+ mer
Fun, fun, fun: Fargen på jubileumsmodellen heter Racing Orage, og er en del pakken. Akkurat denne utgaven er utsolgt, men en vanlig Mazda MX-5 kjører like godt, og ser kanskje vel så bra ut? Foto: Håkon Sæbø

Den perfekte turkameraten?

Det går for det meste riktig vei når Mazda oppdaterer sin ukompliserte og morsomme sportsbil.

Ratt, motor, taket ned, vind i håret og manuelt gir. Det er slik det skal være, er det ikke? Vår eller høst spiller liten rolle. Her skal det kjøres. 

Mazda MX-5 har en herlig enkel tilnærming til konseptet sportsbil, og det gjør at både bilentusiaster og mer generelle livsnytere kan like denne oppskriften svært godt. 

Og nå er den blitt enda litt bedre.

SOM STØPT: Du sitter meget godt i en Mazda MX-5, gitt at du ikke er veldig høy og er vant med god plass. Når taket er på merker du uansett at dette ikke er noen stor bil. Foto: Håkon Sæbø

Se etter, du

Om denne bilen i det hele tatt kan kalles en facelift, kan kanskje diskuteres, for rent visuelt er det ikke skjedd voldsomt mye med Mazdas roadster. 

For å feire at MX-5 er blitt 30 år gammel, har Mazda laget en spesialversjon i en sjarmerende og ganske skrikende farge. Den bråkete oransje fargen fortsetter innvendig og bilen fås med spesialhjul som en vanlig MX-5 ikke leveres med. Kjekt.

Det er også verdt å nevne at det kun er produsert 3.000 eksemplarer av denne jubileumsmodellen, og alle er artig nok solgt. Men fortvil ikke. Oppgraderingene kommer på alle nye MX-5-er, så om du ikke er hysterisk opptatt av en oransje bil, er mulighetene stadig gode.

Det er også verdt å nevne at det kun er produsert 3.000 eksemplarer av denne jubileumsmodellen

Det interessante er at de vesentlige endringen er foregått innvendig, eller rettere sagt på undersiden. Det er her det virkelig merkes at japanerne har strammet til den lille sportsbilen.

KULT OG UTSOLGT: Vil du ha en MAzda MX-5 må du gå for den vanlige versjonen, ikke jubileumsmodellen som her er vist. (1 / 7)

Motormoro

Det viktigste er at den største motoren på 2,0 liter er ny. Effekten er økt fra 160 til 184 hestekrefter og dreiemomentet fra 200 til 205 Nm, men mer vesentlig er det at effekten er løftet fra litt late 6.800 omdreininger til mer fresende 7.500 omdreininger. 

I praksis betyr det at MX-5 ikke bare er raskere, men føles mer engasjerende når du farter rundt på dine favorittveier. Noen Porsche Boxster-killer er dette naturlig nok ikke, men det er likefullt en genial og uformell liten bil å suse rundt i. Tenk Honda S200, bare litt mildere.

HIMMEL: Mazda MX-5 har en av verdens beste manuelle girkasser. Er du glad i den slags, bør du teste en MX-5. Du vil ikke bli skuffet. Foto: Håkon Sæbø

Nye MX-5 gjør forøvrig 0 til 100 på 6,5 sekunder, mot 7,2 med den gamle motoren på 160 hestekrefter. 

I disse turbotider låter ikke økningen på 26 hestekrefter som noen skulderklappeberettiget bragd, men vi vil hevde at det likevel er tilfellet. Mazdas Skyactive selvpustende motor får ikke hjelp av noen turbo eller mekanisk kompressor av noe slag. 

Mazdas Skyactive selvpustende motor får ikke hjelp av noen turbo eller mekanisk kompressor av noe slag. 

Her er det fintuning av stempelfasong, innsugsstørrelse og manifoldlengde som gjelder. Effektøkning av det gamle slaget, som bilprodusentene drev med før overladning ble normen. At svinghjulet også er lettet, er kanskje ikke noe enhver sjåfør biter seg merke i, men totaliteten gir et oppløftende inntrykk.

Før var det den minste motoren på halvannen liter som var den artigste. Nå er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det er 2,0-literen du skal ha. På tross av at den koster mer.

MER KRAFT, TAKK: Nytt på Mazda MX-5 er effektøkningen til 184 hestekrefter. Det passer bilen helt perfekt, selv om den gamle motoren med 160 hestekrefter ikke var treg. Foto: Håkon Sæbø

Praktisk

Som alltid er stofftaket manuelt, og det gjør at du slenger det av og på like raskt som du trer inn i en vid regnjakke. Taket betjenes enkelt med en hånd, og gir en latent trygghet: Terskelen for å slenge ned taket er veldig, veldig lav, og det øker morofaktoren.

Et annet gledelig moment er at rattet nå kan justeres i lengde og høyde, noe som gjør bilen mer komfortabel for kundene som ikke tangerer dimensjonene til en japansk gjennomsnittsmann. 

RACING-HJUL: Mazda MX-5 feirer 30 år, og da laget japanerne en jubileumsmodell med hjul inspirert av løpsbilen MX-5. (1 / 4)

Likevel er det et vesentlig holdepunkt at MX-5 ikke er en bil for alle.

Enkelte i redaksjonen, med en høyde på om lag 190 cm, fant seg fremdeles ikke til rette, mens andre med nær tilsvarende høyde lot sin entusiasme overøse.

Skulle det derfor herske noen tvil om dette er en bil for deg eller ikke, følger det nå en testanbefaling.

SER IKKE DUM UT: Slik ser en vanlig MX-5 ut. Det er fullstendig levbart, og interiøret oppleves som solid. Foto: Håkon Sæbø

 

Kjør en Mazda MX-5 før du trekker av på en ny BMW Z4 elle en Porsche Boxster. Mazda-en har ikke de samme merkekonnotasjonene, og heller ikke fartspotensialet i Porschen, men så sparer du også en anselig slump penger på å gå for japaneren.

Mazda MX-5 2,0

Mazda MX-5 2,0

Motor: 2,0 l. R4

HK/kW/Nm: 184/135/205

0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 219 km/t

Egenvekt uten fører: 1.030 kg

L/B/H: 391/173/123 cm

Forbruk: 0,67 l/mil

CO2-utslipp: 156 g/km

Bagasjerom: 130 liter

Priser:

Rimeligste modell 372.600 kroner

Denne modellen 397.800 kroner

Med utstyr (ca.) 420.100 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Forbedret drivlinje

Fremdeles gunstig pris

  • Minus

Plass til høye mennesker

Plass til bagasje

Infotainment er gammelt

  • Design

Mazda MX-5 er en vesentlig mer spenstig bil enn tidligere modeller. At den er barskere gjør den mer aktuell for flere.

  • Førermiljø 

For de aller fleste vil MX-5s indre være tilfredsstillende. For noen blir det dessverre for trangt, selv om rattet nå lettere lar seg justere.

  • Kjøreegenskaper 

Mazda MX-5 er fremdeles en bil du bare vil kjøre og kjøre. Å kaste den inn i svingen er stadig like moro.

  • Ytelser 

Med høyere effekt og mer turtall er den nye motoren en vinner. Det er denne du vil ha, gitt at budsjettet strekker til.

Plass 

Hele poenget er å ha en liten bil med lav vekt. Da blir plassen til både mennesker og bagasje begrenset.

  • Mye for pengene 

Definitivt. Er du glad i å kjøre med taket nede bør denne bilen vurderes nøye. Alternativet er en vesentlig dyrere BMW Z4.

  • Score 8/10

Det er ikke mye galt med Mazda MX-5, gitt at du ikke er for lang, bred eller snobbete på bilmerke.

 

Motor