Dette gikk opp for Rema-sjefen da han kom til ny jobb

Markedsandelen faller for Rema 1000. Men hva skal de egentlig selge? – En pågående diskusjon, sier Rema-sjefen.

MER Å VELGE I: – Dagens forbruker krever et annet utvalg enn for 40 år siden, sier Trond Bentestuen, adm. direktør i Rema 1000 Norge. Foto: Anders Horntvedt

Mens erkerivalene Kiwi og Coop Extra vokser, har Remas markedsandel det seneste året falt med 0,5 prosentpoeng. Kjeden har nå 23,4 prosent av et norsk dagligvaremarked på rundt 180 milliarder kroner.

– Hva skyldes fallet?

– Konkurransen er tøffere og mer konsolidert enn noengang. Dessuten ble det i løpet av 2017 gjort en del valg som fikk uheldige utslag blant kundene, sier Trond Bentestuen, adm. direktør i Rema 1000 Norge.

Det kunne absolutt ha gitt en spennende dynamikk. Men inngangsbarrierene til bransjen er så høye at jeg tviler på at spørsmålet er spesielt relevant
Trond Bentestuen, Rema 1000 Norge

– Er det bestevennstrategien du sikter til nå?

– Den mye omtalte og såkalte bestevennstrategien, ja. Det ble blant annet gjort enkelte valg på sortiment som falt uheldig ut, sier han.

Strategien gikk ut på at leverandører ble foretrukket, mens andre ble valgt bort. Det gikk hardt ut over Hansa, blant annet.

Vil ikke røpe planene

– Hvordan skal Rema vokse igjen?

– Det skulle nok konkurrentene våre likt å vite, så det kan jeg ikke være spesifikk på. Vi skal tilbake i vekstposisjon, og vi planlegger både korte og lange tiltak. Du vil se det i butikkene våre etterhvert.

Kiwi har gjennomgående vunnet VGs handlekurv, så inntrykket av laveste pris tilhører ikke lenger entydig Rema, påpekte professor Tor Wallin Andreassen ved NHH i Finansavisen forrige uke.

– Er dere blitt slått på hjemmebane?

– De seneste åtte til ti årene har flere meldt seg på i priskonkurransen, så forbrukeren vil nok oppleve at prisene er jevnere enn før.

For bredt vareutvalg?

– Skal Rema satse på lavere pris eller høyere kvalitet?

– Vi skal ha med oss både lavest pris, høy kvalitet og ansvarlighet. Det er ingen motsetning mellom de tre tingene. Det handler om å gjøre ting skikkelig.

– Rema 1000 er en forkortelse for Reitan Mat, 1.000 artikler. Nå har dere både fersk krabbe fra Hitra og sikkert 15-20 varianter av spesialøl. Er det blitt for mye jåleri og rariteter i hyllene?

– Rema startet med 600 varer på 1970-tallet, men det ble for smalt, så Odd Reitan utvidet til 1.000. Uansett krever dagens forbruker et annet utvalg enn for 40 år siden, så utvalget er bestemt av kundenes preferanser.

– Men du har helt rett. Konseptet vårt er lavpris, og det innebærer store volumer og relativt smalt utvalg. Dette er konstant en pågående diskusjon i Rema.

– Hvor mange varelinjer har dere nå?

– Det varierer fra butikk til butikk, men det er flere enn 3.000.

– Kunne ha gitt spennende dynamikk

Den tyske lavpriskjeden Aldi var Odd Reitans inspirasjon på 1970-tallet.

– Er det rom for en ny, hard discount-kjede i Norge med beinhard spissing på rundt 800 basisvarer?

– Det kunne absolutt ha gitt en spennende dynamikk. Men inngangsbarrierene til bransjen er så høye at jeg tviler på at spørsmålet er spesielt relevant. I dag har vi både tollbarrierer og prisdiskriminering basert på innkjøpsvolum.

– Spørsmålet er heller hvilke konsekvenser som kommer fra bransjeglidning, sier Bentestuen.

Den danske Normal-kjeden har kjørt prisene i hygienemarkedet rett i bunn. Britiske Iceland og franske Picard er rene frossenmatbutikker. I tillegg selger Europris og Nille dagligvarer.

Overrasket over konsentrasjonen

Bentestuen startet som Rema-sjef i fjor. Da kom han fra DNB.

– Hva har overrasket deg mest med dagligvarebransjen?

– To ting. Det ene er hvor voldsom konsentrasjonen er. DNB ble regnet som stor i banksektoren, men har bare 30 prosent. Til sammenligning selger NorgesGruppen 50 prosent av all mat og drikke i Norge.

– Det andre er tettheten av dagligvarebutikker. Vi har mange dagligvarebutikker i Norge, men ikke nok Rema-butikker.

I dag har kjeden rundt 640 butikker i Norge.

– Hvor mange har dere om tre år?

– Det avhenger av mange ting vi ikke har kontroll over selv, som for eksempel behandling av reguleringsplaner for nye eiendomsprosjekter. Hvis vi lykkes, får vi rundt 20 nye pr. år, men dette er det vanskelig å være presis på.

Mini-CV

Navn: Trond Bentestuen (49).

Stilling: Adm. direktør i Rema 1000 Norge.

Bakgrunn: Befalsskolen for Infanteriet (1991). Journalistikk og statsvitenskap, Temple University, Philadelphia (1993–96). Pressesjef i Telenor 1997–2006. Nordisk markedsdirektør i Expert (2002–2008). Konserndirektør for marked og kommunikasjon, personmarked og wealth management i DNB (2008–2018). I Rema 1000 siden september 2018.