Forsvarer pinsettmat-dekning

– Man kan se på dekningen av Michelin-stjernene som en hyggelig gest til vår elitistiske, restaurantglade kundegruppe, sier NTBs Sarah Sørheim. 

LOVER IKKE LØPENDE GRANDIOSA-DEKNING: – Når det først ble én stjerne, måtte vi følge opp med tilsvarende varsling av de andre, sier Sarah Sørheim nyhetsredaktør i NTB. Til venstre NTBs sjefredaktør Mads Yngve Storvik. Foto: NTB Scanpix
Aktuell

– Fem hastemeldinger på en kveld. Det er en dekning vi finner igjen ved valgkvelder, terror og store katastrofer. Hvorfor trengte NTB-kundene minutt for minutt-dekning av denne kåringen, som tross alt angår veldig få?

– Kundene våre er veldig interessert i denne kåringen, så vi la opp til en direkte dekning av utdelingen. Andre medier er kundene våre, og vi har ikke fått reaksjon fra noen om at det var for mye, sier Sarah Sørheim, nyhetsredaktør i NTB.

Mini-CV

Navn: Sarah Sørheim (40).

Stilling: Nyhetsredaktør i NTB.

Bakgrunn: Studerte kunsthistorie og medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Har vært leder for «Etter børs» i Dagens Næringsliv og kulturredaktør i Klassekampen. Kulturredaktør i Aftenposten 2014–2019. Nyhetsredaktør i NTB siden 2019.

Aktuell: Satte dagsorden med dekningen av Norges Michelin-priser.

Sp-politiker Geir Pollestad har stemplet riksmedienes dekning av Michelin-kåringen av nordiske stjernerestauranter som elitistisk. Han skrev på Facebook at «pinsettmat ikke er helt hans greie».

Varslet 3.000 abonnenter

Helt spesifikt var det NTBs dekning som fikk Pollestad til å reagere.

Mellom klokken 17.51 og 18.16 mandag sendte NTB ut fem hastemeldinger om nye Michelin-stjerner til norske restauranter. 

Det innebærer at de rundt 3.000 abonnentene på NTBs nyhetstjeneste fikk SMS eller pushmelding i appen.

– Vi leverer en business to business-tjeneste. Disse meldingene kommer direkte opp på skjermen til journalister, redaksjonelle ledere og andre abonnenter, sier Sørheim.

– Hvem avgjør hva det skal sendes hastemeldinger på?

– Det er en journalistisk vurdering som avgjøres av vaktsjef, nyhetssjef og meg selv. Den vurderingen gjør vi fra sak til sak.

– Hvorfor var det viktig å få ut denne informasjonen mens utdelingen pågikk?

– På forhånd var vi enige om at hvis Norge ville få én eller flere stjerner, ville det være verdt en hastemelding. Vi kunne ikke vite på forhånd hvor mange stjerner de norske restaurantene ville få. Men når det først ble én stjerne, måtte vi følge opp med tilsvarende varsling av de andre.

Tar ny vurdering neste år

– Var fem hastemeldinger på 27 minutter i meste laget?

– Siden det ble fem stjerner ble det også fem meldinger. Vi kan gjerne legge opp til en ny vurdering neste år hvis stjernedryss til Norge i Michelin-utdelingen blir den nye normalen. Alternativet for oss var å lage en oppsummering til slutt, men da ville vi ha vært bakpå. Vi vet at mange fulgte dette live.

De personene som har tilgang til NTBs tjeneste, er nettopp de personene som befinner seg i den boblen Pollestad kritiserer
Sarah Sørheim, NTB

– Jeg kan også legge til at vi har sendt ut meldinger med mindre relevans enn de fem meldingene på mandag. Men vurderingen er at vi heller haster en gang for mye enn for lite.

Terningkast to

– Dekningen er en god illustrasjon på sentralmaktens og elitens syn på hva som er viktig, mente Pollestad. Hva synes du om den uttalelsen?

– Senere samme kveld fulgte Pollestad opp med å gi seg selv terningkast to for utspillet. Jeg synes det var godt oppsummert.

– Men samtidig er det en ting som er litt vittig. Vi har profesjonelle lesere som kunder. De personene som har tilgang til NTBs tjeneste, er nettopp de personene som befinner seg i den boblen Pollestad kritiserer. 

– Det er redaksjonelle ledere, politikere på Stortinget, PR-byråer og kommunikasjonsfolk i organisasjonene.

Ikke løpende Grandiosa-dekning

– Slik sett har NTB oppfylt oppdraget sitt, mener du?

– Ja. Nyhetsvurderingen var viktig i seg selv. Men man kan også se på dekningen av Michelin-stjernene som en hyggelig gest til vår elitistiske, restaurantglade kundegruppe.

Pollestad har i ettertid forklart at han bare prøvde å slå et slag for riksmedienes svake omtale av maten til det store flertallet av folket som aldri har besøkt en stjernerestaurant.

– Kan vi vente oss løpende dekning av nye Fjordland-retter eller Grandiosa-varianter fra Stabburet?

– Nei.

– Hva er ditt eget forhold til pinsettmat?

– Jeg er veldig glad i pinsettmat forutsatt at det er mange retter etter hverandre.

ntb
sarah sørheim
michelin
Nyheter
Aktuell