+ mer
VALGFRIHET: Elbilen Hyundai Kona, hybriden Toyota Rav4, plugg-inn hybriden Volvo XC60 T8, bensinbilen Mazda CX-5 og Skoda Kodiaq med diesel gjør valget vanskelig, enn så lenge. Foto: Håkon Sæbø

Strøm og olje hånd i hånd

Norske bilkjøpere har fått et utall drivstoffalternativer å velge blant. Før politikerne tvinger deg over til elbil er det ikke lett å velge.

Den norske bilparken har de siste 70 årene gått fra Bobla, sedaner og kompaktbiler via stasjonsvogner og SUV-er med bensin, diesel og så bensin igjen. 

En og annen bil drevet av gass og hydrogen har også dukket opp, men nå er ladbare biler i stadig flere fasonger i ferd med å overta markedet.

STRØM: Biler med ledning er i ferd med å overta det norske bilmarkedet og utgjør godt over halvparten av alle nyregistreringer. Foto: Håkon Sæbø

Frem til 2025, og trolig noe lenger, er det likevel fortsatt mulig å velge noe annet enn rene elbiler, selv om politikerne kommer til å være like uforutsigbare som de alltid har vært. 

Litt avhengig av om de skal redde kloden, lokalmiljøet eller begge deler.

Teknologi

Både elmotoren og forbrenningsmotoren ble utviklet på 1800-tallet og har de siste 150 årene blitt brukt til å drive alt fra maskiner og ubåter til biler og fly. 

Forbrenningsmotoren viste seg inntil nylig uovertruffen til bruk i bil, selv om amerikanerne lekte med tanken om atomkraft på 1950-tallet.

BEHOV: De forskjellige drivlinjene løser fremdriftsoppgavene forskjellig, men behovene vil også være forskjellige, selv om politikerne ønsker å begrense valgmulighetene. Foto: Håkon Sæbø

Fra en ingeniørs ståsted er elmotoren utvilsomt mest effektiv, da nesten all effekt går til drivhjulene i motsetning til forbrenningsmotoren, hvor mesteparten forsvinner som varme. Batteri som energibærer er imidlertid ikke like effektiv som fossilt drivstoff. Samtidig skaper spørsmål om bærekraften i batteriproduksjonen og strømproduksjonen hodebry, selv for miljøforkjemperne.

MODERNE: Mazda sverger til viderutvikling av sine effektive forbrenningsmotorer, som går en usikker fremtid i møte - i Norge. Foto: Håkon Sæbø

Bilistene har sine behov, enten det er transport, økonomi eller kjøreglede. Politikerne skal få plass til både biler og syklister, de skal få togene til å gå, gjøre bussene attraktive og få samfunnsøkonomien til å gå opp. Da gjør du ditt valg.

Ingen angst

Når du skrur på tenningen i en Skoda Kodiaq med dieselmotor, lyser «900 KM» eller mer mot deg fra displayet. Når det nærmer seg null, har du noen få minutter ved en dieselpumpe foran deg, før nye 900 kilometer på vei mot Tromsø eller München venter.

ANGSTFRI: Med 60 liters dieseltank og et forbruk på rundt 0,5 liter pr. mil blir du trolig trett og sliten før du går tom for diesel. Foto: Håkon Sæbø

Litt færre kilometer får du bak rattet i en bensindrevet Mazda CX-5, men pausene er like korte, slik de er i en Toyota Rav4 Hybrid med enda litt mindre bensintank også. 

Plugg-inn hybriden Volvo XC60 T8 Twin Engine sparer deg for bensinforbruk de første fem milene, men øker det tilsvarende når kjørelengden øker.

Hyundai Kona Electric får deg nesten til Trondheim eller København før du må lade hvis det ikke er for kaldt, men skal du langt må du sette av et par timer før ferden fortsetter. Spesielt hvis laderen er ødelagt, ladekøen lang eller betalingssystemet svikter.

Bedre kapasitet

Nye ladestasjoner og nyere elbiler begynner å få bedre ladekapasitet, så når du snart lader 100 kilometers rekkevidde på fem minutter begynner det å hjelpe.

ELEGANT: Mazda CX-5 Har et enkelt, men oversiktelig og brukervennlig førermiljø med noe skinn og lite hardplast. (1 / 5)

Rekkevidde er likevel ikke alt og elbilens fortrinn i Norge er kollektivfeltkjøring og lave driftskostnader, samt avgifts- og momsfritak som gjør dem konkurransedyktige og attraktive.

Det er også de avgiftsgunstige plugg-inn hybridene,  som når de brukes til mye småkjøring også holder driftskostnadene nede.

Dieselbilen har sitt fortrinn når kjørelengden er lang, lenger og lengst, mens bensinmotoren fortsatt er å foretrekke i sportsbiler og andre, hvor ytelsene og kjøreegenskapene er viktige.

Elbilen har også den fordelen at akselerasjonen fra start er relativt rask, og i noen elbiler faktisk raskest. Responsen mellom sjåfør og drivhjul er god og det er først i høye hastigheter ulempene dukker opp.

NORGESFAVORITT: Toyota Rav4 har stor suksess med sin hybride drivlinje og firehjulstrekk. Foto: Håkon Sæbø

Elbilene er samtidig relativt tunge, men lavt tyngdepunkt kompenserer noe, helt til du forsøker deg som racerbil- eller rallysjåfør.

Girkasser

Med en trinnløs girkasse er ikke responsen i Rav4 spesielt god, men komfortnivået ved rolig kjøring er det. Betydelig mer responssive, men samtidig komfortable er CX-5 og Kodiaq med sine automatkasser også.

Med en trinnløs girkasse er ikke responsen i Rav4 spesielt god

XC60 på sin side henter det beste fra begge verdener med en tradisjonell drivlinje til forhjulene og en elmotor på bakhjulene. Det begrenser imidlertid funksjonaliteten i firehjulstrekksystemet og du må stille kjøresystemene riktig hvis du ikke skal bruke tid på endringer i kraftoverføringen. 

Dette er imidlertid en dyr bil i dette selskapet, mens Mitsubishi Outlander PHEV er et rimeligere alternativ med flere av de samme fordelene og ulempene.

POPULÆR: Selv om den ikke har firehjulsdrift har Hyundai Kona Electric en rekkevidde på over 50 mil og pris fra 335.900 kroner. Hadde det ikke vært for ventelistene hadde bilen vært høyere enn åttende plass på registreringsstatistikken med 2.865 biler. Foto: Håkon Sæbø

Kona Electric faller også litt utenfor dette gode selskapet, da den kun leveres med forhjulsdrift, og du må øke budsjettet betydelig for å få deg en elektrisk SUV med firehjulstrekk.

For bensin- og dieselbiler er forskjellige girkasser og firehjulstrekk tilgjengelig i alt fra Suzuki Ignis til Rolls-Royce Cullinan, så her er det fortsatt mest å velge i.

Flere biler

I praksis velger fortsatt mange elbilen som bil nummer to eller tre, så valget er ikke alltid like vanskelig, da elbiler med kortere rekkevidde også koster mindre.

Foto: Håkon Sæbø

Så spørs det også om du foretrekker biler med skinn, polstrede materialer og gode instrument- og betjeningsmuligheter, eller om du kan leve med plast og enkle løsninger.

Da gjenstår det bare å definere behovet, sjekke kontoen og løpe og kjøpe, før du må lade og kjøre, eller bare kjøre.

Motor