Betalingsinformasjon på avveie etter dataangrep
Betalingsinformasjon fra noen av Intersports kunder har kommet på avveie etter at en tidligere utgave av kjedens nettbutikk har vært utsatt for et dataangrep.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57423416.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dc6684fb97a5ff4e2d3e89bef2130743d9e719a99a893bf2f785f2ebb0366ddc3)
Intersport opplyser at angrepet er knyttet til utsjekking fra nettbutikken Intersport.no, trolig i deler av perioden 17. april til 18. juni i år.
Kunder som har handlet i nettbutikken i perioden, bes kontrollere kontoutskrifter og umiddelbart kontakte sin bank om de oppdager noe mistenkelig.
Administrerende direktør Lars Kristian Lindberg i Intersport Norge sier at butikken tar dette svært alvorlig, og at de beklager ulempene dette kan ha påført kundene.
– Da vi fikk mistanke om et mulig dataangrep i sommer, iverksatte vi umiddelbart en granskning. Av hensyn til åpenhet og våre kunder velger vi å varsle så tidlig som mulig, selv om vi ikke kjenner alle detaljene ennå, sier han i en pressemelding.
Kunder som har handlet på nett i den aktuelle perioden, blir kontaktet direkte. Informasjon om betalingskortene til kunder som ikke handlet i perioden, er ikke berørt.
18. juni tok sportsutstyrskjeden i bruk en ny netthandelsløsning.