Ford-salget halvert

Salget av personbiler fra Ford i Norge har falt i takt med elektrifiseringen, men varebilene reduserer nedturen.

MARGINAL: På fire år er det bare levert 114 Ford Mustang i Norge, men det er ikke det adm. direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge bekymrer seg mest for. Foto: Andreas Scheel
Bil

(Denne artikkelen ble først publisert 2. april 2019.)

I løpet av det siste ti årene er personbilsalget for Ford halvert i Norge, mens salget av varebiler er doblet. Det førte til at Ford solgte flere varebiler enn personbiler i fjor, og endte som nummer to på varebilstatistikken i Norge og nummer én i Europa.

Nedgangen i personbilsalget i Norge i fjor skyldes blant annet overgangen til den nye målestandarden WLTP og leveringsproblemer på den nye Ford Focus på grunn av høy etterspørsel i Europa.

Salgssvikten siden det siste toppåret i 2011 skyldes også at biler med ledning har løftet salget til en rekke andre merker. Aktører som Skoda og Peugeot har imidlertid klart seg relativt bra uten særlig mange elbiler, mens Ford på sin side ikke har solgt mer enn 600 Focus Electric siden den dukket opp i 2013.

Det grønne skiftet kan ikke ha en rød bunnlinje
Per Gunnar Berg, Ford Motor Norge

Det skyldes ifølge adm. direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge at bilprodusenten ikke ville pøse ut elbiler, koste hva det koste vil.

– Da elbilen dukket opp i 2013 hadde den ikke hurtiglading, men en stor batterikasse i bagasjerommet. Ved oppdateringen i 2016 hadde bilen fortsatt kassen i bagasjerommet, men den fikk hurtiglading og etterspørselen var høy i Norge. Den spiste likevel kapasitet hos fabrikken og de økonomiske realitetene for Ford i Europa gjorde at volumet til lille Norge ikke ble prioritert. Det grønne skiftet kan ikke ha en rød bunnlinje, fastslår han.

Restrukturering

Ford Motor Norge er ikke en privat importør, men en del av produsenten og må forholde seg til det, selv om norske forhandlere sikkert ønsker seg flere elbiler.

– Når en stor produsent som Ford ser inn i fremtiden, må det gjøres skikkelig. Det er uansett mer enn bare å lansere en elbil. Det kunne vi gjort i går, hevder han.

FLOPP: I løpet av seks år har Ford kun solgt 600 Focus Electric i Norge. Foto: Ford

– Den kraftige nedgangen i bilsalget de siste årene får vel konsekvenser for forhandlerapparatet?

– Allerede fra 2014 begynte vi med en restrukturering, blant annet for å unngå at intrabrandkonkurransen skulle bli for høy i enkelte områder. Vi gjorde en del slike endringer før vi var nødt til det, presiserer Berg.

Store nyheter

Ford har de siste årene tapt penger i Europa og også i de store markedene har det skjedd en omfattende restrukturering for selskapets 53.000 ansatte på denne siden av Atlanteren. Inspirert av Mustang-logoen har selskapet nylig lansert slagordet «Hold your horses» og i kveld arrangerer selskapet en presentasjon i Amsterdam kalt «Go Further», hvor flere nyheter og teknologier vil presenteres.

Bilprodusenten har allerede hybridbiler i porteføljen og har varslet at de vil komme med 48 volts milde hybridløsninger i både person- og varebiler. De skal også lansere en elektrisk SUV med lang rekkevidde i 2020 og en selvkjørende bil i 2021.

Med både teknisk og økonomisk utdannelse har Per Gunnar Berg vært i Ford Motor Norge i en rekke funksjoner gjennom 22 år, de siste fire som toppsjef, så han kjenner til at det svinger. Han husker også at Ford var Norges største bilmerke 17 år på rad og har tro på at de skal løfte seg igjen.

Disrupsjon

– Nå er bilindustrien inne i en periode med ekstrem forvandling med alt fra selvkjøring og elektrifisering til nye aktører og regulatoriske krav. I tillegg skjer det ting i den globale frihandelen, mens Brexit får betydning for både oss og mange andre. Disrupsjonen for 100 år siden da bilen overtok for hesten var imidlertid større for mobiliteten og da var det Ford som begynte med samlebånd og satte verden på hjul. Nå skal vi gjenta suksessen, proklamerer Berg.

Ford-salget

År 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Personbiler 9.084 11.841 12.991 11.007 9.997 7.821 8.462 8.326 6.815 5.034

Varebiler 2.372 2.84t0 3.510 2.728 2.754 4.031 5.040 5.102 5.211 5.407

Biler i alt* 12.245 14.738 16.518 13.801 12.805 11.890 13.534 13.462 12.110 10.526

*Inkludert enkelte lastebiler og busser↔

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken