+ mer
BRATT ER BRA: For en Land Rover Discovery SdV6 er ikke bakker noe problem, enten du skal opp eller ned. Følelsen av kontroll er nær uovertruffen. Foto: Håkon Sæbø

Test av Land Rover Discovery: V6 og 700 Nm gjør noe med deg

Enkelte biler tar seg godt ut både i byen og på landet. Dette er utvilsomt en av dem.

Det er all grunn til å elske dieselmotoren og fremkommeligheten til Land Rover Discovery. Med V6, 306 hestekrefter og lavgir, kravler den seg frem på de rareste steder.

Land Rover Discovery er en herlig bil. Den er stor og karslig og tar seg godt ut både i terrenget og i snobbete bygater. Men så har det alltid vært litt av Land Rovers styrke.

Som konsept representerer bilen den friheten formuende mennesker har til å bevege seg i sitt eget terreng, enten på jakt, fiske eller for å drive oppsyn med gård og grunn. 

SITT HØYT: Når du hopper opp i førersetet i en Land Rover Discovery merker du fort at dette kan være en god bil å ta med på ekspedisjon. Foto: Håkon Sæbø

Penger gjør en ikke lykkelig, påstås det, men er du bemidlet kan du kjøpe deg renere luft, bedre utsikt og større frihet. Og en Land Rover Discovery er kanskje bilen som skal ta deg til disse stedene.

Penger gjør en ikke lykkelig, påstås det, men er du bemidlet kan du kjøpe deg renere luft, bedre utsikt og større frihet.

Mer V6

Nytt denne gang er først og fremst motoren, som det via et veldig lite skilt på bakluken avsløres at har vokst i effekt. Nå står det Sd6 fremfor Td6, og det betyr at 306 hestekrefter står til rådighet – 48 flere enn før. 

Motoren er forøvrig mye av det samme som du fikk med utgaven som har 258 hestekrefter. Det er stadig en 3,0-liters V6 turbodiesel, som må sies å være noe av det mer komfortable på markedet. 

Land Rover Discovery Sd6

Motor: 3,0 l. V6 turbodiesel

HK/kW/Nm: 306/225/700

0-100 km/t :8,1 sek.

Toppfart: 216 km/t

Egenvekt: 2.236 kg

L/B/H 497/207/188

Forbruk: 0,93 l/mil

CO2-utslipp: 201 g/km

Varerom (L/B/H): 185/136/105 cm

Tilhenger: 3.500 kg

 

  • Priser:

Rimeligste modell 661.950 kroner

Denne modellen 883.950 kroner

Med utstyr Ca. 1.000.000 kroner

*Inkludert leveringsomkostninger.

 

  • Pluss

Behagelig og kraftfull motor.

Fremkommelighet med riktig utstyr.

  • Minus

Dårlig plass til passasjer.

En mill. for en varebil er mye.

  • Design 

Land Rover Discovery har fått mye kritikk for sin asymmetriske bakstuss, men sett vekk fra den ser bilen riktig så tøff ut.

  • Førermiljø

Det digitale instrumentet foran sjåføren er høyoppløselig og lekkert. Interiøret er for det meste velbygd, men med noen ulyder.

  • Kjøreegenskaper 

I terrenget er Land Rover Discovery et heftig verktøy, men ikke glem den aktive differensialen bak!

  • Ytelser 

Med 306 hestekrefter er denne bilen kraftfull nok. Den er ikke utpreget rask, men føles muskuløs.

  • Plass

I bagasjerommet er det såvidt plass nok til å kunne klassifisere bilen som varebil. I passasjersetet er det trangt.

  • Mye for pengene

Dette er ingen billig varebil, og det forventes heller ikke. Samtidig finnes det artige alternativer fra RAM, Chevrolet og Ford US.

  • Score 7/10

 Land Rover Discovery er en bil for friluftsfolk, og dem som vil late som at de er friluftsfolk.

 

Motoren brummer behagelig og føles aldri anstrengt. Det er lyden av frihet til å kjøre langt inn i ditt eget jaktterreng uten å bekymre deg for lading og rekkevidde. Det er en god følelse.

Tysk girkasse

Girkassen er den velkjente 8HP fra tyske ZF, som finnes i alt fra Maserati Ghibli til Aston Martin DB11, BMW og Range Rover. Den suser gjennom girene med en mesterlig komfort, og lar deg aldri egentlig tenke at livet hadde vært særlig bedre i en elbil. 

LITT NYTT: Motoren i Land Rover Discovery SdV6 varebil har fått mer kraft. Det er ingen ulempe. Foto: Håkon Sæbø

Permanent firehjulsdrift er forøvrig en selvfølge i Land Rover Discovery, men låsbar differensial på bakakselen er ikke standardutstyr. Om du faktisk har til hensikt å bruke denne bilen i terrenget, skal du være litt var med å droppe dette utstyret. 

Land Rovers ypperlige Terrain Response-system, som smart nok fordeler kreftene mellom de hjulene som behøver det, er imidlertid standard på Discovery. Det skulle vel egentlig bare mangle.

FULL KONTROLL: Med offroadsystemet Terrain Response kan du overlate alt av differensialer og kraftoverføring til bilen, eller du kan velge et egnet program selv. Slik sett er Land Rover Discovery Sd6 varebil genial. Foto: Håkon Sæbø
LÅS: Land Rover Discovery kommer med låsbar senterdiff som standard. Bak er det åpen diff om du ikke bestiller noe annet. Foto: Håkon Sæbø

Interessant nok er ikke testbilen utstyrt med difflåsen, men bilen tar seg unektelig opp ganske bratte bakker med sleipe steiner og kinkige, våte røtter. Og det uten problemer.

For merker du den minste motgang når du klatrer oppover med en Land Rover Discovery, smetter du raskt og effektivt inn i lavgirserien. Da later det til at bilen henter frem uante muskler, og ferden fortsetter standhaftig. 

For merker du den minste motgang når du klatrer oppover med en Land Rover Discovery, smetter du raskt og effektivt inn i lavgirserien.

Selvfølgelig går det ikke hurtig fremover, men det skal det heller ikke når du kjører i ulendt terreng.

Det er naturlig å tenke seg at en Mercedes-Benz G-Klasse er sammenlignbar, for denne har som kjent låsbar fremre differensial i tillegg, men vær samtidig klar over at dette må skje manuelt, via arkaiske brytere på dashbordet. 

SORT STRAMMER OPP: De lakkerte, sorte detaljene mot den søvfargede lakken gjør at bilen ser barskere ut. Hvor praktisk det er om du virkelig skal base i terrenget, kan kanskje diskuteres. Foto: Håkon Sæbø

I en Land Rover Discovery kan du overlate fremkommelighetsvurderingene til terrengsystemet, eller for eksempel velge Sand-, grus- og snøprogrammet om det skulle passe. Det finnes flere programmer for mer ekstrem ferdsel. 

Fremkommeligheten er uansett nær uovertruffen, og Land Rover får det til å se lett ut om riktig utstyr er tatt med.

Innvendig fornøyelse

Utpreget luksuriøst er det ikke i en Land Rover Discovery. Vil du ha det utpreget opulent, er det nok en stor Range Rover du må strekke deg mot, men da er også prisen en annen. 
Selv om det ikke er noen overveldende luksusfølelse du fylles med når du stiger opp i en Discovery, er det en god følelse. 

TA PÅ: Berøringsskjermen i midten fungerer godt, men kunne vært litt raskere og mer elegant. Foto: Håkon Sæbø

Du sitter behagelig og oversikten er avhengighetsskapende. 

Enkelte plastdetaljer skulle vært bedre og multimediaskjermen er ikke blant de aller raskeste på markedet. Men det er et påfallende godt steg foran en hvilken som helst bil fra Toyota eller Lexus. 

Ikke godt nok

Det er samtidig naturlig å nevne at Land Rover stadig havner sørgelig langt nede på kvalitetsundersøkelsen til amerikanske J.D. Power, hvor bare Fiat presterer dårligere. Det er slett ikke første gang Land Rover gjør det dårlig her, og det kan få kundene som vurderer en Discovery varebil til heller å gå for en Toyota Land Cruiser.

DIESEL I FJELLET: Mange vil ha elbil, og det er positivt. Men å ville ha en dieselbil til de lange turene inn i fjellet er fremdeles lov. Foto: Håkon Sæbø

Begge disse variantene fås som varebil i Norge, og begge er på sin måte et glimrende redskap der det ikke er hurtigladere rundt neste sving.

Det er samtidig naturlig å nevne at Land Rover stadig havner sørgelig langt nede på kvalitetsundersøkelsen til amerikanske J.D. Power, hvor bare Fiat presterer dårligere.

Litt plass

Med ombyggingen til varebil følger det et gitter som plasseres mellom forsetene og bagasjerommet. Problemet er bare at din passasjer kan slite litt med å finne en god sittestilling. 

Det er forholdsvis trangt når bilen gjøres om til en toseter, og selv om det fra sjåførens side ikke legges merke til i like stor grad, kan det være ubehagelig for passasjeren på langtur. Så om du kjøper bil med tanke på lange og potensielt klagete passasjerer, må du passe på.

ELSK OG HAT: Ikke alle liker hvordan den nye Land Rover Discovery ser ut bakfra. Men at bilen er kapabel offroad, er hevet hver enhver tvil. Foto: Håkon Sæbø

På tross disse, i noens øyne, små problemene, er det vanskelig å ikke like denne bilen. Som sjåfør kan du rage i høyden, lene høyrearmen kontemplativt på armlenet og se riktig så stilig ut der du sitter. 

Det tynne, britiske rattet minner deg om at Discovery er en litt eksentrisk bil, og lar deg få en følelse av at det er greit at ikke alle fremkomstmidler behøver å komme fra Tyskland eller Japan. 

At enkelte søker en trygg, japansk eller tysk havn for å få en feilfri varebil, er forståelig, men det er samtidig svært fristende å ta neste ekspedisjon i en Discovery. Det er det den er laget for.

STORE HJUL OG STØRRE STEINER: Digre hjul med lavprofildekk er kanskje ikke det mest praktiske om du skal kjøre i heftig terreng, men faktisk er Land Rover Discovery utstyrt med dekk som takler dette helt fint. Foto: Håkon Sæbø

Motor