+ mer
GRÖN UNDT SCHÖN: Audi Q7 60 TFSIe quattro er både morsom og behagelig som plugg-inn-hybrid.  Foto: Nicolai Giil

Test: Nye Audi Q7 plug-in hybrid. Bilen for både MDG, FNB og barnehagen

Audi Q7 e-tron er stor-suven som er stueren – selv hos de mer grønne. 

ET STED UTENFOR MUNCHEN: Det er ingen menneskerett å produsere biler. Ei er det heller slik at vi derfor burde prise enhver som entrer markedet med en ny modell. 

Spesielt ikke i disse miljøvennlige dager. Med mindre bilen er elektrisk – da kan du risikere å bli tilbedt som en gud. Men hva hvis det er en hybrid? Ingen forskjell, ihvertfall i bomringens kliniske øyne. 

Ny, Ny, Ny! Mer, Mer, Mer!

Et par uker tilbake i tid lanserte Mercedes sin nye generasjon plugg-inn-hybrider. Den elektriske rekkevidden var svært forbedret. Tidligere hadde Stuttgart-bilene fått tyn for den lille batteripakken. Ikke nå lenger. SUVen GLE kan nå kjøre 100 km på ren elektrisitet.

Og så kom Audis tilsvar i starten av oktober: E-tron. En ny generasjon av det allerede kjente hekkmerket. Audiene kan sies å være mer sexy, ja til og med kanskje noe mer sporty, enn sine ekvivalente Mercedeser. Men så er de også litt mindre praktiske. 

RETT INN I OLJEMALERIET: Audi Q7 e-tron er både fin å se på og (relativt) fin på miljøet. Foto: Nicolai Giil

Plugg-deg-inn 

Da vil det ikke være helt søkt å stille spørsmålet: Hvorfor kjøpe plugg-inn-hybrider? Fordi det er praktisk og miljøvennlig på samme tid. 

Men på samme måte er det ikke alle som er villige til å slippe hendene i været, slippe alt en har og miste all «sex-appeal» – kun for å ratte rundt i det som kan mistolkes som en 2020-modell av noe som ser ut som en lekebil som barna kjøre rundt på kjøpesenteret. 

Når utseendet teller mest

Med det ovennevnte i tankene kommer Audi Q7 60 TFSIe quattro inn i bildet. Den ser tøffere ut enn sin Mercedes-konkurrent. Det er bra. Utseende er utvilsomt viktig når folk velger bil. Det er derfor folk heller vil kjøre rundt i Alfa Romeo 4C i stedet for Toyota Yaris. 

Og det er derfor vi ser folk med små hunder kjøre Fiat 500. Men så var det tanken om pur praktikalitet: Audi Q7 stiller med minst 40 km i rekkevidde (tyskerne har ikke helt bestemt seg på de offisielle tallene enda). GLE har 100 km. Og vil antagelig koste bittelitt mindre. 

SPORTLICH: I «S-line» er Q7 skikkelig sporty og aggressiv i utseendet. Foto: Nicolai Giil

Da vil det ikke være helt søkt å stille spørsmålet: Hvorfor kjøpe plugg-inn-hybrid Q7? Fordi den ser penere ut? Fordi den er litt mer sporty? Fordi den oser hakket mer status når du parkerer utenfor Rema 1000? Fordi den matcher din blendahvite Bjørn Borg-underbukse den ene dagen i året det ikke regner på vei opp til hytta? 

Med (minst) 40 km (pr. WLTP-standarden) lavere oppgitt rekkevidde faller den kanskje litt mellom to stoler.

Eller? 

EINE GRÖSE WIENERSCHNITZEL: Audien er hard og sporty på utsiden, men inni er det bare fryd og gammen. Foto: Nicolai Giil

Glem hypnoseformelen

Det morsomme med lanseringer av plugg-inn-hybrider er det uforbeholdne og nærmest hypnotiske fokus på bilenes elektriske rekkevidde. Nesten sånn at en kan glemme at det snakkes om en bil som hvis egentlige primære drivkraft er en forbrenningsmotor.

40 km er kanskje mer enn nok for de fleste. Til og fra jobben. Lett. Og forøvrig fikk vi, under kjøreturen rundt München, mer ut av den elektriske rekkevidden enn oppgitt på papiret. Og bensintanken? Den ble så vidt smakt på. Q7 e-tron er en nokså drivstoffgjerrig sak.

EN TYSK FRYD: Cockpiten er intet annet enn dønn solid. Men så er den ikke veldig spennende heller. Vi snakker fortsatt om en Audi. Foto: Nicolai Giil

Det er spennende med denne bilen. For under det langstrakte panseret er det ikke noen kjedelig mikromaskin. Åneida. I Q7 60 TFSIe får du en grom seksylindret 3-liter oppsatt i yndig V-formasjon. Sammen med den assisterende el-motoren stiller SUVen med hele 455 hestekrefter og 700 Nm. Det betyr at du kommer først opp på hytta på Geilo – uten å måtte dra rett etter lunsj på en fredag slik dine kolleger med kort rekkevidde må gjøre. 

Q7en deler de motor og drivlinje med Audis luksussedan A8 i e-tron-utgave. Firehjulstrekk er standard. Det samme er den velprøvde tiptronic-kassen med 8 gir. 

Lekkerbisken

Q7 e-tron ser ut som sin fossile bror. Tøff. Lang. Stor. Innsiden er minst like pen. Solid. Subtil. Luksus. Sjefen over alle minibusser, med alcantara og andre kvalitetsmaterialer du gjerne kunne sovet i. Ei heller må du skotte på alt for mye plass for å få plass til batteripakken over bakakselen. Den er nå noe mer integrert i chassiset enn tidligere. Dog ofrer du fortsatt litt for å være halv-grønn. Bagasjerommet er noe mindre enn i fossile modellutgaver av Q7 for å gi plass til batteripakken. 

Men hånda på rattet

Audi Q7 e-tron kjører som en riktig Audi. Styrefølelsen er responsiv, men som på så altfor mange andre biler er den uten særlig mye følbar kontakt med veien under deg. Luftfjæringen er imidlertid digg. Og lyden er overraskende bra for ladbar hybrid å være. Faktisk gir V6-eren en liten bassfull symfoni – verdt å rulle ned vinduet for. 

For ikke å nevne at stor-SUVen er rask! På rundt 5,1 sekunder er du oppe i 100 km/t. Med hjelp fra den elektriske motoren (og de to turboene) rykker den raskt i gang fra stillestående og opp i marsjfart hvor enn du skulle være. For føreren føles overgangene når e-motoren hjelper til (i hybrid modus) nærmest sømløse. 

Er det ellers noen teknologiske nyvinninger menigmann kan merke? Tja. Men så er det snakk om denne bilen faktisk trengte noe av det? Nei. Egentlig ikke. Audi Q7 er og blir en svært god luksus-SUV. Og det vil den fortsette å være. Plugg-inn-hybrid eller ei. 

HANDY: Den turkise linjen følger terrenget og viser deg hvor langt du kan nå på pur elektrisitet. Foto: Nicolai Giil

Noe som forøvrig er en velkommen funksjon er den svært intuitive visningen av rekkevidde på dashboardet. Føreren kan se hvor mye strøm, og hvor langt du kan komme deg videre med den. Samtidig vises din fulle rekkevidde med det fossile brennstoff. 

Attpåtil har bilen blitt hakket smartere ved en innebygget navigasjonsfunksjon som kjenner igjen førerens kjøremønster, samt veiens karakteristikker, slik at den bedre kan legge opp til hvordan drivlinjen styre sine hybridsystemer. På enkelt norsk: Q7en gjør seg selv mer effektiv. 

I midtkonsollen har e-tron, i likhet med Mercedes ECQ-modeller, en annen kul funksjon. Ved kartvisning får du opp en turkis strek som slanger seg rundt terrenget for å vise hvor lang reel rekkevidde du har på pur elektrisitet. Det er artig. 

HÅND I HÅND: Q7 og Q5. Lillebroren (til høyre) er en vidt annen bil, bygget på en annen plattform. Foto: Nicolai Giil

Det som derimot har endret seg er at valgmulighetene er større. Det er tvilsomt at en ihuga elbilfanatiker noen gang vil kjøpe Q7 e-tron. Men det er sannsynlig at en nåværende Audi Q-eier vil trekke sin oppmerksomhet mot denne noe mer snille modellutgaven. Da skal vi ikke se bort i fra at selv en miljøengasjert tenåringsjente vil litt trekke på smilebåndet. Det er fint, og er alene grunn nok til at den nå snart er tilbake på det norske markedet. 

Audi Q7 60 TFSIe quattro (e-tron)

Motor: 3 L bensin og el-motor

HK/kW/Nm (system): 449/330/700

0-100 km/t: Ikke oppgitt

Toppfart: 250 km/t (135 km/t i elektrisk modus)

Egenvekt kg: Ikke oppgitt

Batterivekt: x Ikke oppgitt

L/B/H: 505/197/174

Forbruk (kombinert): Ikke oppgitt, men antatt 1,2 liter/100 km

CO2-utslipp (kombinert): Ikke oppgitt 

Batteri: 17,3 kWh

Rekkevidde: Angivelig > 40 km (WLTP). Ikke enda sertifisert. 

  • PRIS

Ikke enda offentliggjort. Antageligvis noe over 1.000.000. 

  • PLUSS

Gode kjøreegenskaper for SUV å være

Interiør

I hybrid modus er den drivstoffgjerrig

  • MINUS

Mindre bagasjerom enn standardutgaven 

Lavere elektrisk rekkevidde en direkte konkurrenter

Samme batteripakke som tidligere

  • DESIGN

Et passe aggressivt utseende som kler både landlige og urbane omgivelser.

  • FØRERMILJØ

Forseggjort med fine detaljer. Store skjermer. Et behagelig sted å tilbringe tid på veien.

  • KJØREEGENSKAPER

Sporty til stor luksus-SUV å være og svært komfortabel når du selv ønsker det. Litt døv følelse med elektronisk servostyring.

Mer enn nok hvis du vurderer plugg-inn-hybrid for familien.

  • PLASS

Noe mindre bagasjerom enn den fossile Q7 grunnet batteripakkens plassering.

  • KONKLUSJON 7,5/10

Audi Q7 var allerede en bra bil før hybrid-utgaven nå kom. Nå er den enda mer versatil. Fra grønn bybil til heseblesende Hemsedal-racer. 

Motor
Reportasjer