LANG, LANG REKKE: Ikke hver dag du kan se McLaren 720S, Bentley Bentayga, Continental GT Convertible og R-type Continental foran deg på veien. Foto: Ivar Engerud

Nordmenn på utflukt i millionbiler

Oftest kjører du langt før du møter en Bentley på norske veier. Unntaket var siste tirsdag i juni, da Bentley Oslo arrangerte kundetur på Hurum.

– Vi har nesten ikke fått gjort noe av det vi ønsker på arrangementssiden siden vi flyttet inn i nybygget i september i fjor, så da var det tydelig at både kundene og vi hadde lyst til å gjøre noe sammen igjen, forteller Chrisitan Gottschalk mens vi tar en kaffestopp i Hyggen.

Kortreist lykke

Rundt 20 eiere med følge hadde takket ja til invitasjonen til en kortreist utflukt med utgangspunkt fra lokalene på Billingstadsletta.

En etter en rullet godbitene inn, fra en 1954 R-Type Continental, via en 1963 S3 Cabriolet, til moderne utgaver av Continental GT i både Coupé og Cabriolet-versjoner, samt Arnage, Bentayga, Flying Spur og noen spennende «fremmedmerker» som McLaren 720S Spider og Lamborghini Urus, samt et lite knippe hissige BMW-modeller.

STILSTUDIER: Aldri før har du hatt muligheten til å sammenligne de moderne Continental Coupé og Cabriolet med Bentleys R-Type Continental og S3 Cabriolet fra 1950- og 1960-tallet. Foto: Ivar Engerud

– Endelig kunne vi i hvert fall samle noen innenfor gjeldende smittevern og få kontakt med kundene i en hyggelig setting med bilene og andre mennesker i sentrum.

Selv med en rundtur på Hurumlandet på bare noen mil var det mange som kom med tilbakemeldinger som «her var det fint, hvorfor har jeg aldri vært her før»

– Vi ønsker å skape noen flere treffpunkter med kundene våre med skikkelig kvalitet, selv om det foregår i relativt enkle former, avslutter Gottschalk, som gleder seg til både mer åpning og nye hybridmodeller utover høsten.

STORSTUE: Bentley Oslos nybygg på Billingstadsletta i Asker synes godt, ikke minst med noen av produktene parkert i forgrunn. Foto: Ivar Engerud
EKSKLUSIV BRUKTBIL: I oppstarten har man hatt en del eksklusive klassikere til salgs i bruktbilavdelingen, som Ferrari F40 og Aston Martin DB6. Nå står en aldeles nydelig restaurert 1966 Ferrari 330 GT 2+2 i lekre Celeste Blue til salgs for tilsynelatende relativt markedskorrekte 358.000 euro. Foto: Ivar Engerud
VELHOLDT: Denne snart ti år gamle 2013 Bentley Continental GT V8 ser ut som den har hatt et godt liv. Foto: Ivar Engerud
DEN STØRSTE ENTUSIASTEN: Henry Harrfeldt (t.h.) er på full fart (bokstavelig talt) mot de 80, men han lar ikke en mulighet til en utflukt med kona i sin McLaren 720S Spider gå fra seg. Den lekre bilen i Amethyst Black kjøpte han ny i Sverige for et par år siden. Foto: Ivar Engerud
MINGLETID: Etter første etappe fra Billigstadsletta langs Oslofjordsiden av Hurumlandet var det tid for mingling, biltitting og litt munngodt i Hyggen. Foto: Ivar Engerud
FORNØYD: Daglig leder Christian Gottschalk kunne glede seg over et 20-talls eksotiske biler og det dobbelte av kunder på Bentley Oslos første slike utflukt, som ble særs vellykket med hyggelig atmosfære i et strålende sommervær. Foto: Ivar Engerud
SAY NO MORE: Kommentar overflødig! Foto: Ivar Engerud
HYGGELIG Å MØTES IGJEN: Også Bentley Oslo-eier Nils Kjetil Tronrud var med på turen og møtte nye og gamle Bentley-kunder. Foto: Ivar Engerud
HEKKER TIL BEGJÆR: Bentley-modeller oser av grandios eleganse fra alle vinkler. Foto: Ivar Engerud
ARVEN FRA FORTIDEN: Da Volkswagen skulle utvikle sin første helt nye Bentley-modell etter overtagelsen i 1998 var det 1950-tallets R-Type Continental som var den historiske inspirasjonskilden. Foto: Ivar Engerud
LE MANS-MINNER: Bentley har en tradisjon med å gi modeller navn etter viktige steder ved Le Mans, som Arnage, den første modellen i VAG-perioden. Denne sommerkjørte 1999-modellen har kun gått 60.000 kilometer, er til salgs hos Bentley Oslo og fremstår nærmest som ny. Foto: Ivar Engerud
NESTE MERKE? Det er ingen hemmelighet at lokalene til Bentley Oslo er bygd for å kunne huse ytterligere et merke. Lamborghini er nok den fremste kandidaten, men foreløpig er ingenting signert fra noen av partene. Foto: Ivar Engerud
VAKKER UTSIKT: Motors utsendte hadde gleden av å ha denne utsikten store deler av kvelden bak rattet i en 1963 S3 Cabriolet. Det kunne vært verre! Foto: Ivar Engerud
Motor
Reportasjer