Ap og Sp sikrer flertall for E18-utbygging i Viken: – Tidenes miljøsvik, mener MDG

Ap og Sp i Viken støtter at fylket gir en bompengegaranti for å bygge ut E18. MDG og SV bryter det rødgrønne samarbeidet og går ut av fylkesrådet.

SVIK: Samferdselsbyråd Lan Marie Berg vil ha krisemøte i Oslo etter at fylkesstyret i Viken har gått inn for å utvide E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta. Foto: NTB Scanpix
Nyheter

– Vi bør alle bestrebe oss på å lande denne saken en gang for alle. Det er nok omkamp og trenering av lovlig fattede vedtak. Nå må vi få en avklaring, sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på en pressekonferanse mandag.

Også Bærum kommune har også gitt garanti for en del av prosjektet.

– Da skulle alt sammen etter mitt skjønn være i orden og klart til å sette i gang med byggingen, sier hun.

Krav fra Obos og Hareide

Brenna viser til behovet for å sikre finansieringen av Fornebubanen, som også er en del av Oslopakke 3. Kollektivsatsingen forutsetter bidrag fra grunneierne, med Obos i spissen, og fra staten.

Grunneierne har stilt krav om E18-utbygging for å bidra til T-baneprosjektet. Også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har stilt krav om at fylkeskommunen garanterer for lånet, som igjen skal nedbetales med bompenger.

Brenna vil ikke si at fylkespolitikerne har vært under press og vil ikke kritisere regjeringen eller grunneierne for å ha stilt krav om E18-utbygging for å støtte Fornebubanen.

– Fornebubanen og E18 har vært forbundet og besluttet sammen i veldig mange år, så det er ikke overraskende for noen, sier Brenna til NTB.

Hun mener løsningen for E18 som Stortinget sluttet seg til før sommeren, har en bedre kollektivløsning enn det som lå på bordet tidligere.

Kollisjonskurs

Brenna erkjenner at fylkesrådet i Viken nå er på kollisjonskurs med det rødgrønne byrådet i Oslo, som frykter økt biltrafikk inn til hovedstaden.

– Denne delen av E18 ligger ikke i Oslo. Den ligger i Viken, lyder Brennas svar.

MDG og SV i Viken hadde på forhånd varslet at de ikke kunne støtte en bompengegaranti og at de ville gå ut av fylkesrådet, dersom de to andre partiene støtter utbygging av motorveien.

MDG både i Oslo og Viken reagerer kraftig på at Arbeiderpartiet går inn for E18-utbyggingen.

– Dette er tidenes miljøsvik i Oslo-regionen. Det er dessuten et soleklart brudd på Oslopakke 3-avtalen, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg.

– Klimaløfter fra Arbeiderpartiet er ikke verdt papiret de er skrevet på, sier Kristoffer Robin Haug (MDG), som nå går av som fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken.

Brenna avviser på sin side blankt at de bryter med Oslopakke 3.

Samarbeider i fylkestinget

Brenna opplyser at Ap og Sp vil fortsette i fylkesrådet sammen, men sammensetningen av det nye fylkesrådet er ikke klart.

De to partiene vil styre videre på den rødgrønne plattformen som de ble enige med SV og MDG om i fjor høst, opplyser Anne Beathe Tvinnereim (Sp), som er fylkesråd for klima og miljø.

De fire partiene vil fortsatt samarbeide i fylkestinget.

– Snart i gang

Hareide lover at byggingen av E18 snart vil komme i gang snart.

– Med garantien på plass og E18-utbyggingen sikret, er dette løst slik jeg ser det, slik at byggingen kommer i gang. Garantien betyr også at vi kan gå videre i arbeidet med å få på plass en byvekstavtale med Oslo og Viken. Vårt initiativ vil komme raskt, sier han.

Han er uenig med hvordan MDG og SVs beskriver E18-prosjektet.

– Det vil bli færre gjennomgående bilfelt enn det er på dagens E18. I tillegg skal det bygges mange kilometer sykkelvei. Staten har også sagt ja til en forenklet kollektivstasjon ved Lysaker og ja til nye kollektivløsninger.

Miljøsvik

MDG betegner beslutningen om å bygge ut E18 i Bærum for «tidenes miljøsvik» og retter hardt skyts mot Arbeiderpartiet.

Mandag trakk MDG seg fra fylkesstyret i Viken etter at samarbeidspartner Ap går inn for at det skal bygges ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum. De reagerer kraftig.

– Det er andre gang på få år at Høyre og Ap tvinger gjennom motorveiprosjekter. Om 10 år skal Oslo-regionen være fri for klimautslipp, og da må vi gjøre kollektivtilbudet bedre og billigere, ikke bygge mer motorvei, sier Berg videre og opplyser at hun har bedt om et krisemøte i byrådet i Oslo for å drøfte situasjonen som er oppstått.

Nylig avgått fylkesråd for MDG i Viken, Kristoffer Robin Haug, sier dette er et prosjekt på bilens premisser.

– Det vil føre til flere biler, mer utslipp og mindre penger til buss, bane og gang- og sykkelveier, sier Haug.

Han mener det er Ap som bryter med MDG, ikke omvendt.

(©NTB)

Nyheter