Fjeldstad & Partners dropper workshops, satser på webinar

Da corona-krisen rammet, og alle bestillingene ble kansellert over natten, måtte Fjeldstad & Partners ta egen medisin.

SNUR SEG RUNDT: - I dagens situasjon har man ikke noe valg, hvis man ikke snur seg rundt, kan man like gjerne legge seg ned, sier Amund Fjeldstad i Fjeldstad & Partners. Foto: Aurora Wergeland

– Det skjedde fra en dag til den neste, alle oppdragene ble kansellert, sier Amund Fjeldstad.

Han leder det lille konsulentselskapet Fjeldstad & Partners, som først og fremst har lederutviklingsoppdrag i form av workshops med klienter. Selskapet har 4 ansatte, to partnere i utlandet, og omsatte i fjor for rundt 6 millioner kroner.

– I alle oppdragene vi har er vi opptatt av at bedriftene, lederne og de ansatte skal snu seg rundt, og se muligheter i stedet for problemer. I dagens situasjon har man ikke noe valg, hvis man ikke snur seg rundt, kan man like gjerne legge seg ned.

Derfor har Fjeldstad & Partners nå tatt egen medisin.

– Vi måtte sette oss ned, og finne ut hvordan vi kunne støtte lederne og bedriftene på andre måter, og hvordan vi kunne flytte det over på digitale flater. Det fine er at vi allerede har mye erfaring med leveranser over webinar og nettkurs.

Webinar

Fjeldstads oppskrift har blitt et kurs i ledelse i en krisesituasjon fra et hjemmekontor.

– Vi lanserer dette som et webinar. Allerede onsdag skal et opplegg for en mellomstor amerikansk bedrift, forteller han.

Fjeldstads tips til fjernledere

  • Fortell hvordan folk får tak i deg
  • Sett av tid til spørsmål i møter, og avtal 1:1 møter med de ansatte
  • Lag en møteplan, og husk at nettmøter må være kortere enn vanlige møter, og ha klar struktur.
  • Still spørsmål på møtene, slik at alle er skjerpet
  • Be om tilbakemelding i møtene
  • Husk det sosiale
Amund Fjeldstad

Fjeldstad påpeker at det er mye å tenke på, når man som leder blir kastet ut i en ukjent situasjon.

– I kriser må lederne synes mer, ikke mindre, for å skape trygghet. Det kan jo oppleves som litt utfordrende, når alle sitter på hjemmekontor.

– Mange ledere synes også det er vanskelig at det i kriser ofte er flere spørsmål enn svar, og har da en tendens til å trekke seg tilbake. Det så vi under finanskrisen, at det var mange ledere som satte seg på kontoret med lukket dør.

Det mener Fjeldstad er en dårlig løsning.

– Si hva du vet, hva du ikke vet, og hva du jobber med å finne ut, råder Fjeldstad.

– Og prøv å styre energien til folk i retning av det du faktisk kan påvirke.

Trenger empati

– Ledere må også finne en fin balansegang mellom å vise empati og fleksibilitet, siden mange har kaos på hjemmefronten, men samtidig sette klare forventninger om at ting skal drives fremover selv under disse omstendighetene.

– Mange av disse rådene er egentlig selvfølgelige når man hører dem, men det kan være vanskelig å tenke på alt i disse kaotiske tider, sier Fjelstad. Og hans klare råd er at bedrifter hjelper lederne sine med dette. At folk har brukt Skype før, er fint, men å lede folk fra hjemmekontoret over tid, er noe helt annet.

– Vil dere klare å få nok omsetning på disse nye konseptene til å holde det gående?

– Ja, det tror jeg. Behovet er der i hvert fall, og nå har vi faktisk et globalt marked, sier Amund Fjeldstad.