+ mer
FEIRING: BMW Winter Experience ble i år arrangert for 20. gang. Neste år kan du være med.  Foto: Håkon Sæbø

Med 625 hestekrefter på isen

Golsfjell: Når BMW har jubileum, flesker de til med det feteste av modeller. Neste år kan også du delta på isbanekjøringen.

BMW Winter Experience ble i år arrangert for 20. gang. Neste år kan du være med.

Det kunne vært minus 30 grader. Eller i alle fall 10 minusgrader. Men det er det ikke.

Utenfor Golsfjell Fjellstue står et tyvetalls BMW-er og knurrer. De aller fleste med mangesylindrede bensinmotorer, men noen dieselbiler har også forvillet seg inn i flokken. Det har vært en mild vinter så langt, men det stopper ikke opplegget. Selv ikke når gradestokken nesten peker mot pluss, som i dag.

Jubileum

Dette er 20. gang BMW arrangerer isbanekjøringen BMW Winter Experience på Golsfjellet, noen timer fra Oslo. Siden Y2K og bekymringen for om Windows skulle bestå, har fjellets vakre omgivelser lokket bilinteresserte nordmenn med tykke skosåler.

BMW Winter Experience

BMW Winter Experience

Et samarbeid mellom Rudskogen Motorsenter og den norske BMW-importøren.

Sted: Golsfjell, Tisleifjorden, Golsfjell Fjellstue.

Pris: 8.350 kroner pr. person.

Varighet: Ett døgn.

Inkluderer: Overnatting, 3 måltider, isbanekjøring fra morgen til ettermiddag, med forskjellige biler fra BMW. I år fikk deltakerne kjøring med BMW X5 M50i, X6 M50d og X7 M50d i offroadløypen. I tillegg fikk deltakerne kjøre BMW X3 M, X4 M40d, M135i, X2 M35i og BMW M340i på isen.

Hot lap i passasjersetet med BMW M5 eller M8 var også inkludert. Hvilke biler som er tiltenkt neste års opplegg er ennå ikke bestemt.  Opplegget har om lag 300 deltagere og strekker seg over 14 dager i januar og februar. Hvile biler som vil dukke opp neste år er ennå ikke bestemt, men det er grunn til å anta at blant annet helt nye BMW M3 og M4 vil dukke opp. 

Påmelding: Deltakerne kan melde seg på ved å ta kontakt med sin BMW-forhandler. Kurset er ferdig for 2020, men 2021-bestilling er snart mulig. Det er ikke et krav at man eier en BMW fra før for å delta.

Passer for: Dem som vil lære seg mer om kjøring på glatt underlag, har lyst til å oppleve BMWs biler og vil bli en bedre sjåfør.

I anledning jubileet har BMW i år brakt opp noen av sine kraftigste modeller fra M- og M Performance-utvalget. BMW-sjef Lars Aamodt er rask med å understreke at disse bilene, med firehjulsdrift og flere hundre hestekrefter, har vært en suksess som kan gjentas.

RASKE RUNDER: Christian Lauenborg er sjefinstruktør hos Rudskogen Motorsenter, som er med å arrangere BMW Winter Experience. Lauenborg tar deg med på raske runder i en BMW med over 500 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

– Vi tar nok med noen M-biler opp hit neste år også, sier BMW-sjefen. 

Konseptet i år heter BMW M Town, hvor hver deltaker får et M Town-pass som skal fylles ut etter hvert som de mange isbaneøvelsene gjennomføres. BMW M Town skal er ikke egentlig et konkret sted, men snarere en følelse der det er lov å nyte hestekrefter og motorlyd, ifølge arrangørene på Golsfjellet.

Kald fornøyelse

Selv om det ikke er iskaldt i luften, er det iskaldt å stå på isen. Kulden trekker opp gjennom skoene, men det er ikke så farlig. Du skal for det meste befinne deg i bilen, med hendene på rattet og blikket langt frem.

MANGE BILER: BMW Winter Experience arrangeres med flere forskjellige biler. Her en BMW M550i som fungerte som varmestue. Foto: Håkon Sæbø

BMW Winter Experience arrangeres i samarbeid med Rudskogen Motorsenter og deres veltrente instruktører. Ikke bare er mange av instruktørene fra politi- og brannkorpset – mange av dem er også instruktører for kolleger som skal lære å kjøre utrykning.

Det er med andre ord svært lite å si på tilstedeværelsen av kompetanse. De du påtreffer om du melder deg på BMW Winter Experience, er nok blant landets beste til å ratte bil. Enten det dreier seg om en rød Scania på 16 tonn med stige og utstyr, eller en sivil utrykningsbil fra Politiet. Du skal holde blikket langt frem, terpes det på. Du skal se der du ønsker å styre bilen, ikke der du er i ferd med å kjøre ut. Det er instruktørenes viktigste beskjed. Og følger du den beskjeden, mestrer du også dagens øvelser ganske enkelt.

ULOVLIG: BMW Winter Experience belager seg tungt på vinterdekk med mange pigger. Disse kan ikke brukes på vanlig vei, men fungerer svært effektivt på isbanene. Foto: Håkon Sæbø

Du får drifte mens du hører en sekssylindret bensinmotor på nær 400 hestekrefter frese. Du kjører taktisk på svingete løyper og det krever konsentrasjon.

Men moro er det, og du lærer deg samtidig å bli en tryggere sjåfør.

Sosialt

Overnatting Opplegget på Golsfjellet med BMW varer i et døgn. Du kommer opp på ettermiddagen og inntar et solid måltid etter en kjapp gjennomgang. Det er sosialt og stemningen avslappet.

Neste dag begynner med den korte turen fra hotellet ned til isen. Det er innsjøen Tisleifjorden det kjøres på, og den er mer enn stor nok for BMW og andre opplegg.

Gjennom dagen kjører du i de forskjellige øvelsene, hvor det blant annet er lagt inn en taxitur i omlag 170 kilometer i timen. Her er det sjefinstruktør og løpsbilsjåfør Christian Lauenborg som sitter bak spakene, og han gir opplegget den snerten det behøver.

KLAR TIL AVGANG: En av øvelsene går ut på å drifte. Til det ble tre BMW M340i brukt. Foto: Håkon Sæbø

Om du ikke gisper etter pusten og griper etter minst ett håndtak når Lauenborg setter bilen i vinkel, er du god. Han fører en BMW M5 Competition med 625 hestekrefter, firehjulsdrift og såkalte Lappi-dekk. Piggene er lange som bjørneklør og muliggjør den høye hastigheten.

For alle BMW-direktøren trekker frem at opplegget på Golsfjellet ikke kun er forbeholdt BMW-kunder. Er du nysgjerrig på opplegget, eller kanskje har fått det i gave av noen som vil deg vel, er du velkommen selv om det står en Porsche eller Audi i garasjen hjemme.

HEFTIG: BMW M5 er en effektiv maskin på isen. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)

Det skal samtidig føyes til at BMW Winter Experience er et program som egner seg godt for dem uten omfattende erfaring på isen. Du behøver ikke ha driftet en bil tidligere for å ha det moro her. Og på den andre siden er det greit å være klar over at det finnes betydelig mer kostbare kjørekurs i utlandet, både i Nord-Sverige og Østerrike, hvor nivået og hastigheten er større.

Om det er nødvendig for deg, er imidlertid ikke sikkert ,for dagen på isen med BMW kan holde i massevis.

DRIFTIG: Selv om du får ligge bredt med artige BMW-er, handler kjøreopplevelsen på Golsfjellet også om sikkerhet. Øvelser som bremsing står sentralt. Foto: Håkon Sæbø
Motor
Reportasjer