+ mer
INGEN LEKKASJE PÅ TEPPET? Dommerne vurderer en Bentley R-Type Continental H.J. Mulliner Fastback, som med sine 65 år må sies å være en ganske ny bil i dette miljøet. Foto: Bloomberg

Cars & Coffee for milliardærer

Pebble Beach Concours d’Elegance er et både megakonservativt, kjempetrivelig og ultrasnobbete på samme tid.

PEBBLE BEACH, CALIFORNIA: Ikke hørt om Cars & Coffee? Det burde du. Et lavterskeltilbud for alle bilinteresserte, hvor entusiaster kan ta med bilen, sparke i dekk og skravle med likesinnede – med kaffe i pappkrus i den ene hånden og en slapp wiener i den andre. Alt for overkommelige kroner null, pluss bompenger, bensin og valgfri bevertning på laveste hylle.

Finansavisen Motor tok turen til USA for å overvære noe ganske likt, men likevel intergalaktisk forskjellig: Pebble Beach Concours d’Elegance, utenfor småbyen Monterey, omtrent midtveis langs kysten i California.

Monterey Car Week

  • En uke i august med en rekke bilrelaterte arrangementer i og rundt Monterey i California. Den lille havnebyen ligger cirka 20 mil sør for San Francisco.
  • Blant høydepunktene er Pebble Beach Concours d’Elegance, Rolex Monterey Motorsports Reunion, Legends of the Autobahn, Porsche Werks Reunion, Concorso Italiano og The Quail, A Motorsports Gathering.
  • Flere høyprofilerte auksjoner i regi av Bonhams, RM Sotheby’s, Gooding & Company og Mecum Auctions avholdes i løpet av uken. Ifølge Bloomberg ble det i fjor omsatt 1.341 biler disse på auksjonene. Medianverdien var 95.200 dollar (850.000 kroner).
  • Regn med å betale rundt 9.000 kroner natten for et sentralt og bra hotellrom i løpet av uken. Krav om booking av minst fire dager er ikke uvanlig.
 

Alt blir bedre på fransk

Helt siden billøpet «Del Monte Trophy» for første gang ble avholdt på de smale, svingete og bare delvis asfalterte veiene rundt Pebble Beach i 1950, har det vært avholdt skjønnhetskonkurranser for biler her – direkte oversatt betyr Concours d’Elegance konkurranse i skjønnhet.

Fransk ble med overveldende sannsynlighet valgt av rent snobbete årsaker, og skaperne var antagelig ikke mange champagneglass fra å døpe om hele stedet til Plage des cailloux før de hentet seg inn igjen. På norsk ville det blitt Rullesteinstranda – åpenbart ikke et alternativ.

Pebble Beach Concours d’Elegance

  • Regnes som verdens mest eksklusive bilshow.
  • Besøkes av rundt 20.000 mennesker årlig, og utgjør finalen i Monterey Car Week.
  • Arrangert første gang i 1950. Deler av overskuddet går til veldedighet.
  • Om man skal konkurrere med en bil, må den først godkjennes av en meget kresen jury. Biler som er fremvist på ved en annen utstilling i forkant vil ikke aksepteres, og etter at bilen er utstilt vil det ta minst ti år før det kan søkes om utstilling igjen.
  • Det er en overvekt av førkrigsbiler på utstillingen. Biler produsert etter 1972 antas normalt ikke.
  • Verdens hittil dyreste bil, en 1962-modell Ferrari 250 GTO, ble solgt under en auksjon i regi av RM Sotheby’s i forbindelse med arrangementet i 2014. Prisen endte på 48,4 millioner dollar, tilsvarende 299 millioner kroner. Med dagens kurs ville bilen kostet 432 millioner kroner.
 

Høythengende frukt

Arrangementet foregår på Pebble Beach Golf Links, kjent som en av verdens vakreste golfbaner. Grunntanken er ganske enkel, det gjelder å vise frem bilen sin og helst vinne i en av de mange kategoriene.

Er bilen skikkelig fin, kan du være så heldig å stikke av med prisen for Best of Show, kåret blant vinnerne av underkategoriene. Ingen pris henger høyere blant veteranbilkåringer, så dermed kan du uten blygsel skryte av å ha verdens fineste klassiker akkurat der og da.

Vi skriver «megakonservativt», og det skyldes at definisjonen av hva som er en verdig klassiker har flyttet seg lite i årenes løp. Her er det fremdeles en overflod av førkrigsbiler, og dette er definitivt ikke stedet å prøve seg med en «youngtimer». Bare én gang har juryen kåret en bil fra 50-tallet til showets beste, og aldri noen nyere.

Årets vinnerbil er tidligere omtalt i en egen artikkel, nemlig Sir Michael Kadoories 1931-modell Bentley 8 Litre Gurney Nutting Sports Tourer.

VINNERBILEN: En 1931-modell Bentley 8 Litre Sports Tourer med karosseri fra J Gurney Nutting & Co fikk den aller gjeveste prisen. (1 / 13)

Den Hong Kong-baserte hotellinvestoren kjøpte bilen i 2010 for en ukjent sum. Hva verdien på bilen er nå er ikke helt enkelt å fastslå, men den er neppe verdt mindre enn en annen 1931-modell Bentley som Bonhams auksjonerte tidligere i år for drøyt 8 millioner kroner – ihvertfall ikke med Best of Show-merket i frontruten.

Kostbart

Å vandre rundt på golfbanen blant ultrapolerte og ditto skinnende sjeldenheter parkert på gresset er en storslått opplevelse. Naturen rundt Highway 1 i denne delen av California er tidvis magisk, og de som skryter av golfutsikten herfra er ikke løgnere.

Direkte billig er det imidlertid ikke. Monterey er dyrt uansett, og priser på alt – fra hotellrom til restauranter og til og med bensin – blir skrudd solid opp mens de mange arrangementene under Monterey Car Week pågår. En inngangsbillett til Concours d’Elegance koster 375 dollar (3.375 kroner) om den kjøpes på forhånd, mens en vanlig billett til The Quail, A Motorsport Gathering, en annen bilutstilling på en nærliggende golfbane, vil lette deg for 8.500 kroner.

DOWNTOWN MONTEREY: De gamle sardinfabrikkene i hovedgaten Cannery Row ser rustikke ut, men ikke la deg lure. Her er det kostbart å være under Monterey Car Week. Foto: Dreamstime

Legg til en ugunstig dollarkurs og amerikanernes enerverende hang til å plusse på et utall poster på regningen og toppe det hele med et tipskrav på linje med norsk moms, og du har oppskriften på en lommebok som lekker som en sil.

Ingen norske utstillere

For de mange ultrarike utstillerne som har fraktet sine trofeer over Atlanteren eller Stillehavet med fraktfly, er slike bekymringer selvsagt ikke-eksisterende. Vi observerer særlig mange britiske skilt blant deltagerbilene, av den klassiske, sorte typen med sølvbokstaver. Det kan også bety at bilen er hjemmehørende i for eksempel Singapore, hvor de fremdeles utstyrer nye biler med slike skilt. I Storbritannia ble de byttet ut med gule skilt med svarte bokstaver i 1973. Ellers er både sveitsiske, italienske og nederlandske skilt å se, men ingen skandinaviske.

Dyr, men bare du blir eier

Så hvilken av bilene er den aller mest kostbare av alle som brisker seg i brisen på Pebble Beach? Kan det være en Rolls-Royce? En Ferrari? En Bugatti?

Det siste er riktig, men ikke slik man skulle tro. Det er en Bugatti La Voiture Noire fra 2021 som setter rekorden: 18,68 millioner dollar vil nyskapningen koste når den står ferdig med sine 1.500 hestekrefter. I kroner blir det nærmere 167 millioner. Den ble presentert i Genève i mars og skal kun bygges i ett eksemplar.

DYREST: Konseptmodellen av Bugatti La Voiture Noire, her fra Gèneve-utstillingen. Foto: Boris Bascarevic/Dreamstime

Det er nemlig ikke bare klassiske biler som stilles ut, produsentene av astronomisk prisede superbiler vet å smi mens jernet er varmt og kundegruppen er til stede.

Motor
Reportasjer