– Må påregne forsinkelser

600 Asko-lastebiler har kjørt omtrent døgnet rundt for å få ut varer til Kiwi, Meny og andre butikker i NorgesGruppen. Men noen varer vil det likevel bli tomt for.

TRENGER NORMALT HANDLEMØNSTER: – For at alle skal få det de trenger, er vi avhengig av at folk handler noenlunde som normalt, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen. Foto: NorgesGruppen

– De seneste dagene har det vært fullt kjør, og vi har jobbet til alle døgnets tider. Asko har totalt rundt 600 lastebiler i flåten, og alle har vært på veien omtrent kontinuerlig for å sørge for at butikkene får varer. Både butikkansatte, lageransatte og sjåfører har jobbet til alle døgnets tider. Det har vært eksepsjonelt på alle måter, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Mini-CV

Navn: Kine Søyland (45)

Stilling: Kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Bakgrunn: Journalistutdanning ved Norges Journalisthøgskole. Journalist i Allers 2000–03. Nettredaktør og kommunikasjonsansvarlig i Allergruppen 2003–08. I NorgesGruppen siden 2008.

Aktuell: Travle dager for Dagligvare-Norge.

NorgesGruppen er landets største dagligvaregruppering, med 43,7 prosent markedsandel og en omsetning på 87 milliarder kroner.

– Opptatt av god logistikk

Blant mye annet eier og driver NorgesGruppen Asko sentrallager, som er Norges største anlegg for dagligvarer. Det består av to automatiserte sentrallagre, et for tørrvarer og et for ferskvarer, og ligger rett ved E6 i Vestby, sørøst for Oslo.

I normale tider presenterer Asko lageret som både avansert og effektivt. Kundene legger inn bestillinger mot et av de ni lokale Asko-selskapene. Så splittes ordren automatisk i én del som klargjøres lokalt, og en ánnen del som skal sendes fra sentrallageret.

«Vi produserer varene sentralt under tidspress og sender disse ut til det lokale ASKO-selskapet», heter det i en presentasjon.

– I NorgesGruppen har vi alltid vært opptatt av god logistikk, men fordi det er så store volumer som håndteres er det enda viktigere enn før at dette systemet fungerer.

Avhengige av normal handel

– Hvor befinner flaskehalsene seg?

– Det er ingen konkrete flaskehalser, egentlig. Det aller viktigste er at kundene handler det de trenger, og ikke mer. 

– Vi har i utgangspunktet god tilgang på varer, men for at alle skal få det de trenger, er vi avhengige av at folk handler noenlunde som normalt. Da vil vi ha varer nok.

– Hvilke problemer dere så langt har støtt på med tanke på import og grensevern?

– Foreløpig går vareflyten noenlunde som normalt. Myndighetene har gitt beskjed om at nødvendige varer ikke skal stoppes. 

– Vi må kanskje påregne noen forsinkelser fordi gods må forsere flere hindringer enn før, men ingenting tyder på at det er stengt noe sted pr. i dag.

– Må regne med utsolgt

Den verste hamstringen ga seg lørdag og søndag. Toalettpapir, bleier og antibac er noen av artiklene som er blitt revet bort den seneste uken.

Finansavisen har også sett at det har vært skrint med kjøttdeig, knekkebrød, middagshermetikk – og tonic fra Schweppes.

– Hvilke varegrupper er mest utsatt for å bli utsolgt?

– Vi kommenterer ikke salget av enkeltvarer, men generelt kan jeg si at det har gått mye langtidsholdbare varer. Torsdag forrige uke var ekstrem og butikkene ble tømt for alle typer varer. Butikkene får varer flere ganger i uken, så det aller meste kommer inn igjen, men man må nok regne med at enkelte varer tidvis vil være utsolgt i tiden fremover. 

– Kanskje må vi også vende oss til at vi ikke alltid får den varianten vi er vant til eller ønsker.

– Hvordan håndterer organisasjonen etterspørselen?

– Med en dugnadsånd av en annen verden. Jobben er ekstremt krevende i alle ledd av verdikjeden, men jeg er imponert over jobben som gjøres. Mange er stolte over å bli definert som samfunnskritisk personell, og de føler at de gjør en samfunnsnyttig oppgave.

– Har de ansatte vært i tvil om det før?

– Jeg tror nok vi alle har tatt ting for gitt i samfunnet rundt oss, og at man kan få kjøpt hva som helst når man vil ha det. Vi har ikke vært i nærheten av en slik situasjon før.