+ mer
Plugg-inn-lykke: BMW 530e xDrive og Mercedes-Benz E 300 de er begge utmerkede plugg-inn-hybrider. Noen foretrekker BMW-ens firehjulsdrift over Mercedes-ens bakhjulsdrift, men E-klassen har størst bagasjerom. Foto: Håkon Sæbø

Mercedes mot BMW: Plugg-inn-hybrider med god rekkevidde

De har begge noen vesentlige ulemper, men disse plugg-inn-hybridene tilbyr samtidig en herlig dose luksus.

Diesel mot bensin. Bakhjulsdrift mot firehjulsdrift. Stasjonsvogn mot sedan.

Kan i det hele tatt disse to bilene sammenlignes?

«Nei», vil noen bastant si, kanskje begrunnet i at en barnefamilie eller omreisende kunsthandler med plassbehov aldri ville vurdert noen sedan.

«Joda», vil andre raskt nok parere – de som vet at stasjonsvognen i dette tilfellet har flere svakheter. Svakheter testens motstander kan utnytte.

Dette er duellen mellom plugg-inn-hybridene Mercedes-Benz E 300 de og BMW 530e xDrive. Men det er også en konkurranse mellom egenskaper, ønsker og følelser.

HENGER MED: Plugg-inn-hybridene BMW 530e xDrive og Mercedes-Benz E 300 de kan kjøres økonomisk, men Mercedes-en er den eneste i testen som har noen reell tilhengerkapasitet. Den er på 2,1 tonn, mens BMW-en bare kan trekke 750 kilo. Foto: Håkon Sæbø

Ulikheter

Likhetene mellom disse bilene er ganske tydelige. De er begge 493 cm lange og 147 cm høye. Bredden er nærmest identisk. 

Begge har 2,0-liters motorer og oppleves spreke. Både BMW-en og Mercedes-en har digre batteripakker på henholdsvis 12,0 og 13,4 kWh og de kan begge lades opp via en feit strømkabel.

BMW-en koster fra 580.300 kroner. Mercedesen starter på 613.000 kroner.

Men så stopper likhetene, for der BMW-en slår i bordet med firehjulsdrift og bensinmotor, har Mercedes-Benz E 300 de bakhjulsdrift og en dieselmotor.

Men så stopper likhetene, for der BMW-en slår i bordet med firehjulsdrift og bensinmotor, har Mercedes-Benz E 300 de bakhjulsdrift og en dieselmotor.

Og sistnevnte må sies å være ganske pussig, sånn i utgangspunktet. Diesel og plugg-inn-hybrid? Det låter jo nesten litt kontrært i en tid der nordmenn flokker seg rundt de etterhvert mange elbilene på markedet.

Husk at Audi vraket Q7 e-tron. Den er borte. Død.

Det skal likevel vise seg at diesel stadig har har en solid argumentasjon bak seg, selv med det politisk ukorrekte ulmende i bakgrunnen.

LEKKER: Mercedes-Benz E 300 de har et elegant design de fleste kan like. Testbilen har AMG-pakken som gir den et mer sportslig utseende. Foto: Håkon Sæbø

Rekker langt

Et viktig poeng er den rene, elektriske rekkevidden du får i Mercedesen. Det taler utvetydig til bilens fordel.

En uformell test på Mosseveien ut fra Oslo, viser at dieselmotoren ikke fyrer opp før bilen har rullet 57 kilometer. Det gikk overraskende greit, siden resten av trafikken fløt rolig denne dagen. Det elektriske forbruket havnet på 17,2 kWh/100 km, som er akseptabelt for en slik bil.

En annen testrute, med et større innslag av bykjøring, resulterte i 37 kilometer på elektrisitet. Slettes ikke håpløst det heller.

SOLID REKKEVIDDE: Mercedes-Benz E 300 de gikk hele 57 kilometer da testbilen ble kjørt i helelektrisk modus. Kjører du mye i byen vil rekkevidden naturlig nok ikke være så god, men det er likevel rikelig med rekkevidde å ta av. Foto: Håkon Sæbø

Luksus

Sannferdig og lydløst suser du avsted. Den store Mercedesen duver taktfullt og verdig, slik en stor Benz gjerne skal.

Og etterhvert kan du nesten føle det berettiget å gli rolig over i kollektivfeltet. Du kan kjenne deg hjemme der.

Ikke på grunn av drosjeassosiasjonene det er mulig trekke, men snarere fordi den elektriske rekkevidden i denne E-klassen er utmerket.

Her er det mer enn nok batterikapasitet til å seile rundt med renset sinn og god samvittighet. At din sekretær, i sin Nissan Leaf med bulk på bakfangeren, har mer rett på kollektivfeltet enn det du har, grenser mot det uransakelige, tenker du.

Her er det 0 i utslipp, selv om dieselen skvulper rundt i en tank langt inne i dypet, under skinntrukne seter og tysk stål. Men drivstofforbruket er lavt, enten du gidder å lede eller ikke. Kjører du en Mercedes-Benz E 300 de korrekt, kan du redusere drivstofforbruket betraktelig.

Til Autobahn?

Over i BMW-en er det snarere venstre fil du føler deg mest bekvem i. Setene er klare til å ta imot de bredeste av direktørrumper, men kan også strammes til så de klyper deg freidig i livet.

BMW 530e xDrive klorer seg standhaftig fast i asfalten, også når det er vått og sleipt – noe som gjør den til plugg-inn-hybriden for den litt mer engasjerte sjåfør.

BUSINESS: BMW 530e xDrive har et litt alvorlig og seriøst interiør. Men det er også høyst luksuriøst og velbygd. Her vil du kjøre langt når du setter deg til rette. Foto: Håkon Sæbø

Her ruller du ikke bare døsig rundt og teller tilbakelagte elektriske kilometer.

Her er det ingen søvndyssende dunst av fornuft og snillisme.

I 5-serien skal det gå unna, men rekkevidden spises opp i det raskeste laget.

En tilsvarende rekkeviddetest i BMW-en, på samme vei og med lignende trafikk og gjennomsnittshastighet, viste at bilen klarte 41 kilometer på elektrisitet. Ikke dårlig, men samtidig ikke på nivå med testens Mercedes-Benz. Forbruket endte på 21,5 kWh/100 km.

MYKT: Skinnkvaliteten i BMW-en er svært god. Men det koster ekstra. Foto: Håkon Sæbø

En bil til alle anledninger

På langtur må du naturlig nok la Mercedesens motor smatte litt på dieselen, men det tar evigheter å faktisk tømme den digre drivstofftanken.

Er så Mercedesen endelig en alt i ett-bil som gjør at du hverken trenger en konvensjonell bil eller en liten elbil?

Det er lov å tenke seg, for enkelte behøver kanskje ikke mer bil enn dette. Og det bidrar til å dempe etterspørselen etter biler generelt, noe som må være fordelaktig i en tid hvor konsum, bruk og kast er et samfunnsproblem som får stadig større oppmerksomhet.

MYE Å LIKE: Innvendig er E-klassen en fornøyelse. Setene er sportslige og interiørkvaliteten utmerket. Foto: Håkon Sæbø

For hvor miljøvennlig er du egentlig om du har flere nyere biler på tunet, og ikke bare én som løser alle oppdrag?

Det hadde vært beleilig om testens Mercedes var svaret på alle livets spørsmål, men dessverre er realiteten ikke riktig så forbilledlig. Og BMW-en gjør det hele enda mer komplisert.

Substans

Et Mercedes-problem det er vanskelig å sno seg unna, er bagasjerommet. Batteriet eter opp ettertraktet areal, og en rask titt bak bekrefter dette. Det gløder elegant i de vakre, diamantaktige baklyktene når du runder hjørnet på E-klassen. Den sølvfargede lakken glinser om kapp med det varme og røde, og du erkjenner at Mercedes-Benz E-klasse er en bil med substans.

Men en anselig «kasse» møter deg når den tunge bakluken heiser seg opp, og på samme måte som i forrige generasjon Mercedes-Benz GLE plugg-inn-hybrid, vil det gjøre både barnefamilier og kunsthandlere i tvil.

KASSETE: Bagasjerommet i E-klassen er stort, men kassen der batteriene sitter er ikke ideell. Foto: Håkon Sæbø

Vipper du derimot opp luken i BMW-ens hekk, er det et «normalt» bagasjerom som åpenbarer seg, og det gir i sin helhet et mildere inntrykk.

Det er samtidig ingen tvil om hvilken bil som rommer mest, for BMW-en har et bagasjerom på 410 liter, mens Mercedesen måler 440 liter til toppen av bakseteryggen. Laster du på med vinkasser til taket etter en snartur til Provence, sluker E-klassen 695 liter. Det er 200 liter færre enn på en vanlig E-klasse, uten batteriens politisk korrekte gunst.

Om det egentlig er til stor hjelp, er imidlertid tvilsomt siden litt av forventningen i en E-klasse stasjonsvogn alltid har vært at det skal være rikelig med plass. Noe det jo ikke egentlig er. Bare nesten.

Firehjulsdrift

Om mulig er det et enda større problem at E-klassen ikke kommer med firehjulsdrift, som BMW nå har valgt å tilby.

En nordmann uten en bil med firehjulsdrift er ikke en nordmann, vil noen argumentere.

Og det stemmer kanskje.

Uansett er det uheldig at den store, tunge E-klassen bare skubber på bakhjulene. Når vinteren kommer med dype kjørespor og nysnø på alle kanter, kan den siste kneiken opp til hytta kanskje virke litt nifs.

Et slikt scenario er vanskelig å se for seg i BMW-en. Vel har 530e en systemeffekt på bare 252 hestekrefter, sammenlignet med Mercedesens mer potente 306 hestekrefter, men BMW-en skyver seg frem med den største letthet.

TAR SEG FREM: Firehjulsdrift er det nordmenn vil ha. Bare i 2019 økte antall solgte firehjulsdriftbiler med 17,7 prosent ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: Håkon Sæbø

Det er også greit å understreke at BMW-en har et ekte firehjulsdriftsystem, på lik linje med de konvensjonelle BMW-ene. Både Mercedesen og BMW-en har elmotoren plassert mellom forbrenningsmotoren og girkassen, slik at elmotorens dreiemoment også fordeles av girkassen og videre til hjulene.

I BMW-en er det en fordelingskasse som sender driften fremover og bakover – ikke et elektrisk system som f.eks Volvo bruker.

Det er derfor ingen grunn til å bekymre seg for at bilen plutselig sklir ukontrollert, eller at noen av hjulene ikke får det dreiemomentet som behøves i krevende situasjoner. Dette kan være en solid vinterbil også.

Ikke perfekt

Det er imidlertid irriterende at BMW-en, som utvilsomt er testens tørsteste, også har minst bensintank. Med bare 46 liter blir det aldri noen voldsom rekkevidde å slappe av med, og E-klassen har hele 43 prosent større tank på 66 liter. Her hadde vi forventet mer av BMW.

Interessant er det også å merke seg at Mercedesen har et samlet dreiemoment på hele 700 Nm, mens BMW-en kun har 420 Nm.

FULLTREFFER: BMW 530e xDrive har et designspråk som tiltaler. Bilen ser rask og sportslig ut, spesielt med M-pakke, som testbilen har. Foto: Håkon Sæbø

Men ikke alt handler om å ha størst tall. Like viktig er det hvordan det oppleves fra bak rattet, og her stikker BMW av med seieren.

Kjører du E-klassen med takluken åpen og musikk på stereoanlegget, merker du i liten grad at dieselmotoren fyrer seg opp.

Kjører du E-klassen med takluken åpen og musikk på stereoanlegget, merker du i liten grad at dieselmotoren fyrer seg opp.

Men under mer normale omstendigheter er det i litt for stor grad merkbart at det sitter en dieselmotor under panseret.

Om det begrenser seg til testbilen, eller om det gjelder alle E-klasser av denne typen vites ikke, men det er ganske påfallende motorstøy å høre. Spesielt fra utsiden, som kan oppleves sjenerende for noen.

GODE TRINN: BMW-en har en åttetrinnsautomat, mens Mercedesen har ni trinn. Likt for begge bilene er det at elmotoren sitter mellom motoren og girkassen, slik at dreiemomentet alltid blir sendt via girkassen. Det er spesielt viktig med firehjulsdrift. Foto: Håkon Sæbø

Det er heller ikke vanskelig å legge merke til at E-klassen er mindre elegant når det kommer til oppbremsning, for her må du virkelig være svært presis med foten om ikke det skal bli litt kengurukjøring.

I BMW-en er bremsen nesten like god som på en vanlig 5-serie, og det burde Mercedes-Benz notere seg.

Dreiemoment

Det nevnte dreiemomentet kommer forøvrig ikke alltid når du ønsker det i E-klassen.

Gir du litt for mye gass girer den brått ned, og resultatet blir enkelte ganger litt mye turtall. I BMW-en er det mer harmoni mellom motor, girkasse og elmotor, og det later til at elmotorens dreiemoment kommer inn litt tidligere.

Derfor oppleves heller ikke forskjellen i motoreffekt og 0-100-tid som helt vesentlig.

Og det er litt rart når E-klassen på papiret har over 50 hestekrefter mer enn BMW-en. Det er rart helt til vekten sjekkes, for uten fører skal BMW-en veie 1.860 kilo, mens bilen fra Stuttgart ligger på fleskete 2.102.

RASK NOK: BMW 530e xDrive har 252 hestekrefter. E 300 de har imidlertid 306 hestekrefter, og når du gir full gass merker du at Mercedesen føles mer kraftfull. Foto: Håkon Sæbø

Det er 13 prosent mer, og kan virke skremmende på noen, men da må det også gis ros til Mercedes-Benz for tilhengerkapasiteten på 2,1 tonn. Her blir BMW-en forbikjørt, siden den bare klarer puslete 750 kilo.

Knepen seier

Den ideelle plugg-inn-hybriden har E-klassens dieselforbruk og rekkevidde, men BMW-ens kvikke motor og presise drivlinje.

Bil og modellnavnBMW 530e xDrive
Motor:2,0 l. R4 turbo bensin
HK/kW/Nm, system:252/185/420
HK/kW/Nm, bensinmotor:184/135/32
HK/kW/Nm, elmotor:95/70/250
0-100 km/t:6,2 sekunder
Toppfart:235 km/t
Rekkevidde (WLTP)47 km
Egenvekt uten fører:1.680 kg
L/B/H:493/186/147
Forbruk:0,23 l/mil
CO2-utslipp:50 g/km
Bagasjerom:410 liter
Tilhenger:750 kg
*Priser:
Rimeligste modell556.200 kroner
Denne modellen580.300 kroner
Med utstyr845.600 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussMotor
Drivlinje
Kjøreegenskaper
MinusBagasjerom
Bensintank
Ikke stasjonsvogn

VED TESTER BRUKER VI OGSÅ POENGBOKS (0-10)

Design

BMW 530e ser ut som en vanlig 5-serie, og det er er en god egenskap. Bilen er elegant og sportslig, noe vi tror kjøperne setter pris på.

Førermiljø

Du sitter som en sjef i denne bilen, og det er bra, for det er gode sjanser for at du har en slik type jobb om du eier en 530e xDrive.

Kjøreegenskaper

Den er litt dvaskere enn en vanlig 5-serie, men ikke mye. Bilen kjører godt og sportslig nok for de aller fleste.

Ytelser

At elmotorens dreiemoment alltid er med gjør at bilen føles raskere og kraftigere enn den egentlig er. Godt jobbet, BMW!

Plass

Foran er det så komfortabelt at du alltid vil dra på langtur. Bak er det heller ikke dumt, men bagasjerommet er i det minste laget.

Mye for pengene

Til daglig bruk kan du kjøre uten å bruke bensin. Til langtur slipper du å tenke på lading. Hva mer vil du ha?

Score8

BMW 530e xDrive er en forlengelse av den geniale 530e som har vært på markedet en stund. Et bedre BMW-kjøp skal du lete lenge etter.

Bil og modellnavnMercedes-Benz E 300 de
Motor:2,0 l. R4 turbo bensin
HK/kW/Nm, system:306/225/700
HK/kW/Nm, bensinmotor:194/143/400
HK/kW/Nm, elmotor:122/90/440
0-100 km/t:6,0 sekunder
Toppfart:250 km/t
Rekkevidde (WLTP)47 km
Egenvekt uten fører:2.102 kg
L/B/H:493/185/147
Forbruk:0,16 l/mil
CO2-utslipp:44 g/km
Bagasjerom:440 liter
Tilhenger:2.100 kg
*Priser:
Rimeligste modell584.900 kroner
Denne modellen623.900 kroner
Med utstyr730.000 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussElektrisk rekkevidde
Utseende
Interiør
MinusDiesellyd
Ikke firehjulsdrift
Pussig bagasjerom

VED TESTER BRUKER VI OGSÅ POENGBOKS (0-10)

Design

En riktig utstyrt E-klasse er alltid et flott skue. Slik er det også med E 300 de, som med AMG-pakke og metallic ser riktig så snobbete ut.

Førermiljø

Setene er komfortabele, sittestillingen er sportslig og betjeningen god. Infotainmentsystemet kunne imildertid vært et knepp raskere.

Kjøreegenskaper

E 300 de kjører bedre enn vekten antyder. Styringen er rask og involverende, og du suser av sted. Kjører du riktig hardt merker du imidlertid at den er tung.

Ytelser

Hamrer du høyrefoten i gulvet skyter bilen virkelig fart. Du merker at det totalt sett er mye kraft i denne bilen.

Plass

Som i BMW-en er det solid plass og romfølelse foran og i baksetene. Det er den idiotiske kassen i bagasjerommet som ødelegger.

Mye for pengene

Du fristes av et lavt forbruk og god elektrisk rekkevidde pakket inn i E-klassens lekre design. Men så har den ikke firehjulsdrift, da.

Score8

E 300 de er en god pakke for deg som vil ha forbrenningsmotorens bekvemmeligheter uten å betale så alt for mye for bilen.

Hadde E 300 de hatt firehjulsdrift kunne det snodige bagasjerommet absolutt vært tilgivelig, men når BMW-en kommer opp på siden, med drift på alle fire, blir det igjen vanskelig å kåre en vinner.

Det er fristende å trekke frem E-klassen, for bilen har en fin balanse og en rask styring du faller for. Å sette seg inn i det luksuriøse interiøret bringer alltid med seg en god følelse, selv om det snart er på tide med en facelift.

Men når dieselmotoren bråker litt i overkant mye, drivlinjen rykker til i for stor grad, både ved gass og brems, og bagasjerommet ikke er helt ideelt, stikker BMW-en ifra.

530e xDrive er ikke den perfekte plugg-inn-hybriden, og definitivt ikke den beste BMW-en på markedet, men den tilbyr mye av det nordmenn vil ha til en pris som ikke er fullstendig avskrekkende.

Derfor sniker den seg knepent foran Mercedes-Benz E 300 de denne gangen.

Motor