<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Dette er idioti. Det henger ikke på greip

– Dette er til å begynne å gråte av. Regjeringen viser hverken forståelse eller respekt for bransjen, sier gründer Torunn Tronsvang.  

Publisert 30. mars 2020
Oppdatert 1. apr. 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 564 ord
Article lead
lead
FORTVILET: – Regjeringen er mer opptatt av reisegarantifondet enn av å redde virksomheter og arbeidsplasser, sier Torunn Tronsvang i reiselivsbedriften Up Norway. Foto: Horeca
FORTVILET: – Regjeringen er mer opptatt av reisegarantifondet enn av å redde virksomheter og arbeidsplasser, sier Torunn Tronsvang i reiselivsbedriften Up Norway. Foto: Horeca

– Folk gråter fra hjemmekontorer over hele landet. Dette kom som et sjokk. Har vi hørt riktig. Er det bare kundene som skal ivaretas?

Torunn Tronsvang startet for fire år siden reiselivsbedriften Up Norway. Et selskap som har vært i god vekst, men som nå frykter kroken på døra, som så mange andre reiselivsbedrifter. 

Fredag i forrige uke lanserte regjeringen sitt forslag til krisepakke for reiselivet. Bedriftene skal ikke få kompensasjon, men staten vil dekke kundenes utgifter, hvis reiseselskapet går konkurs. Dette gjøres ved en ekstrabevilgning til reisegarantifondet på 300 millioner kroner. Samtidig gis arrangørene mulighet til å utsette tilbakebetaling til kundene, og erstatte cash med tilgodelapp, men sistnevnte er frivillig for kunden.

– Dette er til å begynne å gråte av. Det er idioti og henger ikke på greip. Dette hjelper jo ikke oss til å overleve. Regjeringen viser hverken forståelse eller respekt for bransjen. Det fremskynder flere konkurser og gjør situasjonen bare verre for oss, sier Tronsvang. 

Må betale kundene og leverandører

Tronsvang tror konkursene vil komme som perler på en snor, hvis ikke det kommer på plass bedre støtteordninger.

 – Det virker som regjeringen ikke skjønner hvilke forpliktelser vi har. Ikke bare må vi betale tilbake reisen for kundene, men vi må også betale underleverandørene våre. Vi står med dobbel betalingsforpliktelse, og den situasjonen er det regjeringen som har satt oss i, sier Tronsvang. 

– Hjelper det ikke at dere kan utsette tilbakebetalingen til senere og gi tilgodelapp?

– Alle reisearrangører har nok fra første dag gjort alt de kan for å forsøke å forskyve reisen for å unngå kansellering, altså gi tilgodelapp. At dette foreslås som en ny løsning er latterlig. Å gå tilbake til kunder nå og si at de ikke vil få refusjonspengene de har krav på, før på et senere ubestemt tidspunkt, vil føre til misnøye som ikke gagner noen, sier Tronsvang. 

Når et pakkereiseselskap skal sette sammen en reise for kunden, så blir ulike opplevelser og tjenester bestilt fra flere underleverandører. Disse underleverandørene er ikke omfattet av pakkereiselovens krav om refusjon, så fremt ikke flere tjenester er bestilt av samme leverandør. 

– Vi må fortsatt betale underleverandørene og vi må dekke kundens utgifter 100 prosent. Vi har ikke som kunden, krav på refusjon ved avbrutt reise hos de vi har bestilt varer og tjenester hos, sier Tronsvang. 

SYNKENDE SKIP: Reiselivsnæringen er i harnisk over at regjeringen ikke vil kompensere deres utgifter. Her er en av utfluktene til Up Norway på Sandøya utenfor Tvedestrand. Foto: Up Norway

– Mer opptatt av reisegaranti 

Tronsvang understreker at hun heller ikke ønsker at underleverandører skal gå dukken, slik de raskere kunne gjort om de også måtte betale refusjon til reiseselskap som hennes eget. 

– Vi vil selvfølgelig ikke ta livet av hverandre, vi er avhengig av hverandre. Vi er en viktig salgskanal for overnattingsteder, restauranter og aktivitetsleverandører. En kompensasjonsordning ville dermed berge selskaper som oss, og leverandørene som får mye av kundegrunnlaget sitt fra reiselivsbedriftene, sier Tronsvang. 

– Burde dere ikke hatt en forsikring mot slike force majuere-tilfeller? 

– Hovedorganisasjonen Virke har jobbet med en forsikringsordning, men det har foreløpig ikke kommet på plass noe løsning. I dette tilfellet så er det regjeringen som har satt i stand den ekstraordinære situasjonen, og  det er uforståelig at den er mer opptatt av reisegarantifondet enn av å redde virksomheter og arbeidsplasser. Jeg lurer på om politikerne i det hele tatt skjønner problemet, at vi på grunn av en lovparagraf har fått dobbelt betalingsforpliktelse?

Finansavisen har foreløpig ikke fått noe kommentar fra Næringsdepartementet.