Tripp Trapp og Xplory får ny sjef

Stokke fortsetter å satse i Asia. Nå blir Legos Kina-sjef ny konsernsjef.

NORSK DESIGNIKON: 11 millioner Tripp Trapp-stoler er blitt solgt siden starten. Foto: Stokke
Arbeidsliv

Det norske designmerket Stokke har ansatt den tidligere Lego-toppen Jacob Kragh som ny konsernsjef.

Foto: Anders Horntvedt

Stokke er kjent for Tripp Trapp-stolen og barnevognen Xplory.

En sunnmørsfamilie eide Stokke fra opprettelsen i 1932 og frem til 2013. Da ble selskapet solgt til den sørkoreanske spillgründeren Jung-Ju Kim.

Produksjon av stolene og barnevognene er flagget ut, men design og konsernfunksjoner befinner seg i Oslo og i Møre og Romsdal.

I august ble Frederic Albert G. Lammens meldt inn til Brønnøysund som daglig leder. Han får nå avløsning av Kragh.

Har satset i Østen

Jacob Kragh tiltrer Stokke etter flere år i Lego, sist som sjef for LEGO-virksomheten i Kina og medlem av hovedstyret.

– Jacobs kommersielle bakgrunn og omfattende merkevarekunnskap gjør ham svært kvalifisert til å lede Stokke i fremtiden, sier René Svendsen-Tune, styreleder i Stokke.

Stokke har de seneste årene hatt store ambisjoner om å åpne flaggskipsbutikker i globale metropoler. London, Moskva, Seoul, Shanghai og Hong Kong er noen av byene Stokke er på plass i.

– Betydelig potensial

I en pressemelding fremheves Kraghs evne til å skape sterke økonomiske resultater, samt arbeide for forbedring av barns utvikling.

KOMPAKT: Xplory-barnevognen er blitt statussymbol i Asia, og passer greit inn i trange storbyleiligheter. Foto: Stokke

– Jeg er ekstremt spent på å bli med Stokke, og lede organisasjonen på vekstreisen de kommende årene. Jeg tror det ligger et betydelig potensial for merkevaren i både modne og fremvoksende markeder, uttaler Kragh.

Stokkes første barneprodukt ble lansert i 1972, og den ikoniske Tripp Trapp-stolen er det solgt mer enn 11 millioner eksemplarer av.

Stokke har verdensomspennende distribusjon i over 80 land, og egne datterselskaper i Europa, USA, Asia og Russland.