ELEKTRISK GELEDD: Peugeot e-208 er tøff, og kler sterke farger. Det blir sikkert mye grått og svart her nord, men vi håper at noen våger å utforske fargekartet. Foto: Ragnvald Johansen

Test: Peugeot e-208 frister med elektrisk alternativ

Lisboa, Portugal: Peugeot viste frem e-208 i Portugal, en elbil som ifølge reklamen skal gjøre fremtiden mindre kjedelig. Det viste seg å være et spennende alternativ.

Peugeot har ikke laget en ren elbil, slik flere andre produsenter har gjort. Nye 208 kommer i forskjellige varianter, med bensin, diesel og batteri. Nevnte strømkilde er ifølge produsenten på 50 kWh, og med 100 kW i kabelen skal det gå an å lade til 80 prosent på 30 minutter. Effekten er oppgitt til 136 HK og 260 Nm. Sprinten skal være unnagjort på 8,1 sekunder, og topphastigheten er brukbare 150 km/t. Rekkevidden er målt til 340 km i henhold til WLTP.

SVART LØVE: Helsvart er jo stadig en klassiker, men med de vertikal LED-lysene på sidene av grillen får den et kraftfullt uttrykk. Foto: Ragnvald Johansen

– Vi forsøkte å kartlegge hvem den typiske kunden er, og fant ut at ingen grupper var spesielt fremtredende, sier performance manager for Peugeot 208 Benoit Liaigre med et smil.

På grunnlag av det gullkornet innen markedsundersøkelser, har de altså bestemt seg for å lage en bil for alle. Det høres ut som oppskriften på en salgsmessig blåmandag, men Peugeot e-208 overrasker positivt.

Lysende huggtenner

Ute på plassen står de på rekke og rad, og det er alltid et godt tegn når en ny bil kler farger som sennepsgul og vinrød metallic. Den er større i virkeligheten enn det ser ut på bilder, og proporsjonene gir den en visuell tyngde som minner litt om tyske biler.

Konkurrenter


Motorhk/NmBatteriLadingRekkeviddeToppfart0-100 km/tPris
Peugeot e-208Elektrisk136/26050 kWhMax 100 kW340 km WLTP150 km/t8,1 sek.249.580,-
Renault ZoeElektrisk135/24552 kWhMax 50 kW390 km WLTP140 km/t10,0 sek.249.900,-
Honda eElektrisk136/31535,5 kWhMax 100 kW220 km WLTP145 km/t8,0 sek.266.200,-
Opel Corsa-eElektrisk136/26050 kWhMax 100 kW330 km WLTP150 km/t8,1 sek.257.900,-

Grillen følger dagens trend, uten å være komisk stor. På hver side er det to huggtenner i LED-lys, og det bidrar til et tøft utseende med særpreg. Panseret har vært en tur innom pressa, og fått nesevinger på hver side. Frontlysene er trukket litt inn, og sammen med den markerte kanten langs toppen av støtfangeren får bilen et uttrykk som vil bli lagt merke til i trafikken.

GPS-en får stjerne i boka, for klar grafikk, raske oppdateringer og endringer, samt en behagelig stemme som sier fra når du skal svinge på akkurat riktig tidspunkt. Den hyggelig veiviseren leder oss ut på motorveien, og der kjører det jammen en Peugeot 208 av første generasjon. Side om side er det lett å se at Peugeot har tatt grep for å gi bilen mer særpreg.

Peugeot e.208 MEGET BRA: Her inne har Peugeot truffet blink. Rattet ligger svært godt i hånda. Skjermene og bryterne er et friskt avvik fra de tyske tungvekterne, og overflatene er innbydende å ta på.

Tom tønne

Navigasjonssystemet bor i en touchskjerm midt på dashbordet, og der finner du også mye smågodt. Det blir litt trykking for å koble mobilen til stereoanlegget, før det viser seg at det ligger en stripe med knapper rett nedenfor som ikke er av den mest oversiktlige sorten. Det er også noen ganske stilige vippebrytere rett foran knappene, og det er ikke uten videre enkelt å skjønne hva man skal trykke på.

Musikken strømmer lydig gjennom blåtann-koblingen og ut av anlegget. Dette er ikke noen luksusbil til nærmere millionen, men lydbildet er litt trangt, som om Kaizers har krabbet ned i et av oljefatene for å spille der.

Da er instrumentene foran førerposisjonen desto bedre. Peugeot omtaler det som et hologram, men det er to digitale display som står bak hverandre. Forskjellige grafiske godbiter bytter på å ligge i forkant og bakkant, og skal visstnok prioritere seg selv etter behov. Etter en nokså frisk utprøving av veigrepet på et humpete stykke landevei, spretter det frem en rød melding i displayet der det ganske enkelt står «Take care!».

IKKE RØR: De oransje ledningene var det visst best å ikke tafse for mye på. De er nok sikret på forskriftsmessig måte, men høyspenning skal en ha respekt for. (1 / 7)

Ikke flyvende teppe

Resten av interiøret er svært tiltalende, og den strukturerte overflaten som ligner karbonfiber bidrar til et eksklusivt inntrykk. Det ligger striper med LED-lys bak listverket, og om du klarer finne frem i menyene, går det an å sette stemningen i kabinen med forskjellige farger.

Rattet er lite, men føles godt å holde i, og styringen er svært presis. Sammen med den faste, men vel avdempede fjæringen føles bilen godt plantet på veien. Den fremstår mer som en tysk premiumbil enn det tradisjonelt franske flyvende teppet.

Støynivået er behagelig lavt, selv om hastigheten er overraskende høy. Setene er også gode, akkurat passe harde og med fin sidestøtte. Seteputen er litt i korteste laget, uten mulighet for å trekke frem lårstøtte slik enkelte tyske konkurrenter har. Med forsetene innstilt på to fullvoksne karer, blir det tydelig at bakre rad egner seg best for smårollinger. Bagasjerommet sluker lett to kofferter av flykabinstørrelse, med rom for et par bager, handleposer og kamerautstyr i tillegg.

Peugeot e-208

MotorElektrisk
HK/kW/Nm136/100/260
GirkasseAuto ett-trinn
0-100 km/t8,1 sek.
Toppfart150 km/t
Vekt1455 kg
L/B/H4.055/1.960/1.430
Rekkevidde340 km WLTP
CO2-utslipp0 g/km
Bagasjerom i liter311 L
Priser:
Rimeligste modell249.580,-
Denne modellen249.580,-
Testbilen249.580,-
PlussTøft utseende, kler sterke farger
Fint interiør, god å sitte i
Ser ikke ut som en elbil, batterier stjeler ikke plass
MinusPasser nok best for to eller småbarnsforeldre
Av og til høres litt av trikkelyden, men det er svakt
Seteputene har ikke forlengere for de med lange bein
DesignSkikkelig tøff å se på, mange løvehoder foran en del av konkurrentene.
FørermiljøInnertier fra Peugeot. Her er det lett å trives.
KjøreegenskaperVeldig god fjæring, akkurat passe stivt, ligger godt nedpå og holder sporet i svinger.
YtelserBra pådrag, nok til at det er spennende og ta en tur.
PlassGod plass til to foran, bak er det nok best med noen i junior-klassen.
Mye for pengeneGir en god følelse, som om den egentlig koster mer.
Score 8/10Et fristende alternativ som er morsom å kjøre.

Peugeot e-208 er fortsatt en småbil, men den innvendige plassen har blitt prioritert bra. Alt i alt gir den et svært godt inntrykk. Den er rett og slett morsom og kjøre, og dette er nok en sånn bil en kan bli glad i, med batteri og det hele.

– Vi regner med å selge omtrent 1.500 Peugeot e-208 i året. Prisen vil starte på 249.580 kroner. Salget er i gang og bilen leveres til norske kunder fra januar, sier PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge Stian Gihle.