+ mer
FØRST I EUROPA: Norge er først ut til å prøve BYDs elektriske personbiler. SUV-en Tang EV har 500 km i rekkevidde og koster 599.900 kroner. De første bilene vil bli leveret i januar 2021.  Foto: RSA / BYD

Kineserne BYDar på

Prisen er 599.900 kroner. Rekkevidden er 500 km. Hengerfeste, takstativ og fire passasjerer har du mulighet til. Her er alt vi fikk lære om den nye kinesiske el-SUV-en på norske veier. 

Den siste dagen i juni lettet RSA på sløret rundt Norges nyeste bilmerke. I første omgang viste de frem to elbiler. SUV-en Tang og kassebilen eTP3. Med det blir Norge et pilotprosjekt for kinesiske BYD i Europa

Bilen er heller ikke foruten effekt. 0 til 100 km/t skal gå unna på kun 4,6 sekunder.

Det ga Finansavisen Motor en mulighet til å ta den norske versjonen av Tang EV i nærmere øyesyn, dog ble det ingen sjanse til å ta bilen på veien. Utgaven av Tang EV som ble vist kan også være litt annerledes enn det som ender opp på det norske markedet. 

BYD Tang EV

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 468/360/660

0-100 km/t 4,6 sek

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.295kg

L/B/H 487/165/173 cm

Rekkevidde 500 (NEDC)

Batterikapasitet 82,8 kWh

Bagasjerom 940 liter (indikativt, ikke nødvendigvis spec for norsk bil)

Førsteinntrykk

Tang har kjørt rundt som testbil i Norge siden i fjor høst, forteller RSA. Og mange har sikkert sett bilder tatt av nysgjerrige folk rundt omkring i det langstrakte land. 

TING OG TANG: BYD Tang EV er merkets første personbil i Norge. Den kan bli en spennende utfordrer i elbilmarkedet. Foto: BYD / RSA

BYD Tang er nokså OK i utseendet. Det er en stor og høy SUV. Med rundt 500 kilometer i elektrisk rekkevidde. 

Det er flere ting å like ved Tang. Bakseteplassen for eksempel. Den er svært romslig for passasjerene. Hybrid-versjonen som selges i Kina har syv seter. Elbilen i Norge har kun fem. 

Om BYD

Build Your Dreams (BYD) er et kinesisk selskap som produserer elektriske kjøretøy og batterier. I porteføljen har de alt fra små personbiler til gigantiske gruvelastebiler, tog og busser. Warren Buffet eier 10 prosent av selskapet. 

Ruter i Oslo har allerede flere elektriske busser i drift, produsert av BYD. Tang vil derimot være den første personbilen som merket skal selge i Norge. 

Merket er størst på ladbare biler i verden. De produserer også batteriene selv. 

Bagasjerommet ser også romslig ut, men RSA ville ikke gå ut med eksakt literkapasitet på daværende tidspunkt. 

Nesten 500 hestekrefter

Bilen er heller ikke foruten effekt. 0 til 100 km/t skal gå unna på kun 4,6 sekunder. Ifølge merkets egne sammenligninger er det raskere enn e-Tron, EQC, og I-pace. Teslas Model X Performance var derimot utelatt fra datasettet. Den bruker kun 2,8 sekunder på samme akselerasjon. Long Range-modellen til Tesla har imidlertid samme «0-100» som Tang. 

STORE NOK: 22" er kledd med Continental-dekk. Foto: Nicolai Giil

Bremsene fra Brembo sørger for nok krefter til å stoppe den nesten 2,3 tonn tunge SUV-en. Forøvrig er felgene også store, hele 22 tommer for å være eksakt. 

Lading

Lading av det 82,8 kWt store batteriet kan gjøres fra 30 til 80 prosent på en halv time. Fra null til 100 prosent tar 84 minutter. RSA forteller at ytelsene er forventet å øke i 2020-modellen som leveres til Norge med ny batteriteknologi, kalt «Blade» (se egen faktaboks). 

Dermed er også noen av detaljene rundt batteriets faktiske ytelser og lademuligheter fortsatt ikke spikret for den norske bilen. 

SUV-en som leveres til Norge vil være utstyrt med BYDs nyeste batteriteknologi, såkalt «Blade Technology». Ifølge RSA vil dette være batterier som kan lade fra 10 til 80 prosent på 33 minutter. I stedet for en konvensjonell konstruksjon med moduler vil batteriet bestå av enkeltceller som er 96 cm lange. Det skal blant annet gjøre batteriet mindre utsatt for kulde, samt sikrere. Den antatte levetiden er på 1.200.000 kilometer.

Bilen har firehjulstrekk som automatisk switcher om til forhjulstrekk for batterisparing om forholdene tillater det. 

Eksteriør

Tang EV kommer i seks forskjellige farger. Hvit, sølv, grå, sort, blå og rød. Utseendet er relativt tradisjonelt, dog moderne, for en SUV å være. Fronten minner litt om Lexus, med sitt store grill-glis. Det langstrakte karosseriet gir god plass innendørs også. 

PENT: BYD Tang EV ser bra ut på innsiden. Den taktile følelsen på noen av detaljene, f.eks. leselampene i baksetet er derimot ikke det beste du vil oppleve. Foto: Nicolai Giil

Under lanseringen ble det påpekt at BYD skal ha «østens filosofi i møte med vestens ingeniørvitenskap» – en fusion mellom østens estetikk og tysk styling. Det må de sies å ha greid utseendemessig. 

Noen av grunnen finnes i at BYD de siste årene har ansatt flere kjente designere fra Europa. Bak Tangs design står tyske Wolfgang Egger. Han er tidligere kjent for å ha pennet en av verdens vakreste sportsbiler – Alfa Romeo 8C. 

Så må vi adressere størrelsen. Tang er ingen liten SUV. Den måler 4,87 meter i lengden, hvilket gir en romslig følelse på innsiden av dørene. Baksetene har svært god benplass. I tillegg har den en høy bakkeklaring. Høy er imdlertid også lastekarmen bak. Det kan for noen være litt upraktisk. 

Interiør

På innsiden av dørene disker BYD opp med litt av hvert. Skinninteriøret kommer i to farger: kremhvitt eller sort. Kvalitetsfølelsen er grei, og kan absolutt måle seg med andre i prissegmentet. Den taktile gefühlen på noen av detaljene, f.eks. leselampene i baksetet er derimot ikke det beste du vil oppleve – ikke helt tysk. 

I tillegg har du det som forventes i dagens biler – infotainment. Partytrikset er at du kan endre orientasjonen på den 14,6 tommer store touchskjermen ved et tastetrykk. 

Utstyr og pris

SUV-en har mulighet for både tilhengerfeste og takstativ. Vektkapasiteten er fortsatt uviss ved spørsmål til RSA, men en informasjonsbrosjyre fra BYD nevner maks 50 kg på taket. 

Prisen pålydende 599.900 kroner er det samme som Audi eTron 50 Advanced Business. I Tangs executivepakke, som er inkludert, finnes blant annet følgende stæsj: 22" alu-felger, panoramasoltak, skinninteriør og oppgraderte Brembo-bremser. 

FORTELLER: Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA ved lanseringen av BYD i Norge. Foto: Nicolai Giil

– Tang er level 2 selvkjørende, hvilket betyr at den har de fleste moderne kjøreassistentsystemene, som dødvinkelvarsling, adaptiv cruisekontrol og så videre, kunne Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA, fortelle ved lanseringen av BYD i Norge.

Motor
Reportasjer