SKIKKELIG BILÅR: Når årets bil 2019 skal kåres, er det ikke bare ladehastighet og plass til reservehjul som vurderes.  Her er Aston Martin DBS Superleggera, BMW M8 Competition og Porsche 911 (992) Carrera 4S. Foto: Håkon Sæbø

Aston Martin, Porsche og BMW imponerte i 2019

Til tross for at 2019 ble elbilens år, er det bensindrikkende sportsbiler med heftige kjøreegenskaper som vinner årets kåring.

2019 ble året hvor flere bilprodusenter lanserte elbiler med lang rekkevidde, god plass, firehjulstrekk og akseptable priser. Sistnevnte skyldes ikke minst gavepakken fra de norske avgiftsmyndighetene, selv om Porsche Taycan Turbo passerer en million kroner med god margin. 

Noen hadde kanskje forventet at Porsches første elbil skulle kunne smykke seg med tittelen Årets bil, men til det er den både for dyr, upraktisk og har for dårlig rekkevidde. 

Det er mange grunner til å digge nye Porsche Taycan, men om du forventer en romslig familiebil, som en Tesla Model X, eller en kapabel elbil med rekkevidden til en Tesla Model S, blir du skuffet over Taycan. 

MYE Å LIKE: Porsche Taycan seiler opp som en slags elbilfavoritt, selv om Tesla Model 3 er langt mer fornuftig. (1 / 10)

Fjorårets Jaguar I-Pace fikk selskap av Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og nevnte Taycan, samtidig som Tesla Model S og X fikk selskap av bestselgeren Model 3. Dette bidro til at åtte av de ti mest solgte bilmodellene i 2019 er elbiler. 

Flere av disse aspirerer selvfølgelig til å bli årets bil, men hvis kjøreglede er viktigere enn ladehastighet, eksoslyd bedre enn nullutslipp og turtall deiligere enn kollektivfeltkjøring, er heldigvis mye fortsatt ved det gamle.

Det er i alle fall sikkert at dette er BMWs år, for den tyske bilgignten har lansert vanvittig mange biler i 2019. Og det er flere gode biler, som den lille råtassen BMW M340i xDrive og beistet X6, som ikke kommer med i denne kåringen. Likevel er bilfabrikken fra Bayern godt representert dette året, og det er fortjent.

KUNNE VINNET: Den vanvittig gode Tesla Model 3 er en av våre favorittelbiler. Den har virkelig slått an blant norske elbilkunder, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Foto: Håkon Sæbø

Toppmodell

Det betyr blant annet at når Aston Martin lager en toppmodell kalt DBS Superleggera får du alt du alltid har drømt om i en drømmebil. En V12 med 725 hestekrefter, skyhøyt luksusnivå, masse utstyr og kjøreegenskaper som gjør at du gruer deg til å avslutte kjøringen.

Fasongen, linjene og detaljene i eksteriøret gjør at alle med en viss bilinteresse snur seg etter bilen. Innvendig er skinn, alcantara, pianolakk og aluminium totalt dominerende. 

FOR ENTUSIASTEN: Aston Martin DBS Superleggera V12 er en superbil med 725 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Et praktisk digitalt instrumentpanel og en velfungerende skjerm som hyggelig nok ikke stammer fra en gammel Volvo, understreker vellykketheten. Nå er det Mercedes-Benz som legger sin trygge, tyske hånd på britenes elektronikk. Det er er nok lurt.

At baksetene er knøttsmå, bagasjerommet lite og prisen høy, ødelegger lite av totalinntrykket.

FOR ENTUSIASTEN: Aston Martin DBS Superleggera V12 er en superbil med 725 hestekrefter. (1 / 12)

Klassikeren

Etter 55 år og syv generasjoner lanserte Porsche i år sin 911 (992) og beviste at de kunne gjøre det enda bedre, igjen. Til tross for at vekten har økt noen kilo, er bilen bredere og lavere, sprekere og heftigere, samt videreutviklede kjøresystemer som gjør bilen til en vinner.

RASKERE ENN DU TROR: Nye Porsche 911 ser kanskje til forveksling lik ut som for 10 år siden, men den nye utgaven er uhyre kvikk. Foto: Håkon Sæbø

Carrera 4S har nå fått 450 hestekrefter og bruker 3,6 sekunder på vei mot toppfarten på 304 kilometer i timen. Med bakhjulsstyring, mer elektronikk og elektrisk styring skulle man kanskje tro at bilen blir ufølsom, men dette er det beste Porsche har laget.

Alternativt kan du gå for den nye Cayman GT4 , som med en heftig sugemotor, 420 hestekrefter og manuelt gir byr på så mye kjøreglede at det nesten tar overhånd. Eller en 718 Cayman T, som også gir deg utrolig mye moro, og til en langt lavere sum. 

MANUELL MORO: Porsche 718 Cayman T, her på Rudskogen Motorsenter, fås med manuell girkasse, og da blir det moro enten du kjører på bane eller vei. Foto: Håkon Sæbø

Mmmmm

BMW lager ikke ekstreme sportsbiler slik Aston Martin og Porsche gjør, men når de sender sin store Coupé-modell 8-serie innom M-divisjonen, skjer det underverker. M8 Competition xDrive med 625 hestekrefter byr på luksuriøs cruising med plass til fire og en del bagasje. Hiver du i stedet ut passasjerene, trykker på de riktige knappene og benytter pedalene for det de er verdt, vil du ikke savne en sportsbil. Dette grenser mot det absurde.

At BMW også har laget en M8 Convertible, betyr bare at du kan få enda mer av den deilige motorlyden, fartsfølelsen og utendørslivet. En M8 Gran Coupé kompletterer bildet for de med større krav til bakseteplass, samtidig som designet er særs vellykket. Og skulle det bli litt i overkant mye, finnes alternativet M850i i forskjellige versjoner, som alle har 530 hestekrefter og firehjulsdrift. 

RASKERE ENN NOEN GANG: BMW X3 M Competition med M-avdelingens nye rekkesekser har 510 hestekrefter og et ganske diskret utseende. Her fra den første testen i USA. Foto: Håkon Sæbø

M-divisjonen har dessuten tuklet med X3 og X4 for første gang, slik at de matcher oppgraderingen av Mercedes-AMG GLC 63 S, men disse bilene når ikke opp til å kunne smykke seg med tittelen årets bil. Fin og praktisk som den jo er, vil en X3 alltid bare være en X3.

I SUV-avdelingen bør Bentley Bentayga V8 og Norges-favoritten Bentayga Hybrid, som sparer deg for 700.000 i avgift, også nevnes. Høy luksusfaktor, sprek motor og overraskende heftige kjøreegenskaper gir mye for mye penger.

Men velbygd og eksentrisk som Bentayga jo er, merkes det at andre biler fra det samme bilmerket er betydelig mer moderne. Det er på tide med en facelift av Bentayga, og kanskje den kommer høyere opp på vår kåring da?

TURBOTID: Bentley Bentayga V8 er ikke ny, og får derfor ikke kvalifisere seg som Årets bil. Porsche Cayenne Turbo Coupé er imidlertid ganske fersk. Foto: Håkon Sæbø

Porsche Cayenne Coupé fortjener også rosende omtale blant SUV-ene, men er ikke revolusjonerende med sin nye bakpart.

En annen opulent bil som må nevnes, er BMW X7. Ikke mange vet dette, men X7 er den eneste SUV-en fra BMW som kombinerer den glimrende luftfjæringen med aktive krengningsstabilisatorer i understellet. Unødvendig nerdete å komme trekkende med slik tørr info, sier du, men du forstår samtidig hvorfor når du kjører en X7.

Bare ligg unna versjonen med største dieselmotor på 400 hestekrefter. Den er for hard, så det er den såkalte X7 xDrive30d du vil ha. Det sparer deg for en del penger også.

BEHAGELIG BEIST: BMW X7 er en av de mest komfortable SUV-ene vi har kjørt noen gang. Den ser litt pussig ut, men det glemmer du når du slapper av bak rattet. Foto: Håkon Sæbø

Flere motorer

Mercedes-AMG har også laget en Pro-versjon av sin GT R, inspirert av banebilen GT4, slik at sportsbilentusiastene med en forkjærlighet for heftige V8-motorer får enda mer å glede seg over.

En heftig V8 kan du også få i den nye Bentley Continental GT Coupé og Convertible, men disse kan også leveres med en W12 med enda mer av det meste. Den seks liter store turbomotoren passer dessuten utmerket under panseret på den nye Bentley Flying Spur, som gir deg plass i tillegg. Da får du 635 hestekrefter, en dobbeltclutchgirkasse med teknikk fra Porsche og det mest vesentlige av komfortelementer. 

Like behagelig som en Mercedes-Benz S-Klasse er det ikke, og heller ikke like sportslig som en Porsche Panamera Turbo. 

W12: Bentley Flying Spur må selvfølgelig nevnes i en sak om årets bil, men den stikker ikke av med seieren. Foto: Håkon Sæbø

Men nye Bentley Flying Spur er en ganske slående mellomting, og det skal ikke undervurderes. Akselerasjonen er vill, mens du ellers kan flyte komfortabelt i vei. 

Mer fra BMW

I de mer folkelige segmentene er BMW Z4 M40i og broren Toyota Supra verdt å nevne. Det må også trekkes frem at Z4 fås med to firesylindrede motorer som begge passer godt i den lille bilen. Men best er det kanskje den mellomstore fireren i BMW Z4 sDrive30i som er. Om slike biler blir litt fjollete, og utvalget her generelt er litt i overkant, er det betryggende å tenke på nye Ford Focus ST. Dette er også en bil som egentlig kunne vunnet, for den mellomstore bilen har en fantastisk balanse, en heftig bensinmotor og utrolig godt veigrep. 

Om budsjettet ikke skal sprenges fullstendig, er Focus ST en bil du bør prøve.

NYKOMMER: BMW Z4 er ny i år og kommer både med firesylindrede og sekssylindrede motorer. (1 / 7)

En vinner, ingen tapere

For å prøve å lande på et konkret resultat, har vi samlet de tre finalistene i førjulstiden.  BMW M8 med sine åtte sylindere, Aston Martin med 12 volumiøse og Porsche med sin snerrende sekser. Med andre ord er det sikkert at årets bil har en bensinmotor, to turboer og automatgir. 

Interessant nok har alle disse bilene mulighet til å frakte fire personer, men det kan neppe anbefales. Felles for alle tre er at de gir sjåføren en helt spesiell følelse. Passasjerene får eventuelt følelsen av å ikke være spesielt verdsatt, for det er skikkelig trangt.

FINALISTENE:  Aston Martin DBS Superleggera, BMW M8 Competition og Porsche 911 (992) Carrera står igjen når årets biler plukkes ut. Det er et vanskelig valg. Foto: Håkon Sæbø

Lyden av tre biler med mektige motorer er ikke til å ta feil av.

Det murrer i eksos og det damper godt på parkeringsplassen denne kjølige morgenen. Den britiske bilen er skodd med hissige sommerdekk, så noen langtur blir det ikke denne gangen. Men sist redaksjonen hadde den på test, overbeviste den stort.

Mens M8 er lang og bred, er det noe forførende enkelt ved fasongen på nye Porsche 911. Du sitter lavt og sportslig, og interiøret har det du behøver av bekvemmeligheter. 

Men tyskerne i finalen blekner unektelig litt mot det tolvsylindrede monsteret fra England. Det er så mye av alt, at det ble umulig å ikke kåre dette vakre beistet til vinner.

Dette er årets finalister. Porsche 911, BMW M8 og Aston Martin DBS (1 / 7)

725 hestekrefter og bakhjulstrekk gjør noe med deg som sjåfør. Det gjør noe med deg som menneske. Du glemmer at interiøret i testbilen er som å sitte inni en blåbærkake med krem og lakris. Du gir blaffen i bekymringer og strev. 

Skal pragmatisme, bærekraft og fornuft legges til grunn, er ikke Aston Martin DBS Superleggera noen vinner. Det samme kan vel sies om BMW M8 og Porsche 911 også, men i Finansavisen Motor feires entusiasmen, enten det handler om raske elbiler eller bråkete sportsbiler. Og da kan det tillates at den ville DBS-en får sjarmere seg inn på pallplass. 

Har du anledning til å slippe løs Astons voldsomme hestekrefter en varm sommerdag, bør du gjøre det. Du kan vanskelig få det bedre.

VINNER: Årets bil 2019 har Aston Martin DBS Superleggera, BMW M8 Competition og Porsche 911 Carrera som finalister. Vinneren er DBS Superleggera. Foto: Håkon Sæbø