– Man må vurdere hvor godt omdømme man har bruk for

Coronaviruset hadde et litt dårlig omdømme fra før og sørget onsdag for at Apelands årlige omdømmedag ble avlyst for andre gang i år.

ÉN AV VINNERNE: Gunnar Hovland, adm. direktør i Tine, får diplom fra Ole Christian Apeland (t.h.). Tine og Ikea toppet omdømmelisten i 2020. Foto: Apeland
Aktuell

– Hva er vitsen med godt omdømme?

– Det gir støtte og velvilje og fører til at folk stoler mer på deg. Godt omdømme gjør at folk anbefaler deg, kjøper varer og tjenester av deg, og tolererer mer om noe går galt, sier Ole Christian Apeland, sjef for PR-selskapet Apeland.

Man må vurdere hvor godt omdømme man har behov for. Man trenger ikke betale mye bare for å bli elsket.
Ole Christian Apeland

– Se på SAS og Norwegian nå, som kanskje strekker velviljen litt langt. SAS har relativt godt omdømme fra før, bedre enn Norwegian.

– Bra omdømme er gunstig. Men det går vel an å betale for mye for godt omdømme også, som det går an for nøkkelpersonell, maskiner, lån og lokaler?

– Man må vurdere hvor godt omdømme man har behov for. Man trenger ikke betale mye bare for å bli elsket.

Tine og Ikea fikk årets omdømmepris, opplyste Apeland i juni, med Hurtigruten på tredje plass. Håndteringen av coronasmitten gjør at Apeland vil følge med på utviklingen til Hurtigrutens omdømme.

Utløse følelser

– Er kjernen i godt omdømme i 2020 å legge seg lavt og ikke legge seg ut med noen, og å si noe om miljø og mangfold?

– Nei. For det første må man oppføre seg skikkelig. Så må man snakke til folks hjerter og utløse følelser. Tine forteller at de er eid av norske småbønder og har aktivitet i hele landet, det går rett til hjertet til folk.

– Har bedrifter ett omdømme eller ulike omdømmer i ulike miljøer?

– De har ulike omdømmer. Omdømmet blant finansanalytikere kan være et annet enn i befolkningen. Det vi måler er omdømmet blant folk flest, sier Apeland.

Unge er positive

– Det er forskjell på omdømmet blant unge og gamle. Unge er generelt mer positive. Kanskje er eldre blitt mer skeptiske og mener at bedriftene var bedre før.

– Så da trenger ikke bedrifter legge seg flat for enhver aktivist som er misfornøyd?

– Man må være seg selv. Men det å lytte til omgivelsene er viktig. Et eksempel er butikkene som fikk kritikk for at deres 3 for 2-tilbud bidro til overforbruk og matkasting. De korrigerte seg, i stedet for bare å kjøre på, sier Apeland.

* Styreleder i Hurtigruten, Trygve Hegnar, er ansvarlig redaktør i Finansavisen.

Mini-CV

Navn: Ole Christian Apeland (født 1966).

Stilling: Adm. direktør og rådgiver i Apeland.

Bakgrunn: Etablerte kommunikasjonsbyrået Apeland i 1988. Hadde da bakgrunn fra journalistikk, kommunikasjon og TV-produksjon. Holder foredrag og har styreerfaring.

Aktuell: Betydningen av omdømme. Avlyst omdømmedag.