+ mer
VENN PÅ TUR: Mazda MX-5 er en snill roadster som ikke knuser ryggen din med hardt understell. Setene er komfortable, som gjør at du kan kjøre langt i en MX-5 uten å bli sliten. Foto: Håkon Sæbø

Norgesferie – starterpack

Mange tar norgesferie i år. Om du ikke har funnet ut hva du skal gjøre, finner du noen tips i denne saken.

KN-hæ? KN… høh? K-N-ah!

Kongelig norsk automobilklubb er for lengst havnet i skyggen av NAF, men nå kan det se ut til at Norges eldste bilorganisasjon er på vei inn i manesjen igjen.

Logoen er frisket opp med en elegant, dyprød farge, og nå handler ikke KNA bare om menn i allværsjakker som krangler om bilsport. KNA mener selv at de er en organisasjon for bilistene, hvor medlemmene blant annet får veihjelp som en del av medlemspakken.

VISER VEI: Kongelig Norsk Automobilklub har laget et kart med oversikt over noen av de flotteste veiene i Norge. Den er verdt å ta med når årets norgesferie skal planlegges. Foto: Håkon Sæbø

Et annet argument for å bli med i KNA, er fjerde utgave av deres kart over «hemmelige turistveier». Kartet var tidligere i salg på enkelte bensinstasjoner, men i år fås det ved å bli KNA-medlem.

Finansavisen Motor har smugkikket litt på dette kartet og kan bekrefte at det er mange godbiter å ta for seg. Enkelte veier er åpenbare kandidater og slett ikke hemmelige, men andre avmerkinger i kartet er mer spesielle. Og det begrenser seg ikke til øst eller vest. Hele Norge er tatt med. Men hva så med bilen?

Enkelte veier er åpenbare kandidater og slett ikke hemmelige, men andre avmerkinger i kartet er mer spesielle

Noen tar taket ned

Så langt i år er det solgt litt under 54.000 biler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). I skrivende stund er 20.543 av dem med karosseriformen kombikupé, kjedelig nok. Det er praktiske, fornuftige og gjerne ladbare biler nordmenn vil ha. Det smarte og anstendige fenger – ikke det toppløse og ekshibisjonistiske, skal det vise seg.

Av de drøyt 54.000 bilene som er registrert så langt i år, er det bare 84 av dem som kan slå taket ned. Tarvelig.

I en av episodene i Finansavisen Motor-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, diskuterer vi hvorfor det er slik. Det er flere gode teorier, som værforhold i grisgrendte strøk og at elbilen har tatt plassen som familiens bil nummer to eller tre. Pris er en annen faktor.

Ifølge OFV er det ikke solgt en eneste Mercedes-Benz SL i år. I fjor ble det bare registrert en eneste bil. Skuffende.

I fjor kom BMW Z4 i ny drakt, og da ble det solgt 22 stykker. Så langt i år er det dalt til 10, som kanskje ikke er så dårlig, totalen tatt i betraktning.

Det er registrert over 450 Mercedes-Benz C-klasser i år, en bil som i toppløs utgave er vanskelig å finne feil på. En stort bedre kabriolet er vanskelig å finne, men likevel er det bare registrert seks stykker i 2020. Hvor er entusiasmen?

Bestselger

Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster, og er stadig den mestselgende i Norge. Med sine 184 hestekrefter er den ikke markedets barskeste rent motormessig, og den har heller ikke det mest karslige av image. Men skal du egentlig bry deg om det?

SPORTSLIG, IKKE SLITSOM: Mazda MX-5 er i siste versjon oppgradert til 184 hestekrefter om du velger motoren på 2,0 liter. Det er en motor som passer godt til den lille roadsteren. Foto: Håkon Sæbø

Mazda MX-5 2,0

Motor: Bensin, 2,0 liter, fire syl

HK/kW/Nm: 184 / 135 / 205

0-100: km/t 6,5 sekunder

Toppfart: 219 km/t

Vekt: 1.030 kilo

L/B/H: 392 / 174 / 123 cm

Forbruk: 0,69 l/mil

Bagasjerom 130 liter

Pris: 383.700 kroner

Bagasjerommet sluker 130 liter, som kan låte litt puslete, men som faktisk duger for to personer om det pakkes litt lett. Taket slåes opp og ned manuelt, noe som er enkelt og litt artig.

Men viktigst av alt er at Mazda MX-5 er en toppløs bil til under 400.000 kroner, som er morsom å kjøre på svingete veier, uten at du blir utslitt i kroppen av harde seter og ryggknusende understell. Mazda MX-5, som det ifølge OFV er registrert 21 stykker av så langt i år, er en ypperlig bil til årets norgesferie. Med KNAs kart over de ekstra flotte rutene vil ikke savnet etter Stelvio, Furka og Timmelsjoch være like sårt.

KJAPP NOK: Med 184 hk går 0-100 unna på 6,5 sekunder. MX-5 er en sportslig bil, men ikke forvent Porsche 718-moro. Da blir du skuffet. Foto: Håkon Sæbø
Motor
Reportasjer