De har bedt kulturministeren om tiltakspakken.
600 millioner kroner skal gå til å dekke bortfallet av annonseinntekter, 100 millioner kroner til ekstra mediestøtte som favner bredere enn dagens produksjonstilskudd, og 300 millioner kroner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgiften de neste fire månedene, mener MBL.
– Trafikktallene og behovet for journalistikk har aldri vært så stort som nå, og paradoksalt nok sammenfaller dette med en dramatisk nedgang i annonseringen, sier direktør Randi S. Øgrey i MBL.
Regjeringen skal legge fram en ny krisepakke i statsråd på fredag. Da må krisetiltak for mediene være en del av pakken, mener mediepolitisk talsperson Freddy André Øvstegård i SV.
– Mediene våre er viktigere enn kanskje noen gang før. De får ut kvalitetssikret og trygg informasjon som folk trenger i denne krisetida, sier han til NTB.
Han mener krisetiltakene må inneholde både bevilgning til mediestøtten og offentlig kjøp av annonseplass i mediene.