Setter på cruisekontrollen

SV vil legge ned oljenæringen, skatte i hjel laksenæringen, og nå stoppe en viktig inngangsport til landet for norsk reiselivsnæring.

KRITISK: – Det blir et eksotisk opptog når cruiseskipene legger til kai i Longyearbyen med flere tusen passasjerer, sier Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.  Foto: Anders Horntvedt
Aktuell

SV vil få ned antallet cruiseskip i norske havner ved å la rederier konkurrere med hverandre i en auksjon. I et forslag som skal behandles av Stortinget vil partiet sette tak på antall løyver, og så auksjonere dem bort hvert år.

Ifølge SV har antallet cruiseturister i Norge økt fra rundt 200.000 til nær 750.000 de seneste 15 årene.

– Norge skiller seg ut

– Det påvirker miljøet negativt, og ringvirkningene for næringslivet på land er for små. Det er mellomstore norske byer som kommer flytende. Det er vill vest når de legger til kai, sier SV-politiker Arne Nævra.

Vi kan faktisk kalle det voldtekt av lokale destinasjoner
Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV

– Burde vi ikke være glade for at folk vil besøke landet vårt?

– Jo, det er veldig hyggelig. Men cruisetrafikken har vokst enormt de seneste årene. Skipene står praktisk talt i kø.

– Realiteten er vel at cruiserederiene heller legger til turen til Skottland, Færøyene eller Island hvis ikke Norge vil ha dem her?

– Nei, svarer Nævra, som selv har jobbet som guide og foredragsholder for cruisenæringen.

Mini-CV

Navn: Arne Nævra (65).

Stilling: Stortingsrepresentant for SV fra Buskerud. Transportpolitisk talsmann.

Bakgrunnn: Økologi og biologi ved Universitetet i Oslo (1974–1978). Filmprodusent og naturfotograf 1976–2017, først i enkeltpersonforetak, så på spesialkontrakter for NRK, BBC og andre. Stortingsrepresentant siden 2017.

Aktuell: Forslag i Stortinget om cruisetrafikken

Frem til 2017 tok han i 10–15 år oppdrag på deltid for det svenske rederiet Polar Quest, som driver med ekspedisjonscruise.

TIDLIGERE CRUISE-GUIDE: – Det er norsk natur turistene ønsker å oppleve. En del land kan tilby noe av det samme, men Norge skiller seg ut, sier Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV. Foto: Anders Horntvedt

– Bare Norge har en så lang kyst og en så variert natur kombinert med nærhet til de store befolkningssentrene på kontinentet. Det er norsk natur turistene ønsker å oppleve. En del land kan tilby noe av det samme, men Norge skiller seg ut.

– Et eksotisk opptog

– Jeg har selv sett hvordan cruisetrafikken påvirker Geiranger og Svalbard. Det blir et eksotisk opptog når cruiseskipene legger til kai i Longyearbyen med flere tusen passasjerer. Vi kan faktisk kalle det voldtekt av lokale destinasjoner.

– Det kan vel hende at en del turister får sansen for Norge og kommer tilbake på et lengre opphold. Da kommer det jo noe godt ut av det?

– Ja, og derfor må folk kunne komme hit med tog, uten flyskam og cruiseskam. I tillegg må vi ha løsninger for maritim strømforsyning og hybridløsninger.

– Hvis det er et problem at fremmedfolk rusler i gågata på Longyearbyen, blir jo ikke det mindre av at cruiseskipene har hybridmotor?

– Nei, ikke der, men i mange vestlandsfjorder er den lokale forurensningen et stort problem.

– Vil ikke miste anløp

– SV vil legge ned oljenæringen, skatte i hjel laksenæringen, og nå stoppe en viktig inngangsport til landet for norsk reiselivsnæring. Hva skal folk leve av her i landet?

– Nå gir du et veldig forenklet bilde av SVs politikk. Uansett nekter jeg å godta et premiss om at destinasjonene mister anløpene sine selv om vi regulerer cruisetrafikken.

– Initiativet her kommer fra 13 cruisehavner, og da snakker vi om både de største byene i Norge og verdensarvfjordene. De ønsker miljøkrav til cruisenæringen.

– Hvorfor skal det være nasjonale regler? Kan ikke kommunene og havnene få regulere dette selv?

– Jeg tror ikke det vil fungere. Kommunene er ute etter inntektene, og vil neppe klare å løfte blikket ut over sin lokale situasjon.

I forslaget stilles det krav til kjøp av lokal mat og bruk av lokale guider.

– Har du lyst til å dra et sted der du ikke skal få velge mat og bestemme om du vil ha guiding eller ei?

– Menyen kan rederiene være med og bestemme. Poenget er at vi ønsker større ringvirkninger for det lokale næringslivet. Når det gjelder guiding vil jeg absolutt ha en lokal guide som kjenner den lokale historien, ja. Jeg forutsetter at språkproblemene lar seg løse.