+ mer
SUPERHEFTIG: Mercedes-AMG GT C Roadster har så mye krefter at du må kjøre rett frem når du gir full gass. Foto: Håkon Sæbø

Test: Mercedes-AMG GT Roadster er både lynrask og buldrende

Fordelen med Mercedes-AMG GT C Roadster er at du kan nyte kabrioletlivet mens du venter på å gi full gass.

Med 557 hestekrefter på bakhjulene er det bortkastet å trykke gasspedalen i en Mercedes-AMG GT C Roadster fort og helt inn så lenge du har et visst rattutslag. Med mindre du vil vite hvordan driftingstjernen Fredric Aasbø har det på jobb.

Hvis du i stedet avmålt og tålmodig presser gasspedalen lenger og lenger inn mens du sakte men sikkert retter opp rattet, vil du oppleve en eufori de færreste kan matche. Spesielt med taket nede, noe som jo er hensikten med en roadster.

Står forhjulene rett kan bilens AMG Race Start likevel hjelpe deg med å utnytte alle kreftene. Ved å holde bremsen hardt inne mens du gir full gass harker motoren lett anstrengt på drøye 4.000 omdreininger.

MIDTMOTOR: V8-motoren er plassert godt bak forhjulene, mens det store dekselet skjuler radiator og luftinntak. Foto: Håkon Sæbø

Når du så slipper bremsen utnyttes all mekanikk og elektronikk i drivlinjen optimalt for å få deg opp mot toppfarten på 316 kilometer i timen, hvor de første 100 går unna på 3,7 sekunder.

Skrekkblandet fryd

Først vil den spektakulære lyden fra de to store eksosrørene proklamere for all verden at det er en 4,0-liters V8 fra AMG som bidrar til det noen kaller klimakrise.

VELLYD: Selv om desibelnivået er lovlig, er det frekt og høylytt når du bruker turbomotoren skikkelig. Foto: Håkon Sæbø

Deretter vil g-kreftene forårsake dramatiske endringer i både utseendet og i innvollene, men de er av såpass midlertidig karakter at hverken plastiske eller andre kirurger må tilkalles.

Synsinntrykkene tar deg tilbake til Han Solos Millenium Falcon, og begrepet skrekkblandet fryd får ny mening i det du føler at det er bilen som kjører deg og ikke omvendt. Ikke fordi du fratas kontrollen, men fordi det er krevende å takle de enorme kreftene som presses ut i bakhjulene.

De to store eksosrørene proklamerer for all verden at det er en fireliters V8 fra AMG som bidrar til det noen kaller klimakrise

Vindsuset vil raskt overdøve eventuell musikk og konversasjon, og opp mot toppfarten er støynivået øredøvende, bokstavelig talt.

ÅPEN HIMMEL: Mercedes-AMG GT C er så klassisk en roadster kan være, pluss at den har en rekke tøffe detaljer. Foto: Håkon Sæbø

Med taket oppe reduseres det noe, men du må ned mot norske fartsgrenser for å kunne gjenoppta samtalen eller nyte musikken i tunneler, selv med et velvoksent Burmester-anlegg installert.

VEIGREP: På tørr nosk sommerasfalt gjør Micheling Pilot Super Sport en god jobb med å tekle AMGs mange krefter. Foto: Håkon Sæbø

Riktig konstruert

Med motoren plassert bak forakslingen og en syvtrinns dobbeltclutchkasse foran bakakselen, blir vektfordelingen i bilen perfekt. I tillegg er vekten, som kun er 25 kilo høyere enn i en 911 Cabriolet, plassert lavt i  bilen, som er fire centimeter lavere enn Porschen. Samtidig sitter du tilsvarende lavt og godt fastspent i dype AMG Performance seter.

TRIVELIG: En kraftfull midtkonsoll bidrar til en trang og dyp sittestilling, blant deilige materialer, masse utstyr og brukervennlig betjening. Foto: Håkon Sæbø

Girkassen er enten rask eller lynrask og hard eller brutal avhengig av oppsettet.Den tilpasser seg kjørestilen relativt raskt, men du kan føle behov for å hjelpe den opp hvis du ikke skal tømme giret eller ned hvis du vil forberede deg på en sving. 

I manuell oppfører girkassen seg som akkurat det, og har du ekstra kapasitet i tillegg til ratt og pedalbruk, blir du mer involvert i kjøringen.

Styringen er så lett og direkte at du kan bli overrasket ved småkjøring i bytrafikk og på lokalveier. Får du derimot opp farten og legger press på forhjulene, navigerer du bilen med en følelse og en tilbakemelding som levner liten tvil om hvordan hjulene står og hvor bilen skal. 

En elektronisk styrt differensialbrems og bakhjulsstyring hjelper deg samtidig med å kontrollere kreftene og gjør deg til en bedre sjåfør.

Opp mot toppfarten er støynivået øredøvende, bokstavelig talt

AMG Ride Control er et tretrinns dempersystem som lar deg velge fasthet i understellet helt uavhengig av andre kjøresystemer. Med 19 tommers felger foran og 20 bak, med Michelin Pilot Super Sport-dekk er det ikke veigrepet som bekymrer deg på tørre veier.

Interiøret har en rekke elegante detaljer, både når det gjelder design, materialer og funksjonalitet. (1 / 4)

Selv uten oppgradering til keramiske bremser er stoppeffekten mer enn tilfredsstillene, kanskje med unntak av for dere som kjører mer og fortere på bane enn folk flest. Aktive Brake Assist kan komme godt med i bytrafikk og på landevei, mens filskiftvarsling og andre irriterende anmodninger kan skrus av.

Plastisk kirurgi

Selv om Roadster-versjonen kun er to år gammel, nyter den godt av en del av midtlivsendringene for den fem år gamle GT-modellen. Det betyr en rekke tekniske oppgraderinger, i tillegg til en modernisering av designet. Flerkammer LED-lykter med mørk bakgrunn, ny støtfanger og eksosrør bak, nye felger, flere farger og oppgradert interiør, både teknisk og visuelt er blant disse. I tillegg er utstyrsalternativene blitt langt flere, både når det gjelder design og teknikk.

Du sitter lavt og godt fastspent i dype AMG Performance seter

Det store, digitale instrumentpanelet har en rekke praktiske funksjoner, i tillegg til de mer racing-inspirerte, som kan betjenes fra rattet.

PRAKTISK: En rekke kjørefunksjoner, inkludert AMG Ride Control og AMG Duynamics kan enkelt betjenes fra rattet. Foto: Håkon Sæbø

En rekke komfortfunksjoner kan betjenes fra den litt knotete berøringsflaten mellom setene, hvor også girspaken og annen betjening er plassert. Blant annet to litt klønete skyvebrytere for volum og kjøresystemene, samt lysende knapper for kjørefunksjonene som også kan velges fra rattet.

AVSLØRT: Logoen og lufteventilene i forskjermen røper hva som befinner seg under det lange panseret. Foto: Håkon Sæbø

Midtkonsollen er stor, tøff og V-formet, inspirert av motorblokken, mens utformingen er elegant og materialkvaliteten høy, spesielt når du oppgraderer med skinn og karbon. MercedesMe-apper og andre digitale løsninger kan i tillegg gjøre hverdagen enklere.

Det er godt, for det er ikke enkelt å takle bilens krefter i fri utfoldelse.

Tekniske data

ModellMercedes-AMG GT C Roadster
Motor4 liter V8 T
HK/kW/Nm557/410/680
0-100 km/t3,7 sek.
Toppfart316 km/t
Vekt1.660 kg
L/B/H455/193/125 cm
Forbruk1,25 l/mil
CO2 utslipp WLTP284 g/km
Bagasjerom165 liter
Pris
Rimeligste1.853.900 kr
Denne modellen2.239.900 kr
Denne med utstyr2.450.000 kr
PlussMotor
Kjøreegenskaper
Lyd
MinusHjulspinn
Skyvebrytere
Fartsgrenser
DesignKlassisk roadsterdesign med tøffe detaljer hvor fartsstriper kan unngås.
FørermiljøTrangt og dypt med brukervennlig betjening og flotte materialer.
KjøreegenskaperEkte racerbil som tåler mer enn de fleste som utfordrer den.
YtelserAlle sansene bidrar til å forsterke fartsfølelsen, som er enorm.
PlassDu må leie golfsett, men overnightbagen får fint plass.
Mye for pengeneKombinasjonen av design, motor og kjøreegenskaper forsvarer det meste.
Konklusjon

Det er lett å skjønne at over 100 AMG GT i forskjellige versjoner fått norske skilter.

9
 

Motor