<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Får advarsel etter brudd på reklamereglene

VGTV får advarsel etter brudd på reklamereglene i programmet Harm & Hegseth. 

Publisert 21. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 183 ord
Vegard Harm og Morten Hegseth (t.h.) på rød løper før Gullruten 2019 i Grieghallen i Bergen.  NTB

VGTV har fått en advarsel av Medietilsynet for brudd på reglene om produktplassering og tydelig merking i programmet «Harm & Hegseth».

I programmet fikk logoer en for fremtredende rolle, og produktplasseringen var ikke tydelig nok merket.

– Medietilsynet mener produktplasseringen i form av logoer på ballonger og kuber på bordet i VGTVs program Harm & Hegseth fikk for stort fokus og kunne virke påtrengende og forstyrrende for tv-seerne, sier Hanne Sekkelsten direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Utsatt for unødig kommersielt press

Til tross for at produktplassering er lov, så skal ikke produktene får en for fremtedende rolle. Dette for at seerne ikke skal utsettes for et unødig kommersielt press.

Ifølge Medietilsynets vurdering var ikke produktet godt nok bygget inn i handlingen i programmet, noe som er hensikten med produktplassering.

– Programmet Harm & Hegseth ble merket (med produktplassering), men vi mener det ikke ble merket tydelig nok etter lovens krav, sier Sekkelsten videre.

Medietilsynet gir derfor VGTV en sanksjon i form av en advarsel for brudd på reglene om produktplassering og på tydelig merking.