SKIKKELIG GARASJE: Maximilian Riedel har en forkjærlighet for Porsche og Ferrari, men det skal være spesielle versjoner, farger og dekor før han er fornøyd. Foto: Andreas Scheel

Maximilian Riedel er glad i fart, spesielt i Porsche og Ferrari

Kufstein, Østerrike: Glassmakeren Maximillian Riedel har brent seg på auksjon og biler som er håpløse å kjøre, men han kjøper og kjører ekstreme biler som aldri før.

– Det er med biler som med klokker. Det er kun to merker som har den kvaliteten jeg er ute etter og som holder seg i pris. Derfor kjøper jeg bare Porsche og Ferrari, samt Patek Philippe og Rolex, sier Maximillian Riedel.

KULTUR: Maximilian Riedel foran fabrikken i Kufstein, hvor museet og 263 års glassblåderkunst sitter i veggene. Foto: Riedel

Med en Patek Philippe Aquanaut 5167R på armen er det likevel biler den 42 år gamle glassprodusenten snakker om i den alt for lille garasjen på Ridel-fabrikkens eiendom i Kufstein i Østerrike. Han holder derfor på å bygge et nytt hus med en større garasje i Kitzbuehl.

Der er for øvrig vinkjelleren omtrent like stor for å få plass til de over 10.000 flaskene han «kjøper, samler på og deler, men aldri selger».

Det er kun to merker som har den kvaliteten jeg er ute etter og som holder seg i pris
Maximilian Riedel

At han samler på vin skyldes familiens 263 års historie i glassfaget, hvor hans bestefar, far og han selv har skapt verdens mest kjente varemerke for vinglass. Hard jobbing og gode resultater gjør at han kan leve ut sin lidenskap for biler, i alle fall delvis.

Investerer

– McLaren F1, Ferrari 250 GTO og nye Bugattier er selvfølgelig drømmebiler, men de er alt for dyre. Dessuten har ikke Bugatti lenger noen sjarm. Bilene jeg nå kjøper er også investeringer jeg passer godt på, vedlikeholder og kan selge med gevinst, selv om det er noen biler jeg aldri vil selge, sier han.

BANEFAVORITT: En Porsche 911 GT3 RS er favoritten når han skal kjøre på bane, selv om hans Ferrari F40 og Ford GT brukes mer på veien. Foto: Andreas Scheel

En av de han har valgt er en Porsche 911 (997) GT3 RS han tar med på bane når han leker med sine venner Walter Röhrl, Christian Horner og andre kjente bilmennesker.

VINTERBIL: En skitten og velbrukt Mercedes-AMG G 63 er den som frakter Maximilian Ridel og familien rundt til vanlig, spesielt vinterstid. Foto: Andreas Scheel

En annen bil han neppe vil selge er en Ferrari F40 han har kjørt 68.000 kilometer med, hvor det eneste ankepunktet er at det ble laget 1.400 stykker, slik at verdien aldri vil gå i taket.

Hvor mye han tjente på å selge sin nye Ford GT før jul røper han ikke, men han fikk en «god pris» for bilen hvor produksjonsvolumet ble økt til 1.350 etter at 6.500 ville kjøpe den.

På to og fire

Riedel kjører ikke racing, men innrømmer at han kjører fort, også på veien, spesielt når har tar ut sin Augusta Dragster 800 rr med effektanlegg. Den skal for øvrig få selskap av den nye Ducati Panigale som han får til jul, som sammen med en Harley Davidson Low Rider, en klassisk Vespa 50 Speciale og Treks første landeveissykkel i karbon utgjør tohjulingene.

TOHJULINGER: En Augusta Dragster 800 rr er favoritten blant syklene, mens Treks første karbonracer blir lite brukt. Foto: Andreas Scheel

Det er imidlertid kjøretøy på fire hjul som fascinerer ham mest, og som med vinen, er det hans farfar og far som har påvirket ham.

KVALITET: Mens Maximilian Riedel har Porsche og Ferrari i garasjen, har han Rolex og Patek Philippe på håndleddet, som denne 5167R. Foto: Patek Philippe

– Farfar var fabrikksfører for Puch og hadde både BMW, Audi og Jaguar i garasjen. Min far hadde også en BMW M5, men det jeg husker best var søndagene som gikk med til å vaske pappas Porsche Turbo før vi gikk inn og så på Formel 1. Det ser jeg på fortsatt, legger han til.

Klenodier

Det forklarer at han har hjelmer fra Ayrton Senna, Gerhard Berger og Alexander Wurz på kontoret.

– Min kone er fra Brasil, så hun viser forståelse for det, presiserer han.

LEGENDE: Å ha en av Ayrton Sennas hjelmer på bokhyllen er en drøm for mange Formel 1-fans. Foto: Andreas Scheel

Tilbake i garasjen er det ingen regel uten unntak, så det står en skitten Mercedes-AMG G 63S utenfor som nettopp erstattet den forrige.

– Denne bilen kommer frem overalt, er stor og trygg for hele familien, og har en helt egen sjarm. Jeg har også hatt en SLS Black Series, men ble skremt etter noen opplevelser på vått føre. Jeg gleder meg imidlertid til AMG GT R kommer som Black Series, sier han.

Da jeg etter to år endelig fikk bilen viste den seg håpløs å kjøre
Maximilian Riedel

Håpløse

Et annet unntak er en 2005 Ford GT i Shelby-farger, som bringer frem gode minner fra tiden han bodde i USA og bygget opp Riedels nettverk i det som nå er deres største marked.

– Jeg hadde en av de originale GT40-ene på hånden, men den er håpløst krevende å kjøre, sier han småfornuftig.

HÅPLØS: Ikke bare er Ferrari 365 GTB/4 Daytona håpløs å kjøre, det er ofte mye tull med serienumrene også. Foto: Ivar Engerud

Fornuftig er han også blitt etter å ha kjøpt en Ferrari Daytona usett på R.M. Auctions.

– Da jeg sendte bilen direkte til fabrikken for gjennomgang, overhaling og autentisering viste det seg at numrene på bilen ikke stemte. Etter mye frem og tilbake viste det seg at bilen var stjålet i Milano på 1980-tallet. Heldigvis hadde eieren fått forsikringspenger for bilen, så jeg kunne beholde den. Da jeg etter to år endelig fikk bilen viste den seg håpløs å kjøre, bemerker han.

Unik farge

Bedre år kjøre, og en favoritt ifølge hans barn på to og fire er en 1991 Porsche 911 (964) Turbo, som har fått tilnavnet The Pink Panther på grunn av den rosa-lilla fargen både inn- og utvendig. En helt original 1989-modell 911 (G-modell) Speedster med 20.000 kilometer på triptelleren, er en av bilene han aldri skal selge.

IKKE TIL SALGS: En helt original 1989-modell 911 Speedster er en av favorittene i Maximilian Riedels garasje. (1 / 3)

Den andre bilen som blir skiftet til vinterdekk er en Ferrari GTC4 Lusso V12, hvor også hele familien får plass. Det gjør de ikke i de to 458 Speciale, hvor den ene er en Aperta.

– Det morsomme med disse er at da jeg bestilte dem i grønt svarte fabrikken at de ikke lagde grønne biler. Jeg minnet dem da på at en av de 39 GTO-ene og en 512BB hadde fargen Nübrurgring Green, og jeg er stolt over å ha fått dem til å gjenopplive den dype, mørke grønnfargen, sier han.

UNIK: Med den sjeldne fargen Nürburgring Green og spesielle gule fartsstripen er det lett å se hvem som eier denne Ferrari 458 speciale Aperta. Foto: Privat

Begge bilene har for øvrig en karakteristisk gul fartsstripe med hvite kanter over hele, og da Riedel nylig fikk overlevert sin nye 488 GTB uten fartsstripe, måtte fabrikken ta den tilbake og han venter nå på sin nye bil - med fartsstripe.

Flere nye

– 458 er en fantastisk bil, men 488 er bare så mye bedre. Det er morsomt hvordan både Porsche og Ferrari overgår seg selv hver gang de kommer med nye modeller. Derfor gleder jeg meg til jeg får den nye Porsche 911 Turbo S og Ferrari SF90 Stradale til neste år, sier han.

FAVORITT: Med 68.000 kilometer på triptelleren bekrefter Maximilian Riedel at han digger Ferrari F40, selv om den ikke er sjelden nok. Foto: Andreas Scheel

Da får han bruk for den nye, store garasjen sin i bunn av Die Streif, hvor Maximillian Ridel gjerne står på ski, slik han vet nordmenn også gjør. Noe han ikke følger oss i er vår fasenasjon for elbiler.

458 er en fantastisk bil, men 488 er bare så mye bedre
Maximilian Riedel

– Jeg var blant de første som fikk prøve Tesla Roadster med min vinvenn Tim Mondavi, og ytelsene og kjøreegenskapene imponerte. Så lenge rekkevidden ikke tillater at sjåføren kan kjøre fra Kitzbuehl til München og tilbake om vinteren uten å lade er det uaktuelt. Tiden er for viktig, sier han.

Fnyser av elbil

Han forsøkte for øvrig å installere en hurtiglader for besøkende på fabrikken i Kufstein, men som byens allerede største strømkunde på glassfabrikken har ikke hovednettet mer å gå på.

STRØM: Selv om Maximilian riedel har liten sans for elbiler, har han egne batteriladere til bilene når de står ubrukte i garasjen. Foto: Andreas Scheel

– Hvordan skal det gå når stadig flere skal kjøre elbiler og myndighetene skal stenge atomkraftverkene, undrer han.

Han er ikke motstander av ladbare biler og har forsøkt seg på en Porsche Panamera Plugg-inn Hybrid også, men når batteriet ikke engang tar ham fra huset til jobben er det uaktuelt.

– Når jeg er ute og reiser, og tar Uber prøver jeg alltid å kjøre Tesla. Så lenge andre eier dem er det helt greit, poengterer han.

At Ferrari SF90 Stradale har et Kers hybridsystem og at Porsche Turbo S har plass til en elmotor i girkassen er også greit.