Manuell moro med 911
Porsche 911 Carrera T er lettere, mer bråkete og bedre utstyrt enn en vanlig Carrera. «Avslutningsmodellen» er vanskelig å motstå.
Denne saken ble første gang publisert i Finansavisen Motor i september 2018.
Når Porsche kommer med stadig flere flere pussige versjoner av den eksisterende 911-en, vet du at en ny modell er rundt neste sving.
Porsche er mester på de underfundige nisjene mange trodde det ikke var noe markedet for, men bilene dukker standhaftig opp mot slutten produksjonssyklusen.
Og det hender seg jo at disse spesialmodellene er er forbløffende artige. 911 T, som her er testet, må sies å være en av dem.
Valg, valg, valg
I facelift-versjon av 991, som den aldrende 911-modellen heter, har du allerede fått valget mellom en 911 GT3 med eller uten den såkalte Touring-pakken.
Det finnes selvfølgelig en RS versjon av GT3, og på toppen troner den ville GT2 RS som vi testet tidligere. GTS – med eller uten firehjulstrekk – i Targa, coupé- eller kabrioletversjon, må ikke glemmes. Turbo, Turbo S og Turbo S Exclusive Series skal heller ikke blandes sammen. Da blir Porsche-connoisseurene forarget.
I all sin enkelhet
Med alle disse modellene, hva så med Carrera T – den svært så gule bilen på bildene? Det er den nyeste i samlingen av 911-modeller, og ifølge Porsche er den laget for sjåføren, ikke for samleren. En 911 T skal kjøres, nytes og lekes med, og det låter jo ganske lovende.
T-en står for Touring, slik den også gjorde da 911 T dukket opp for første gang i 1967. I dag handler det om litt mindre vekt, en litt enklere bil og tilsynelatende mer kjøreglede med noen små triks.
T-en står for Touring, slik den også gjorde da 911 T dukket opp for første gang i 1967.
Baksetene kan kuttes ut for et mer sportslig preg, men om du må ha den mer det også mulig. Du kan til og med bestille bilen uten multimediasystem.
De veldreide frasene i pressemeldingen er ikke bare sleipe markedsføreres forlokkende ord uten substans. Og 911 Carrera T føles definitivt som en litt spesiell Porsche.
Blir den imidlertid for spesiell, og ikke minst for liten, kan du alltids vurdere en Audi RS 4.
Vekk med isolasjonen
Mye av lydisoleringen i bilen er fjernet og det gir solid effekt. Det bråker mye.
Glasset er tynnere og lettere og motorlyden borrer seg deilig inn i kupeen. Det er likevel all grunn til å åpne vinduene og la lyden fra de to turboene sno seg inn. Det gurgler, suser, freser, hveser og uler fra motoren.
Forståsegpåere av tyngste kaliber har tidligere sagt slemme ting om fraværet av selvpustende Carrera-modeller, men erstatningen, 3,0-literen som lager spetakkel i Carrera T, må sies å være glimrende. Mer enn god nok til å sjarmere kravstore bilentusiaster.
Forståsegpåere av tyngste kaliber har tidligere sagt slemme ting om fraværet av selvpustende Carrera-modeller, men erstatningen, 3,0-literen som lager spetakkel i Carrera T, må sies å være glimrende.
Du skal bare ikke sammenligne med den ville kraften i en 911 Turbo eller det hvinende turtallet i en GT3. Motoren i Carrera T er tross alt nøyaktig den samme som i en vanlig Carrera med bakhjulsdrift – bilen T-en er basert på.
Rør selv i gryta
911 Carrera T er ment for de litt ekstra bilinteresserte og Porsche har selvfølgelig gjort automatgirkassen tilgjengelig.
Du tar kanskje ikke alt for hardt i om du hevder at PDK-kassen er en av verdens beste automatgirkasser, så det ville heller ikke vært feil om testbilen hadde den.
Men testbilen har noe så arkaisk som en manuell girkasse. En komedie i tungroddhet sammenlignet med den telepatiske dobbeltclutchkassen. Plutselig skal venstrefoten få noe annet å gjøre enn å hvile mot det tykke teppet. Og med 370 hestekrefter tilgjengelig blir det en del gymnastikk på gulvet i en Carrera T.
Med 370 hestekrefter tilgjengelig blir det en del gymnastikk på gulvet i en Carrera T.
Det skal vise seg å være en rytme de fleste bilnerder kan danse til. Å ha en manuell girkasse i denne bilen gir mening.
Med lavere bakakselutveksling og en mekanisk differensiallås, er dette en sintere bil enn mange i utgangspunktet trodde. Den sekssylindrede motoren hamrer ut 450 Nm fra lave 1.750 omdreininger, akkurat som i en vanlig 911 Carrera.
Kombinasjonen av vektbesparelse og lavere girutveksling skal imidlertid gjøre Carrera T 0,1 sekunder raskere til 100 kilometer i timen. 4,5 sekunder skal øvelsen ta, ifølge tyskerne.
Om disse 0,1 sekundene merkes i praksis er usikkert, men det er umulig å ikke legge merke til at selve girspaken er blitt kortere.
Kastet er nøytralt, presist og ganske tungt. Du føler samtidig total kontroll over bilen og det gjør at lysten til å bøllekjøre vokser frem.
Etter hvert som du blir komfortabel med bilens grenser, kan det gå ekstremt fort i en Carrera T. Du får lyst til å fortsette turen. Krysse kommunegrenser og søke mot svingete fjellveier der bare du og bilen er.
Vekker reaksjoner
Noen peker, hoier eller skuler uten sjenanse. Andre kikker mer subtilt på den gule bilen. Felles for mange av Oslos borgere er det at en gul Porsche 911 er vanskelig å ikke glane på. Om en bils suksess måles i antall personer som skamløst ikke klarer å se vekk, troner nok denne Porschen helt på toppen av sportsbilhierarkiet.
Det er naturlig å anta at den spesielt iøynefallende fargen må ta skylden mye all oppmerksomheten, men det er samtidig flere spennende detaljer å legge merke til på 911 Carrera T.
Detaljer som gjør dette til en uvanlig kul bil. Carrera S-felgene er lakkert mørkegrå, noe som skaper en spennende balanse til gulfargen.
Det samme er rillene over baken. Både foran og bak er støtfangerne lakkert helt ned, og selv om det ikke er noen unik detalj for Carrera T, gir det et uvanlig utseende som med letthet bergtar forbipasserende.
«En gul Porsche», roper barna som vet hva det dreier seg om. Dette er en bil som sprer glede.
Spre glede vil forøvrig også nye og helelektriske Porsche Taycan ganske sikkert gjøre.
Men det koster
Like gledelig er det ikke at Carrera T starter på heftige 1.518.900 kroner. Så må det plukkes fra den rikholdige ekstrautstyrslisten for å få en verdig bil. Alle som har kjøpt en Porsche, eller sittet en kveld og lekt med bilkonfiguratoren på nett, vet at ekstrautstyret hos disse tyskerne er dyrt. Meget dyrt.
LED-lys – riktig nok med hovedlys i svart glass –¬ koster komiske 33.700 kroner ekstra. Interiøret, slik det fremstår i testbilen, avkreves du nesten 59.000 kroner for.
Og da er ikke selve stolene inkludert, for de koster nye 25.800 kroner. Nøkkelløs start og opplåsning er standardutstyr i en Hyundai Kona, men hos Porsche koster det svimlende 11.500 kroner.
Har du lyst på en Porsche 911 Carrera T må du åpenbart la deg rane, men etter å ha testet denne litt bråkete og veldig morsomme bilen er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det er verdt pengene.
Få biler tilbyr like solide kjøreegenskaper og opplevd kvalitet.
Porsche 911 Carrera T
Motor: 3,0 l. B6 twin-turbo
HK/kW/Nm: 370/272/450
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Toppfart: 293 km/t
Egenvekt: 1.425 kg
L/B/H: 452/180/128 cm
Forbruk: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 215 g/km
Bagasjerom: 145+260 liter
*Priser:
**Rimeligste modell 1.324.900 kroner
Denne modellen 1.518.900 kroner
Med utstyr 1.754.200 kroner
*Inkludert leveringsomkostninger.
- Pluss
Design
Kjøreegenskaper
Motor
- Minus
Pris
Carrera S
Fartsgrenser
- Design
Porsche 911 Carrera T har de detaljene som skiller den fra en helt vanlig 911. Det liker vi.
- Førermiljø
Enkelt, logisk, velbygd og behagelig. Porsche er svært gode på interiørkvalitet.
- Kjøreegenskaper
Naturlig nok ikke helt på nivå med en Carrera S, men likevel solide egenskaper.
- Ytelser
Drar du ut turtallet belønnes du med lyd og akselerasjon. Carrera T er utvilsomt sprek.
- Plass
911 er en av få nesten-praktiske sportsbiler. Uten bakseter er det plass til flere større bager.
- Mye for pengene
Porsche har tatt ut lyddemping, men bilen koster likevel mer enn en vanlig Carrera. Det er nesten litt komisk.
- Score 9/10
Fordi det bråker mer er ikke Carrera T like komfortabel som en vanlig 911, men lyden og opplevelsen er likevel herlig.