoritter og hele internettforum dedikert til hver enkelt utgave. E12, E28, E34. Som Audis C1, C2 og C3, og Mercedes-Benz’ W123 og W124. Det er navn som pugges, koder som kjennes og interesse som deles.

For det finurlige er hvordan disse bilene stadig klarer å bygge seg fanskarer. Da BMW åpnet salget av 5-serie sedan rant kundene ned dørene hos forhandlerne i Norge.

Gruppen er ikke totalt homogen. Kvinner og menn. Unge og gamle. Forskjellige sosiale lag. Totalt forskjellige ønsker om motor og utstyr.

Musikk og radio i 70-tallsbiler har noe enkelt og uskyldig over seg. (1 / 5)

Tankene vandrer

Men er 5-serien den ultimate Autobahn-bil? Etter 3.500 kilometer kan mye tyde på det. Forbruket holder seg lavt, rekkevidden høy og komforten enda høyere. Vel er ikke 530d den kraftigste 5-serien å få kjøpt. Langt ifra. Den er heller ikke mest snobbete, men den er en ypperlig blanding av alle de gode egenskapene du vil unne deg i livet.

Det du søker etter når du lar tanken på en 5-serie snike seg inn en lørdags morgen, det finner du. BMW 5-serie er ikke Lexus. Det er ikke japansk, eller Mercedes-Benz.

Det er mange år med München-basert tradisjon og gjenkjennbare kvaliteter. Adaptive understell, aktive lys, og svingning på bakakselen er av nyere dato, men det fundamentale – kjøregleden – står støtt.

SKLIR INN: Münchens gater kler en elegant og stram BMW 530d. Foto: Håkon Sæbø

Blant to bilgale typer i en norskregistrert, ny BWM 5-er på Autobahn fortsetter diskusjonen. Egentlig må da vel nye Porsche Panamera 4S diesel være den ultimate Autobahn-bilen? Svingene river i den grå BMW-en. Med 250 kilometer i timen på nålen løftes gasspedalen en anelse. Nå går det fort. Nesten for fort for understellet. Det duver, selv i «Sport».

Det er, som de fleste bilrelaterte refleksjoner, en diskusjon uten noen definitiv konklusjon. Det finnes ingen fasit. Men en ting er likevel sikkert.

BMW 5-serie er det en BMW 5-serie alltid har vært. En svært god bil du blir glad i.

BMW 530d xDrive

Motor: 3,0 R6, diesel

Hk/kW/Nm: 265/195/620

0-100 km/t: 5,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Vekt* 1.695 kg

L/B/H: 493/186/147 cm

Forbruk: 0,5 l/mil

CO2-utslipp: 132 g/km

Bagasjerom: 530 liter

*Uten fører

  • Priser:**

Rimeligste modell*** 475.600 kroner

Denne modellen 658.500 kroner

Testbilen 1.033.600 kroner

**Pris eks. frakt og lev. kostnader. *** BMW 520d

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Komfort

Drivlinje

  • Minus

Konservativt design

Mye blank plast innvendig

Sterk konkurrent fra Stuttgart

  • Design

Nye BMW 5-serie sedan er relativt lik den gamle, men når du ser nøyere etter blir det tydelig at den nye bilen er mer elegant.

  • Førermiljø

Blir det bedre? Setene er fremragende, sittestillingen spot on og betjeningen svært god.

  • Kjøreegenskaper

Med adaptivt understell er den nye 5-serien høyst kompetent i svingene. I ekstremt høy hastighet merker du imidlertid at det jobbes hardt.

  • Ytelser

530d er nå BMWs svakeste rekkeseks diesel, men svak er den ikke. Bilen er på alle måter kvikk, og samtidig meget stillegående.

  • Plass

Ingen revolusjon her. Fire personer sitter komfortabelt, og bagasjerommet svelger unna som forventet.

  • Mye for pengene

Startprisen er ingen påfallende ubehagelig overraskelse. Laster du på med utstyr stiger naturlig nok prisen markant.

  • Score 9/10

BMW 5-serien tilfredsstiller på alle de avgjørende punktene. Du skal være kresen for å måtte ha mer bil enn dette.

Les også