Ser kundene omfavnet av svart armada

Det bølger veldig for flere redere i det fraktratene er smittet av corona. Men for shippingbanken Maritime & Merchant Bank er det null tap å spore.

ØKER UTLÅN: Maritime & Merchant Bank og adm. direktør Halvor Sveen prises til 780 millioner kroner i gråmarkedet. Foto: Siv Dolmen
Bank

Mens deler av shippingbransjen sitter og biter negler i påvente av at coronaviruset har rast fra seg, rapporterer Maritime & Merchant Bank inn sine regnskaper for 2019.

Og årsrapporten viser en utlånsvekst på 18,5 prosent og er fritt for utlånslap.

– Jeg vil si at det er et anstendig resultat, sier adm. direktør Halvor Sveen i Maritime & Merchant Bank.

Banken har shippinginvestorer som Endre Røsjø og Arne Blystad på eiersiden, som også var med i oppstarten av banken. Røsjø er også største eier sammen med den tyske shippingmogulen Henning D. Oldendorff, og de har 25 prosent hver.

– Vår vekst er langt ifra en palassrevolusjon, men jeg synes vi får godt igjen for å ha en belåningsgrad på kun 50 prosent. Nå når markedene er som de er denne vinteren, synes jeg en belåningsgrad på cirka 50 prosent på mange måter konfirmerer vår forretningsmodell, sier Sveen.

Svart armada

Sveen opplyser at banken ikke har opplevd manglende betaling fra noen av kundene, selv om flere kunder har noen utfordrende uker denne vinteren.

– Tørrlastmarkedet er nå eksempelvis tilnærmet borte, der er det nesten ikke engang noen driftskostnader igjen. Markedene er i visse regioner helt stengt, og man kan ikke snakke om at coronaviruset var én svart svane. Det var en hel armada med svarte fugler, sier Sveen, og illustrerer den virkeligheten noen av bankens kunder opplever:

– Skipene kan eksempelvis seile fra én havn til en annen i Asia uten å møte havnearbeidere. Det er ikke én kran som er i drift. Mens vi nesten er blitt vant til finanskriser, er det veldig spesielt det som nå skjer.

Sveen sier han ikke våger å spå når skipene kommer i normal drift igjen, og betegner rater rundt 2.000 dollar dagen innen capesize som en krise.

– Vi leser rapporterer til øynene blir store og våte. Trolig kommer det en rekyl når markedene åpner opp, og kanskje en kraftig en også, men det er svært vanskelig å ha begreper om når det skjer, sier Sveen, og legger til:

– Verden må jo imidlertid ha frakt av varer.

Fritt for alvorlig mislighold

Etter innføringen av regnskapsreglene IFRS 9 må bankene klassifisere sine misligholdte lån i tre faser. En del forbrukslånsbanker har eksempelvis de to seneste ukene rapportert om en kraftig økning av fase 3-lån, der ubetjente lån over 90 dager havner.

Selv om Maritime & Merchant Bank nå nærmer seg 3 milliarder kroner i utlån i finansieringen av drøyt 70 ulike skip, er utlånsboken fritt for både fase 2- og fase 3-type misligholdte lån.

– Den nære fremtiden er til dels meget usikker, men våre kunder er helt fantastiske og viser stor tilpasningsevne. Det viser seg også at en belåningsgrad på 50 prosent avspeiler det implisitte risikobildet i vårt marked ganske godt, sier Sveen.

NB: Artikkelen ble først publisert med resultattabell i kroner. Det riktige er amerikanske dollar.

Maritime & Merchant Bank

(Mill. USD)20192018
Rentenetto18,210,5
Sum inntekter18,610,1
Resultat før utlånstap11,21,5
Resultat før skatt11,11,3
halvor sveen
maritime & merchant bank
Nyheter
Børs
Bank