<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TROR PÅ LYD: Trond Robin Pettersen i TR Pettersen Autoimport tror folk vil sikre seg biler som bråker og går fort – og det er ikke bare på grunn av pandemien. Foto: Håkon Sæbø

Trond Robin Pettersen selger brukte luksusbiler: – Folk kjeder seg litt

Folk kjeder seg på grunn av pandemien. Det bidrar til at nordmenn har lyst på halvgamle luksusbiler, mener bruktbilselger Trond Robin Pettersen.

Publisert 11. juni 2021 kl. 19.01
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1184 ord

– Etterspørselen har tatt seg opp på grunn av pandemien, forteller Trond Robin Pettersen (50).

Han er innehaver av bruktbilforretningen TR Pettersen Autoimport, og selv om det i utgangspunktet kan låte litt trivielt, er det ikke noe dagligdags over utvalget i den nyoppussede forretningen. Selskapet har de siste årene hatt en omsetning på over 100 millioner kroner med forholdsvis magre regnskapsmessige resultater. Varebeholdningen viser en interesse for eksotiske biler fra Italia, Japan og Tyskland. 

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

Pettersen prater om lyd. Det fabuleres om V8-motoriserte biler fra Tyskland og han er tydelig begeistret over en spesiell Jaguar med femliters motor. Pettersen vet hva han liker, men kanskje enda viktigere: Han vet tilsynelatende hva kundene vil ha.

Får ikke brukt penger på reise

– Jeg hadde en ung lege innom nå nettopp, sier Pettersen og tårner over en sort, lav Porsche 997 Turbo.

– Han kunne sikkert kjøpt en helt ny elektrisk bil, men ville heller ha noe litt eldre og spesielt, fortsetter han og peker på den om lag ti år gamle Turbo-utgaven med facelift og kremfarget interiør.

TYSK OG JAPANSK: Trond Robin Pettersen tror på både tyske og japanske biler. Her to 997 911-er og en Toyota GR Supra. Foto: Håkon Sæbø

For det er de spesielle bilene som først brakte Pettersen inn i importbransjen på midten av nittitallet. Og det er etter sigende fremdeles sære, halvgamle biler med lyd og mye motor som etterspørres, spesielt siden det er blitt lite reising og mye stillesitting på nordmenn under pandemien.

– At folk ikke får brukt pengene sine på reise, det merker vi. Noen kunder vil gjøre en handel nå, og jeg tror folk kjeder seg litt, sier Pettersen.

– Jeg fant en rød VW Corrado med litt hagelschaden i taket og 16-tommers Borbet C-felger, som kostet nærmere en halv million i Norge da den var ny. Den kunne jeg selge for rundt 200.000

Sulteforet på spesielle biler

Det var avgiftsendringene fra januar 1996 som gjorde det gunstig å ta inn biler vanlige nordmenn tidligere bare kunne drømme om, minnes Pettersen.

– Norge var sulteforet på spesielle biler og det var mange som startet med import i denne perioden. Jeg husker jeg regnet på bilmodellene som var aktuelle, og litt motor og masse utstyr som tidligere var avgiftsmessig lite gunstig, ble en forretningsmuligheter, sier Pettersen.

Trond Robin Pettersen (50)

 

Etablerte i 1996 bruktbilforretningen TR Pettersen Autoimport AS som holder til i Stanseveien 6 i Oslo.

Pettersen slo seg opp med import av motorsterke Audi-er og andre motorsterke biler fra Tyskland og Japan.

Har pusset opp bilforretningen i Stanseveien i Oslo for 1,2 millioner kroner og satser på salg av halvgamle entusiastbiler.

Han forteller om den aller første bilen han valgte å ta inn til Norge, etter å ha vandret rundt i tyske bruktbilforretning i en snau uke sommeren 1996.

– Jeg fant en rød VW Corrado med litt hagelschaden i taket og 16-tommers Borbet C-felger, som kostet nærmere en halv million i Norge da den var ny. Den kunne jeg selge for rundt 200.000 kroner i Norge, som var mye penger, men kundene var der, forteller bilselgeren.

Pettersen skulle ende opp med å importere over 60 slike, før han gikk over til å bli en slags ekspert på motorsterke Audier av alle slag. Fra Audi S2 og S6 på 90-tallet til RS 4 og RS 6 etter importvennlige avgiftsendringer etter 2007.

I tillegg ble det over 400 importerte Nissan 200SX – biler som steg i popularitet etter Fast Fast & Furious-trenden med økende interesse for det såkalte JDM-biler. JDM står for Japanese domestic market og refererer til det japanske bilmarkedet hvor det fantes eksotiske morobiler nordmenn knapt hadde hørt om før kultfilmen Fast & Furious lærte bilentusiaster om Supra og VTEC.

DRØMMEBIL FOR MANGE: Denne Lamborghini Murciélago-en er ikke noe vanlig syn på veien, og er noe av det mer kostbare Pettersen tilbyr. En Audi S8 blir rimeligere, men er fremdeles en drømmebil for mange. Foto: Håkon Sæbø

Akkurat Supra ble aldri noen importsuksess på grunn av vanskeligheter med godkjenning og registrering, men Pettersen tilbød norske bilnerder andre japanske godbiter som Honda Civic Type R, S2000 og Subaru WRX-utgaver.

Viktig med lyd

Det er ikke bare pandemien, mer gunstig eurokurs og nordmenns velfylte lommebøker som driver bilsalget om dagen, mener Pettersen. Han tror at folk er blitt flinkere til å unne seg fine ting de siste fem årene og at bilbransjens endringer påvirker kundenes valg.

Blant annet trekker han frem en av sine bestselgere, Mercedes-AMG C 63 med buldrende V8 og over 500 hestekrefter, som Pettersen sier han selger én av i måneden.

– Flere har fått med seg at neste utgave kommer med firesylindret motor. Den blir sikkert fin og minst like rask som dagens, men det er noe spesielt med V8 og lyd, argumenterer Pettersen.

Tanken om at «nå må jeg kose meg mens jeg enda kan» legges frem når de mer bråkete og politisk ukorrekte bilene velges ut, både når det er yngre og litt eldre kjøpere, ifølge Pettersen.

– Mine kunder er fra slutten av 20-årene til 60-årene. Det er ikke typisk rike folk, men mannen i gata som har god råd og vil realisere en bildrøm, sier bilselgeren.

Mange bilentusiaster har også fått med seg at strengere regler rundt lydnivået på nye biler gjør at det gjerne er litt eldre modeller som bråker mest. Derfor håper Pettersen at bilene skal holde seg godt i verdi, som han mener er en forutsetning for at hans kunder skal føle at de har råd til en handel.

ENTUSIASTBILER: Den sølvfargede Audi S3-en er å betrakte som gammel, men det finnes entusiaster som lengter etter biler som dette. Foto: Håkon Sæbø

– 10 til 15 år gamle Porscher eller Lamborghinier kan det tenkes at du får samme pris for etter å ha eid den i tre år. Vi ser at disse bilene holder seg godt i pris og det hjelper flere inn i markedet. Da kan folk sitte med en bil til én million kroner uten at det blir for dyrt.

Elbilene kommer

Norge er på god fart mot å bli helelektrisk, noe det generelle bilsalget understreker og 2025-målet om kun salg av nullutslippsbiler siktes mot. Pettersen erkjenner at også han må se mot elektriske biler, men det later ikke til at målet om å kun selge elektriske biler om fire år stresser ham nevneverdig.

– Det blir ikke mindre heftig å kjøre Porsche fra 2000-tallet, og vi skal fortsette å selge morsomme fossilbiler til de ekstra bilinteresserte, sier han og speider bort på en signalgul Lamborghini Gallardo med den beryktede 5,0-liter store V10-motoren.

Det er skjær i sjøen, men vi håper at omstillingen er gått så langt at man ikke behøver å bruke så mye pisk i fremtiden. Jeg håper vi kan fortsette å leve med eldre fossilbiler i garasjen, sier Pettersen.

BRITISK OG SÆRT: Pettersen har tatt inn en utgave av den svært spesielle Jaguar XE SV Project 8. Denne er det bare produsert 300 eksemplarer av. Foto: Håkon Sæbø