+ mer
MESTEREN: Stirling Moss ble ofte gjenforent med den Mercedes-Benz 300 SLR han vant Mille Miglia med i 1955. Som her på sin egen 70-årsdag i 1999, med sin kone Susie ved sin side. Alle foto: Ivar Engerud

En av tidenes største racerførere

Han kjørte 529 løp, fullførte 382 og vant 212. Sir Stirling Moss vil for alltid bli regnet blant tidenes største racerførere, selv om han aldri vant Formel 1-VM. 12. april døde han, 90 år gammel.

– Stirling, look here, Stirling this way please!

Fotografene ropte ut sine ordrer hvor enn han viste seg, og publikum jublet og klappet. Selv mer enn 50 år etter at han kjørte sitt siste aktive race og langt opp i 80-årene var Sir Stirling Moss en megastjerne i bilsportsmiljøet.

Selvsagt hjemme i England, men også i USA, Tyskland, Frankrike og Italia. Over alt hvor man setter pris på motorsport var Stirling Moss en helt alle ville ha en bit av så lenge han orket å være med på notene. Og det orket han lenge. Det har vi opplevd ved selvsyn.

Selv etter at han falt ned tre etasjer i heissjakten i leiligheten i London i en alder av 80, hvor han brakk begge anklene, fire ben i foten, fire ribben og ble kraftig forslått, kom han tilbake. Allerede uken etter ulykken kjøpte han en av bilene han hadde kjørt, en Porsche RS61, på auksjon fra sykesenga.

DØDE 12. APRIL: Sir Stirling Moss gikk bort tidligere denne måneden, 90 år gammel. Foto: Ivar Engerud

Og året etter ulykken, da han skulle delta i Legends-løpet på Le Mans var det slutt. 81 år gammel kjørte han stille inn i depotet i sin OSCA FS 372 for siste gang allerede under kvalifiseringen.

– Jeg har lovet meg selv å slutte hvis jeg følte at jeg ikke lengre behersket det. I dag var jeg redd allerede før jeg satte meg i bilen. Jeg elsker racing, men nå er det på tide å stoppe, sa Moss i 2011.

Vi skulle ikke få se ham mer i racing, men fortsatt gjenforent med sine gamle racebiler ved ulike anledninger. Og de bilene var ikke få.

Allsidig

Over 80 ulike biltyper hadde han sittet bak rattet på i konkurranse, i så vel rally som sportsvognløp og Formel 1. At denne legenden var en av tidenes største er det ikke noen tvil om. Hele 5029 løp ble det fra 1948 til 1962. 382 ble fullført og i 212 av disse sto han på toppen av pallen.

Moss ønsket å være lojal mot engelske bilmerker, men i 1953 begynte det å ødelegge hele karrieren. For å bli konkurransedyktig igjen kjøpte han seg en Maserati 250F, og gjorde det så bra at han ble tatt opp i fabrikksteamet i 1954-sesongen. Siden skulle han, etter et suksessfullt opphold hos Mercedes-Benz, komme tilbake til Maserati i 1956 som teamleder.

Mercedes-Benz-tiden sammen med lagkamerat Juan Manuel Fangio i Formel 1-bilen W196 og gateversjonen 300SLR i 1954/55 brakte flere store seire. Blant annet Targa Florio, Tourist Trophy og ikke minst i Ferraris paradeløp: Mille Miglia.

Jeg er en racer. Jeg elsker racing, og i mine aktive år hadde jeg ikke skrupler med å kjøre fire-fem løp i weekenden hvis mulig
Sir Stirling Moss

Levde karrieren hele livet

Seieren i Mille Miglia i 1955 sammen med Dennis Jenkinsson som kartleser skulle alene sikre dem legendestatus for alltid. De fullførte den vanvittige 1.600 kilometer lange turen på italienske landeveier med en snitthastighet opp mot 158 km/t.

Like utrolig som karrieren i seg selv var etter sigende hans hukommelse fra de ulike løp. Så da undertegnede fikk muligheten til å møte legenden en til en i 2008 hadde vi plukket ut en håndfull løp vi gjerne vil vite litt mer om, uten å informere ham på forhånd.

Svensk debut

Som for eksempel hans første opptreden i Sverige, i 1955 under Sverige Grand Prix i Kristianstad.

– Det var et meget spesielt løp siden vi hadde hatt den store ulykken på Le Mans, hvor Leveghs 300 SLR krasjet og ble kastet opp på hovedtribunen med over 80 døde som resultat. Mercedes-Benz valgte å kjøre resten av sesongen før de trakk seg fra all racing. Løpet i Sverige var første gang vi hadde teamordre. Teamsjef Neubauer ville at Fangio skulle vinne de siste løpene, så vi kjørte som et tog på første og andre plass gjennom hele løpet. De eneste ordrene vi hadde fra ledelsen før løpene tidligere i sesongen var at hvis en av oss hadde bygd opp en ledelse på 30 sekunder skulle han prioritere pålitelighet fremfor å presse videre.

Ga bort mesterskapet

Etter at Fangio hadde gitt seg etter 1957-sesongen var det ventet at Stirling skulle overta tronen i Formel 1. Kampen om tittelen skulle bli meget tett, og mesterskapet ble avgjort på en spesiell måte i Portugal.

JAGUAR-KOMPISER: Stirling Moss og Jaguars legendariske testfører Norman Dewis kjørte Le Mans sammen i denne C-Type i 1952, og de ble gjenforent med bilen 60 år etter på Goodwood FoS. Foto: Anders Toft Engerud

– Løpet i Porto var det 9. av totalt 11 i Formel 1 sesongen, og jeg vant med Mike (Hawthorne) på 2. plass. Juryen besluttet å diskvalifisere ham fordi han hadde fått hjelp og blitt dyttet i gang under løpet. Siden det hadde skjedd i depotområdet, mente jeg at det teknisk sett ikke skjedde på banen. Så jeg fortalte juryen at de tok feil når de ville diskvalifisere ham.

– Han hadde kjørt et fair løp og fortjente å få den plassen han hadde kjørt inn til. Juryen svarte at hvis det var greit for meg at han fikk andreplassen, så var de enige. Jeg sa takk, og regelen ble endret for neste sesong.

Paradoksalt nok ble disse poengene avgjørende for at Hawthorne – og ikke Moss – ble verdensmester i 1958. Moss tapte kun med ett poeng når sesongen var over.

Verdensmester med Aston Martin

1955 KRISTIANSTAD: Fangio og Moss kjørte ofte inn til de to første plassene i 1955.

Etter suksess tidlig i 1959-sesongen hadde Aston Martin ledelsen i Sportsvogns-VM foran Ferrari. Det siste 6-timersløpet på Goodwood TT i September ville bli avgjørende for utfallet:

– Aston Martin DBR1 hadde blitt utviklet til en fantastisk bil. Jeg hadde ledelsen fra start og langt inn i andre time av løpet da jeg gikk inn i depotet for å skifte dekk og la Roy Salvadori ta over. Han holdt ledelsen gjennom hele sitt pass, men ved neste førerbytte ble det sølt noe bensin på det glovarme eksosrøret. Eksplosjonen var fantastisk spektakulær, men uhyre dramatisk.

– Lederbilen vår kunne selvsagt ikke brukes mer og ble dyttet bort. I stedet kalte teamledelsen inn bilen til Carroll Shelby/Jack Fairman som lå på andreplass. Vel utpå banen igjen tok jeg innpå den ledende Porsche for hver runde. Men Aston spiste dekk, så de var tilbake i ledelsen da jeg matte skifte de igjen. Selv følte jeg meg i god form, så jeg fortsatte å kjøre løpet til mål. Vi tok hjem seieren i løpet med 32,4 sekunder over Porsche, og Aston Martin vant verdensmesterskapet på hjemmebane på den mest dramatisk måte du kan tenke deg. For meg var det slutten på en lykkelig tid med Aston Martin og DBR1.

Fra seier til seier

En titt i Stirling Moss dagbok avslører et racingprogram dagens stjerner skulle hatt problemer med å følge med på. Blant annet hadde vi lagt merke til en tilfeldig helg sensommeren 1961:

Lørdag 19. august: Seier i RAC TT på Goodwood i Ferrari 250GT SWB

Søndag 20. august: Seier på Karlskoga i Kanonloppet i Lotus-Climax 18/21

En skulle tro at det hadde vært nok med ett av løpene, og testkjøring på Karlskoga kunne det ikke blitt mye muligheter for?

– Jeg er en racer. Jeg elsker racing, og i mine aktive år hadde jeg ikke skrupler med å kjøre fire-fem løp i weekenden hvis mulig. Jeg simpelthen elsket det. Så det å komme seg fra England til Sverige var bare et spørsmål om å få ordnet transporten. Jeg husker ikke akkurat hvordan det gikk til, men jeg rakk frem, og jeg hadde en fantastisk tid. Eneste skår i gleden var å ikke få være med på feiringen på Goodwood, som var min syvende og siste Tourist Trophy-seier.

Karriereslutt

Hele karrieren til Stirling Moss som aktiv racefører tok en brå i Glover Trophy Formel 1-løpet i påskeracet på Goodwood i 1962.

1955 MILLE MIGLIA: Stirling Moss’ største seier kom i Mille Miglia i 1955 i Mercedes-Benz 300 SLR med nummer 722.

– Jeg hadde pole position fra kvalifiseringen i sin Lotus-Cllimax 18/21. Etter flere problemer underveis og ekstra depotstopp var jeg uten vinnersjanser, men presset på videre med bedre og bedre rundetider. Helt til runde 36 da løpet og karrieren fikk en brå slutt etter møte med jordvollen i St. Mary’s-kurven, forklarte Moss rolig.

Han overlevde etter å ha ligget en måned i koma på sykehus, men kom aldri tilbake på topplan. Etter rekonvalesensen testet han en del biler igjen, men fant ut at han ikke var på samme nivå som før, og dermed sluttet han som toppfører, men ikke med aktiviteter tilknyttet bil og bilsport.

– Da jeg skjønte at førerkarrieren var over, var navnet «Stirling Moss» det eneste jeg hadde å leve av.

Og det gjorde han med glans i neste 60 år til. Den gang vi snakket sammen i 2008 levde han fortsatt livet på full gass. På god vei mot de 80 hadde han følgende sluttreplikk:

– Det er generelt for mye fokus på mesterskap og å se fremover. Jeg føler at det viktigste racet er i dag. Det er det racet du virkelig kan gjøre noe med, du kan vinne eller du kan tape. Du kan sågar dø i dag – derfor er det viktigste racet ditt det du gjør i dag.

Mesterens favoritter

Sir Stirling Moss kjørte nærmere hundre forskjellige biltyper i sin aktive racingkarriere. Da han fylte 80 år på Goodwood Revival i 2009 var 80 av hans tidligere løpsbiler samlet der, og vi var så heldige å få ham til å plukke fem av sine favorittbiler fra karrieren, på strak arm.

– Det er vanskelig. Jeg var så heldig å få kjøre mange av verdens fineste racerbiler på den tiden. Dette er utvalget mitt i dag. I morgen er det kanskje et par andre.

Et svar typisk Sir Stirling Moss, som nevnte: Mercedes-Benz 300SLR, Maserati 250F, Aston Martin DBR1, Ferrari 250GT SWB og Jaguar C-Type.

ALLTID VED HANS SIDE: Susie Moss var aldri langt unna Stirling helt til det siste, som en fantastisk entusiastisk kone som aldri var redd for å ta i et tak for hverken Stirling eller arrangører. Foto: Ivar Engerud

Motor
Reportasjer
Les også